Rykte: Nvidia Geforce RTX 5000 använder GDDR7‑minne och 384‑bitarsbuss

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Självklart men det måste ju finnas gränser. Att höja toppkortet med 10 varje generation vore katastrof för pc gaming eller?

Nej det ser jag inte. Måste man ha 4090 för att kunna köra de senaste spelen med flyt?
Tack vare effektiv uppskalning som DLSS 3 med frame generation så räcker ett 4070 väldigt långt som exempel. Finns ingen egentlig anledning att alla måste ha råd / kunna köpa det dyraste och bästa kortet för att kunna lira de senaste spelen med högre inställningar av samma anledning som tidigare.

Uppskalning kommer dessutom att användas mer och mer framöver. Folk som köper de billigare korten kommer tack vare det ha möjlighet att spela de senaste spelen med bra inställningar.

xx80 och xx90 kommer bli än mer nisch framöver för de som kör 4k upplösning eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Fast samtidigt inte eftersom Nvidia inte behöver sälja lika många kort eftersom varje produkt ger mer inkomst. Nu har det ju även visats att folk är beredda på att betala priset för vad 4090 kostar idag, vilket gör att Nvidia högst troligt fortsätter rida på vågen.

Dessutom vore högre priser inte konstigt eftersom de nya kretsarna är bra mer avancerade och kostar mer att framställa. Tiden då ny generation kostar lika som tidigare är nog tyvärr ett minne blott och något vi troligen kommer får leva med.
Att ha det bästa av det senaste kommer bli dyrt, ungefär som att det är dyrt att köpa den bästa sportbilen på marknaden.

Kolla statistiken från Steam.

3070-3090 är mer än dubbelt så vanligt som 4070-4090. 3060 är nästan lika vanligt som 3070-3090 tillsammans.

Marknaden för budget- och mellanklasskort är flera gånger större än marknaden för toppkorten. I takt med att priserna ökar kommer också fler röra sig mot mellanklass och budget. Går inte så bra att kompensera lägre försäljningssiffror med högre priser då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det halkar ju endast efter om grafikminnet tar slut till betydande mängd, i övriga fall är det nästan 20% snabbare. Men ja, kör man trasiga spel eller hög upplösning kan det vara sämre.

Till det har priset också gått ner.
2060: $349
3060: $329
4060: $299

Tänk vad härligt om kronan legat bättre till.

Ja det är överlag ett bättre kort och drar mindre energi men som sagt i vissa fall är det sämre. Sen kanske det är mer rätt att jämföra man 8GB modellen av 3060 men den är inte lika vanlig.
Upplever personligen att nvidia 60 och amd 600 segmentet blivit sämre och sämre. Ett gtx 1060 eller rx480 gav rätt bra prestanda för den tidens spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kolla statistiken från Steam.

3070-3090 är mer än dubbelt så vanligt som 4070-4090. 3060 är nästan lika vanligt som 3070-3090 tillsammans.

Marknaden för budget- och mellanklasskort är flera gånger större än marknaden för toppkorten. I takt med att priserna ökar kommer också fler röra sig mot mellanklass och budget. Går inte så bra att kompensera lägre försäljningssiffror med högre priser då.

Jo det är ju exakt så det blir och det jag menade med mitt senare inlägg.
Finns ingen anledning om man inte är entusiast med 4k skärm att köra 4090 idag. Nästa generation kommer det att flyttas ned till 5080 för 4k gaming samtidigt som priserna flyttas uppåt. Helt logisk utveckling.

Mellanklassen kommer att bli större och större för gemene man samtidigt som toppklassen blir mer och mer nischad och även dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om 5090 kommer att kosta 30 då kommer 6090 kosta 40 och så vidare. Vore så fallet så är snart pc gaming stendött.

Enl logiken, "pc gaming hänger på Nvidias 90-kort"?

Näevars, fattar att det är problematiskt om hela serien höjs i motsvarande grad. Tror dock vi har sett de värsta höjningarna. Möjligen med undantag av just 90 där Nvidia nog kan sträcka sig upp till $2000. Men sen är det nog stopp även där.

Permalänk
Medlem

Och kostar det tiodubbla.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Fast samtidigt inte eftersom Nvidia inte behöver sälja lika många kort eftersom varje produkt ger mer inkomst. Nu har det ju även visats att folk är beredda på att betala priset för vad 4090 kostar idag, vilket gör att Nvidia högst troligt fortsätter rida på vågen.

Dessutom vore högre priser inte konstigt eftersom de nya kretsarna är bra mer avancerade och kostar mer att framställa. Tiden då ny generation kostar lika som tidigare är nog tyvärr ett minne blott och något vi troligen kommer får leva med.
Att ha det bästa av det senaste kommer bli dyrt, ungefär som att det är dyrt att köpa den bästa sportbilen på marknaden.

RTX 4090 är dyrt...
Men jag tycker det är ett större problem att alla segment blivit någorlunda dyra.

Säg ett RTX 4070 exempelvis.
Hade de kostat under 5000 kr så hade de varit ganska bra. Men runt 8000kr är mycket för något som ska föreställa mellanklass.

Säg 4500-5000 kr för ett RTX 4070 och 2500-3000kr för ett RTX 4060 och så kan 4090 få kosta 57 000kr eller något annat bisarrt för de som måste ha det bästa nästan oavsett pris.

Har man råd med privatjet och Bugattis så har man råd med Quadro RTX 8000 också.

Men tråkigt om datorer blir så elitiskt att studenter och ensamstående föräldrar och andra som inte har det så fett inte har råd överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

RTX 4090 är dyrt...
Men jag tycker det är ett större problem att alla segment blivit någorlunda dyra.

Säg ett RTX 4070 exempelvis.
Hade de kostat under 5000 kr så hade de varit ganska bra. Men runt 8000kr är mycket för något som ska föreställa mellanklass.

Säg 4500-5000 kr för ett RTX 4070 och 2500-3000kr för ett RTX 4060 och så kan 4090 få kosta 57 000kr eller något annat bisarrt för de som måste ha det bästa nästan oavsett pris.

Har man råd med privatjet och Bugattis så har man råd med Quadro RTX 8000 också.

Men tråkigt om datorer blir så elitiskt att studenter och ensamstående föräldrar och andra som inte har det så fett inte har råd överhuvudtaget.

Jag förstår din poäng. Samtidigt så är 5000 kr idag inte vad det var för 3 generationer sedan. 4070 för runt 7-8k känns ändå rimligt. Samtidigt håller jag dock med om att 4060 ligger för högt. Bör ligga på typ 3.5k.

Permalänk
Medlem

Får nog sälja ena ungen för att ha råd.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

RTX 4090 är dyrt...
Men jag tycker det är ett större problem att alla segment blivit någorlunda dyra.

Säg ett RTX 4070 exempelvis.
Hade de kostat under 5000 kr så hade de varit ganska bra. Men runt 8000kr är mycket för något som ska föreställa mellanklass.

Säg 4500-5000 kr för ett RTX 4070 och 2500-3000kr för ett RTX 4060 och så kan 4090 få kosta 57 000kr eller något annat bisarrt för de som måste ha det bästa nästan oavsett pris.

Har man råd med privatjet och Bugattis så har man råd med Quadro RTX 8000 också.

Men tråkigt om datorer blir så elitiskt att studenter och ensamstående föräldrar och andra som inte har det så fett inte har råd överhuvudtaget.

Har de blivit det? 4070 kostar $599. Det gjorde 2070 med.

Men ja, svenska kronan har sjunkit i värde. Har det gjort datorer elitiskt? I så fall har allt blivit elitiskt. Inkl paprika.

Dessutom. Studenter och ensamstående föräldrar måste ha 70-kort av senaste snitt?

Permalänk

så typ 40-50K kostnad för dessa kort då? are they mad?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

så typ 40-50K kostnad för dessa kort då?

Nej

Citat:

are they mad?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

så typ 40-50K kostnad för dessa kort då? are they mad?

Var har du fått den siffran ifrån?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Var har du fått den siffran ifrån?

ta ett djupt andetag och andas ut, det var ett skämt, jag drev lite med det hela då deras nuvarande värstingkort går på 20K

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har de blivit det? 4070 kostar $599. Det gjorde 2070 med.

Men ja, svenska kronan har sjunkit i värde. Har det gjort datorer elitiskt? I så fall har allt blivit elitiskt. Inkl paprika.

Dessutom. Studenter och ensamstående föräldrar måste ha 70-kort av senaste snitt?

Det är inte enbart grafikkort.

Jag har någon bild med jämförelse av matpriser.
Men jag får inte posta den på SweClockers för här är det 1984 och inga priser har stigit sen 1984 eftersom det fortfarande är 1984.

Hypotetiskt sett om det inte hade varit 1984 längre så hade många fått reallönesänkning om deras löneökning i kronor är mindre än vad saker blivit dyrare.
Att lönen inte hade räckt lika långt.
En slags avveckling av välfärden för de som inte ligger över medel.

Men eftersom det fortfarande är 1984 så har inget av de hänt och allt är frid och fröjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är inte enbart grafikkort.

Näe, sa ju det. Paprikor också.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av GuessWho:

Det är inte enbart grafikkort.

Jag har någon bild med jämförelse av matpriser.
Men jag får inte posta den på SweClockers för här är det 1984 och inga priser har stigit sen 1984 eftersom det fortfarande är 1984.

Hypotetiskt sett om det inte hade varit 1984 längre så hade många fått reallönesänkning om deras löneökning i kronor är mindre än vad saker blivit dyrare.
Att lönen inte hade räckt lika långt.
En slags avveckling av välfärden för de som inte ligger över medel.

Men eftersom det fortfarande är 1984 så har inget av de hänt och allt är frid och fröjd.

Allt jag personligen inte tycker är rimligt prissatt går fetbort, röstning med plånboken väger tyngst av all form av röstning.
Just grafikkort (särskilt mellanklass) måste återfå rimliga priser för tillräckligt bra prestanda i även krävande spel, 30 FPS med uppskalning PÅ duger inte (överexemplifierat).

Jag tror du mer menar degradering (av fördelning) av välstånd, som lätt sker med dåliga ekonomiska & politiska beslut och idéer, marknadsfundamentalism/nyliberalism, Mammon-dyrkan, näringslivsvurm, etiska & moraliska handikapp, multikris och inflation, med mera.
"Ekonomisk vinter" tills vissa mål uppnåtts?

Sådant som gör Vanligt Folk™ ("verklighetens folk" som det ju hette för ett tag sen) till (ny)feodala undersåtar, mer så än på mycket länge iallafall. Reverserad social riktning.

Även om just välfärden också faktiskt drabbats som konsekvens av ovan nämnt under många år nu.
Nu finns det väl knappt något kvar där för beslutsfattare att karva i, vilket gör frågan om fortsättning på den linjen pikant (och kanske intressant).

Detta är mina kompletterande tankar och åsikter främst kring rådande läge, nationell och internationell ekonomi, och principer generellt.
Eventuell åsiktspolis från 1984 bör därmed beakta vad nedslag kan leda till.