Nvidia fortsätter satsa på RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Det är alltid en intressant det där om vad man "behöver" för styrka på GPU:n. Ett av spelen jag ser fram mest emot 2024, alltså nästa år, har ett RTX 2080 som rekommenderat kort. Tittar vi på PS5/XSX så brukar man ju säga att dessa ligger på en nivå runt ett RX 6650 XT.

Det här är första gången jag har satt mig in i prestanda och har noterat ett mönster här att spelen utvecklas till stor grad efter konsolernas maxkapacitet. Visst, PC får lite extra ultra lull och högre FPS, men det är inte så att t.ex. Alan Wake 2 ser fult ut på PS5 och snyggt på PC, utan det är till synes för 99 av 100 personer identiska spel, men något vassare på PC med högre FPS.

Sedan är det självklart en kostnadsfråga, som det oftast är även om folk inte vill erkänna det. Det är lätt att intala sig att man "inte behöver" ett 4090 när det kostar 25,000 kr för "60 FPS duger för mig och mänskliga ögat kan inte ens se över 90 FPS" osv. osv. Hade det i stället kostat 7800 kr medan 3060 kostat 4600 kr, så tror jag att vi hade haft väldigt många fler helt plötsligt hade behövt ett 4090 och det mänskliga ögat hade evolverat för att helt plötsligt märka högre FPS-halter.

Och skillnaden är mindre nu när konsolerna (än så länge iaf) orkar pusha 60fps, då är hoppet upp till PC mindre enligt mig.

Skillnaden var tydligare föregående två generationer när 30fps snarare var standard och man fick en rejäl skjuts upp från det på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Vägrar spela i lägre än 4k det är inte 2005 längre...dags för rövhålen en på nv/amd begripa detta. Så det blir inget alls, inte en chans att jag betalar över 10 k för en gpu.

Välj det ena eller det andra

Det handlar inte bara om upplösning, du kan spela HL2 i 4K på en potatis idag