Permalänk

Förnya digitalt id-kort?

Jag har för en stund sedan skaffat digitalt id-kort via bankid vilket jag anser lämligt att kunna har allt i telefonen.

Dock har jag funderat lite på hur man förnyar id-kortet? Kollar jag i bank-id appen så hittar jag ingen info om hur länge id-handlingen är giltig. Kollar jag på nätet så har jag inte lyckats hitta någon information om hur man förnyar det sen om/när det går ut?

Så min fråga är...hur går jag tillväga för att förnya min id-handling i bankid-appen när det väl är dags?

Måste man ändå iväg till polisen eller skatteverket för att skaffa ett nytt fysiskt id-kort för att sedan kunna aktivera digitalt-id på nytt igen eller kan man på något sätt göra det digitalt själv?

Hoppas ni förstår något av det jag skrev ovan

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

ID bygger på ju din passinformation eller nationellt ID-kort.
Så länge du förnyar Bankd-ID via banken kommer du ha tillgång till ID-kortet.
Sen om det finns regler vad gäller hur länge den är tillgänglig framgår inte, men passet måste förnyas var femte år ändå, så det är högst troligt att det slutar fungera om du inte förnyar...

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

ID bygger på ju din passinformation eller nationellt ID-kort.
Så länge du förnyar Bankd-ID via banken kommer du ha tillgång till ID-kortet.
Sen om det finns regler vad gäller hur länge den är tillgänglig framgår inte, men passet måste förnyas var femte år ändå, så det är högst troligt att det slutar fungera om du inte förnyar...

Ah ja det låter rimligt nu när du säger det.
Men då låter det alltså som att man måste förnya sitt fysiska id-kort som vanligt.

Hade hoppats på att det gick förnya id-handlingen hemifrån

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Ah ja det låter rimligt nu när du säger det.
Men då låter det alltså som att man måste förnya sitt fysiska id-kort som vanligt.

Hade hoppats på att det gick förnya id-handlingen hemifrån

Nej, du kan inte förnya det utan ditt fysiska

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig