Geografiska prisskillnader (Konsumtion) är det ett användbart begrepp idag?

Permalänk
Medlem

Geografiska prisskillnader (Konsumtion) är det ett användbart begrepp idag?

Geografiska prisskillnader (Konsumtion) är det ett användbart begrepp idag?

Tanken kom när jag var på jobbet och slappa innan ett arbetspass med några kollegor.
- är du nyklippt?
- ja, svara jag och tillade att det endast kosta mig 200 kr
- sedan tillade jag, det var väl billigt

Och då får man höra att i en förort i Stockholm kan man klippa sig för 130 kr.
Herrklippning.

Så det skiljer sig åt, i Stan ligger det runt 400 kr, närförort 200 kr och en förort 130 kr.

Då kom jag tänka på mitt ex (vi har bra kontakt) hon brukar åka från Årsta till Skärholmen för att handla grönsaker hos torghandlarna, sedan vill jag erinra mig att lågprisbutikerna i Skärholmen är billigare än dom som ligger mer centralt i Stockholm.
Kanske då inte välkända matkedjor utan udda butiker.

Och vidare med t.ex. Bostadsrätter så skiljer dig sig åt vart i landet man köper.

Finns det fler tips på detta resonemang där det lokala och geografiska påverkar priserna vid konsumtion.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Geografiska prisskillnader (Konsumtion) är det ett användbart begrepp idag?

Tanken kom när jag var på jobbet och slappa innan ett arbetspass med några kollegor.
- är du nyklippt?
- ja, svara jag och tillade att det endast kosta mig 200 kr
- sedan tillade jag, det var väl billigt

Och då får man höra att i en förort i Stockholm kan man klippa sig för 130 kr.
Herrklippning.

Så det skiljer sig åt, i Stan ligger det runt 400 kr, närförort 200 kr och en förort 130 kr.

Då kom jag tänka på mitt ex (vi har bra kontakt) hon brukar åka från Årsta till Skärholmen för att handla grönsaker hos torghandlarna, sedan vill jag erinra mig att lågprisbutikerna i Skärholmen är billigare än dom som ligger mer centralt i Stockholm.
Kanske då inte välkända matkedjor utan udda butiker.

Och vidare med t.ex. Bostadsrätter så skiljer dig sig åt vart i landet man köper.

Finns det fler tips på detta resonemang där det lokala och geografiska påverkar priserna vid konsumtion.

MVH

Bostadsmarknaden has entered the chat.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕