Viaplay blir dyrare igen

Permalänk
Skrivet av _genki:

Det är så otroligt skönt att aldrig ha prenumererat på en streamingtjänster eller någonsin känt behovet att göra det.

Så du har kort sagt inte sett en enda serie eller film på väldigt länge då? Utöver det som sänds på fria marknätet då

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDanne80:

Så du har kort sagt inte sett en enda serie eller film på väldigt länge då? Utöver det som sänds på fria marknätet då

Hen kan ju iofs ha tillgång till ett gediget film/serie-bibliotek i fysisk form.
Eller seglat på de sju haven.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Kanske inte är så farligt då, men har bekanta somr sportintresserade och där springer det iväg.
Endel ligger på 1500 i månaden under säsongerna.

Grannen ligger på 2000 i månaden, men då är det ett stort intresse så han har valt att det får kosta men det är ju knappast svensson-fallet direkt, jag har också hobbies jag lägger pengar på.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Kan man kolla F1 utan Viaplay? Jag antar att man måste ha det för att få sändningen på svenska.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Kan man kolla F1 utan Viaplay? Jag antar att man måste ha det för att få sändningen på svenska.

Nej
F1TV finns ju, men då på engelska.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Viaplay påminner om Stadia. Månadsavgift plus innehåll som kostar extra. Skulle aldrig använda Viaplay om vi inte hade fått det gratis.

Skrivet av KplSteiner:

Så gör Amazon Prime Video också. Skillnaden är att Prime Video kostar hälften, och inkluderar dessutom gratis frakt på grejer du handlar från Amazon.

En skillnad till är på Amazon köper du "hubs" för extra månadsavgift, t.ex. 39:- och får då tillgång till den "hubbens" material - t.ex. History, MGM, Britbox m.fl. På viaplay är det vanliga hyr och köpfilmer som går att få utöver deras ordinarie utbud.

Skrivet av Mindfighter:

Vilka enorma summor? När något finns att se så roterar jag in den tjänsten och ut någon annan, brukar ha två-tre tjänster samtidigt och inga tv-paket. Viaplay har dock aldrig varit en av dom som roterats in.

Är man singel och inte så sportintresserad så är det såklart enkelt att rotera, bara lathet som hindrar en från det. Däremot om man är en familj där man har barn som vill ha Disney+, något sportintresse, och kanske t.o.m. en tredje tjänst för att se någon serie eller liknande som bara finns på en viss tjänst. Eller som några jag känner där ena vill se SHL-hockey och andra fotboll i PL och CL, då är det liksom största paketen på Cmore och Viaplay under säsongerna.

Kan rinna iväg snabbt om man är flera i hushållet.

Skrivet av Gorrsnus:

Det är rena rånet. Vill man kolla på t.ex. Formel 1 måste man ta hela sportpaketet med Champions League, NHL, CHL, UFC och golf för 45€/månad (540€/år), och jag räknar med att detta kommer att få en höjning också.

Jag bytte till en F1TV-prenumeration för 10€/mån istället, men funktionen att casta från F1TV-appen till min LG TV gick sönder mitt i förra säsongen efter en uppdatering. Det är verkligen inte lätt att vara en betalande kund för tillfället.

Ska bara rätta dig litegrann.
1. Viaplay har inte längre rättigheter för Champions League
2. Viaplay har endast Majors och Ryder Cup i golf. Vill man se t.ex. USA-touren så är man hänvisad till Cmore.

De har alltså konsekvent försämrad utbudet även på sportdelen och kräver sedan mer betalt... Vansinne.

Ola Wenström släppte för några år sedan en "digital bok" ett tag efter han fick gå i princip på dagen efter 13 år på företaget. Han skriver om hur dåligt bolaget fungerade och att det var en rejält kass kultur på företaget, men även om hur han kom in i sportvärlden. Han verkar ha fått rätt på många punkter gällande Viaplay, för det har inte gått bra senaste åren och VDn har fått gå. Bra läsning, för den som orkar.

https://vadfanhande.se/

Permalänk
Medlem

Gällande Viaplay har jag lite av ett "guilty pleasure" att se några avsnitt av Lyxfällan då och då. Såg på Viafree förut, men nu går det att se på Peacock Pluto TV så hoppat över dit. Reklam visserligen, men tänker inte betala flera hundra i månaden för att se lite Lyxfällan. Vi snackar ju då i så fall priser per timme så att man förtjänar att vara med i Lyxfällan.

Permalänk
Medlem

Tur farsan "får" viaplay i sitt tv abb.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Gällande Viaplay har jag lite av ett "guilty pleasure" att se några avsnitt av Lyxfällan då och då. Såg på Viafree förut, men nu går det att se på Peacock så hoppat över dit. Reklam visserligen, men tänker inte betala flera hundra i månaden för att se lite Lyxfällan. Vi snackar ju då i så fall priser per timme så att man förtjänar att vara med i Lyxfällan.

Synd att man måste bo i USA alternativt VPN:a sig dit för att kunna använda Peacock

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mihon:

Inte konstigt att IP-tv stiger i popularietet.
Hemma använder vi bara Disney för ungarna samt SVT play, men snyltar HBO av svärmor:)

Vem har egentligen tid till att sitta på tv för att det ska bli värt att lägga dessa enorma summor på alla möjliga streaming tjänster?

Har man tid att titta på IP-TV om man inte har tid att titta på "vanlig" TV?
Vilka enorma summor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Stadia var väl tvärt om.
Fungerade som en konsol där man köpte spel - men man behövde faktiskt inte betala per månad. Lika frivilligt som de andra konsolernas månadsavgift.
Dessutom behövde man inte ens köpa en konsol för stadia. Renderingsmaskinen stod google för.
Så en chysstare deal med mindre kostnader än konsolerna erbjöd faktiskt.

Ja precis, Stadia var ju en riktigt bra deal. Ett spel kostade ju typ lika mycket som för ex. Xbox och man liksom slapp köpa konsol. Det behövdes ju iofs. köpas en CC Ultra och handkontroll, men de var ju relativt billiga. Jag använder fortfarande min CC dagligen

Jag tycker det är väldigt skevt att jämföra Viaplay med Stadia. Saknar fortfarande funktionen, men att de lade ner gjorde iofs. att jag köpte min speldator istället Inte billigt men kul!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Synd att man måste bo i USA alternativt VPN:a sig dit för att kunna använda Peacock

Stämmer. Tack för rättelsen. Jag som blandade ihop tjänsterna. 🙄 Pluto TV heter den jag brukar använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Är man singel och inte så sportintresserad så är det såklart enkelt att rotera, bara lathet som hindrar en från det. Däremot om man är en familj där man har barn som vill ha Disney+, något sportintresse, och kanske t.o.m. en tredje tjänst för att se någon serie eller liknande som bara finns på en viss tjänst. Kan rinna iväg snabbt om man är flera i hushållet.

Som vanligt, man får prioritera, vi är familj med fyra vuxna och klarar oss på 2-3 tjänster parallellt som vi roterar runt en del. Alla nöjda och glada. Man får se det som vilket nöje som helst och prioritera hur mycket man är beredd att lägga på just det nöjet.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Vilken jävla djungel, jag ramlade på C-More (bara ett exempel, kunde lika gärna varit via-pay för några år sedan där de hade ett stånd på en marknad och frågade helt enkelt, kan man få köpa ett paket som sänder alla matcher från fotbolls-VM i sommar?

Det blev tvärt Nej, bara 1 års abonnemang och då är det bara hälften av matcherna resten ägde en annan kanal rättigheterna till.

Tänk om biografer skulle göra så, du får se halva filmen hos oss, sedan får du se andra halvan på en annan biograf.

Att folk ger dessa klåpare ett rött öre är för mig en gåta.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej
F1TV finns ju, men då på engelska.

Ok tack!

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk

Börjar alltid bra, någon eller några få tjänster kommer fram. Utbudet är fantastiskt och priserna är normala.

Efter några år skall ALLA ha sin egen tjänst. Utbudet blir sämre och sämre. Om du inte köper femtioelva tjänster för att se det du såg via en eller två tjänster i början.

Alla tjänster börjar priskriga genom sänkta priser. När utbudet sprids ut på fler tjänster gör även kunderna det. Svårare att behålla kunder.

Då börjar tjänsterna höja priserna igen, månad för månad eller kvartal för kvartal, för de tappar kunder. Kunderna säger nu upp tjänsterna som en direkt följd av att priserna blir för höga och att utbudet är för dåligt.

Då höjer tjänsterna priserna ännu mer för att täcka upp kostnader tror dem. Vilket resulterar i ett ännu större tapp av kunder.

Tjänsterna prisar bort sig själva från marknaden och till slut läggs tjänsten ned ... konkurs ...

----- And around, around we go ----- 😂😂🤷‍♀️🤷‍♀️🤔🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDanne80:

Så du har kort sagt inte sett en enda serie eller film på väldigt länge då? Utöver det som sänds på fria marknätet då

Jag spenderar väldigt lite tid med TV överlag, jag gillar dator-/tv-spel och har i övrigt mest kreativa intressen som tv-spelsutveckling, digitalt tecknande, musikskapande, animation, fotografering etc. Jag tycker att SVT Play erbjuder tillräckligt med varierad TV-underhållning för enkla TV-behov. I övrigt äger jag runt 1000 CD-skivor som jag digitaliserade 2004, och nu på senare år har jag köpt de enskilda låtar jag tycker om. Jag lånar även film, musik och tv-spel på stadsbiblioteket.

Skulle gissa att jag har sparat 40,000-50,000kr på att inte ha haft strömmningstjänster de senaste 15 åren. Det är så svårt att engagera sig i passiv underhållning när man är van att vara väldigt aktiv i sin underhållning.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Är det ens nyhetsvärde? Allt blir ju dyrare.

Permalänk
Medlem

Finns inget som jag vill se på Viaplay som inte redan finns hos andra tjänster som också är betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Dessa jättars girighet kommer att få piratscenenen att blomstra igen.
Från början var det smart med streaming, en billig peng för mycket media, snabbt och smidigt.
Men nu är det för många aktörer och priserna ökar konstant, att skjuta sig själva i foten är en underdrift här.

IP-TV verkar öka rejält nu för tiden, undra varför?!

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

699 riksdaler för oss som lever för engelska ligan. Dryga 8000 på ett år, eller närmare 50 arbetstimmar av en genomsnittlig netto lön.
När dom tappar rättigheterna för Champions League ändars inte priset, men när dom binder en hel hop med oviktiga random ligor, cuper & sporter, ja då ska priset höjas.

Man kanske inte ska buda flera hundratals miljoner (11 per match om jag läste någons beräkning korrekt).

Jag vill inte vara pirat men det är från och med denna månad helt omöjligt att öppna plånboken för dessa filurer. Vänligen konka snarast.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Skrivet av Heatmix:

699 riksdaler för oss som lever för engelska ligan. Dryga 8000 på ett år, eller närmare 50 arbetstimmar av en genomsnittlig netto lön.
När dom tappar rättigheterna för Champions League ändars inte priset, men när dom binder en hel hop med oviktiga random ligor, cuper & sporter, ja då ska priset höjas.

Man kanske inte ska buda flera hundratals miljoner (11 per match om jag läste någons beräkning korrekt).

Jag vill inte vara pirat men det är från och med denna månad helt omöjligt att öppna plånboken för dessa filurer. Vänligen konka snarast.

Så företag och tjänster ska konka för att du inte anser att deras priser är skäliga att betala? Du vet väl att man inte måste abonnera, om man inte vill?

Permalänk
Medlem

Eftersom Chicago-serierna börjat med nya säsonger aktiverade jag Viaplay igen.
169kr för 3 månader tycker jag det är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The K-Man:

Så företag och tjänster ska konka för att du inte anser att deras priser är skäliga att betala? Du vet väl att man inte måste abonnera, om man inte vill?

Osunda företag går i graven. Det är rätt och riktigt exakt vad jag, och marknaden i detta fall, tycker.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |