Studera programmering distans

Permalänk
Medlem

Studera programmering distans

Hejsan jag skulle vilja studera programmering men vill fortsätta jobba som vanligt under tiden.
Finns där utbildningar där dem inte kräver att man ska vara på digital lektion ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hejsan jag skulle vilja studera programmering men vill fortsätta jobba som vanligt under tiden.
Finns där utbildningar där dem inte kräver att man ska vara på digital lektion ?

YH har så vitt jag vet inget krav på att vara på plats så länge man sköter grupparbeten, inlämningsuppgifter och tentor. Men det är fortfarande heltidsstudier under 2 år, kan vara tufft att kombinera med arbete på heltid.

Du kan inte bara köra några tutorials på youtube eller the odin project? Är det något speciellt språk du är intresserad av? Vad vill du få ut av utbildningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hejsan jag skulle vilja studera programmering men vill fortsätta jobba som vanligt under tiden.
Finns där utbildningar där dem inte kräver att man ska vara på digital lektion ?

Jag tycker många av Udemy's kurser är riktigt bra. Bara söka på det språket du är intresserad av och sen läsa lite recensioner av andra användare vad dom tycker.

Ska tilläggas att de väldigt ofta kör med kampanjer så man kan köpa de flesta kurser för någon enstaka hundring. Skulle aldrig betala fullt pris med tanke på hur ofta dom har kampanj.

Visa signatur
Permalänk

Jag vet flera som har gått YH där de nästan aldrig behöver vara närvarande och det finns Udemy som nämns. Det är inga som helst konstigheter att lära sig programmering på egen hand.

En fråga är såklart vad syftet med programmeringen är? Är det att bredda ens kunskaper inom det man sysslar med, kanske använda programmering till roliga saker etc?
Men om man t.ex. idag är en lagerarbetare som jobbar 100% och på fritiden tänker utbilda sig till Webbutvecklare och sedan söka jobb som detta, så är det en väldigt tuff utmaning man har framför sig. Då nästan alla andra som söker samma jobb, har lagt ner all tid de har de senaste åren på bara utbilda sig utan att jobba.. Med detta inte sagt att det är omöjligt, bara att man väljer något extremt mycket svårare väg.

Permalänk
Medlem

Det finns gott om programmeringskurser som är helt på distans via många universitet utan någon form av sammankomster eller videoföreläsningar. Ofta är de uppdelade i kurser runt 7.5hp och 25-50% studietakt vilket i många fall är alldeles lagom för att göra vid sidan om när man arbetar. Vanligtvis innebär det 4-6mindre uppgifter och sedan ett lite större slutprojekt som binder ihop allt man gjort i tidigare uppgifter, vid sidan om brukar där finnas quiz eller att man ska skriva en A4 eller två om varje moment. Bara att kolla på antagning.se och filtrera på distans och utan sammankomster.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |