Permalänk
Medlem

Tal till text på svenska

Hej, jag lever med kronisk smärta och ska nu börja studera. Min smärtproblematik leder dock till att jag inte kan sitta längre stunder och skriva. Jag behöver därför tips på fungerande tal till text program på svenska som jag kan använda för allt mitt arbete. Jag vill i princip bara kunna använda rösten. Jag har testat word redan men jag tycker inte att den svenska versionen höll måttet då den som jag fattade det saknade flertalet funktioner.

Har ni några tips?

Stort tack på förhand och det bäst!!!

Permalänk
Medlem

Testa chatGPT, du kan ladda upp inspelade samtal och få det transkriberat.

Permalänk
Medlem

Google?
Har talat in en del text till min telefon utan större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Testa chatGPT, du kan ladda upp inspelade samtal och få det transkriberat.

Tack för tipset! Funderade lite på att använda ai. Men skulle även vilja ha ett program för rent skrivande. Men den kanske kan göra allt ändå. Blir o testa i helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Google?
Har talat in en del text till min telefon utan större problem.

Kan du skriva långa uppsatser o redigera dessa bara med ord? Typ nya rader, ta bort vissa ord samt lägga till ord och ändra i din egen befintliga text? Isf skulle det kunna funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mochme:

Kan du skriva långa uppsatser o redigera dessa bara med ord? Typ nya rader, ta bort vissa ord samt lägga till ord och ändra i din egen befintliga text? Isf skulle det kunna funka

Så det var så avancerat du var ute efter. Det är nog svårare. Men får man in texten i datorn, så slipper man i alla fall det långa statiska knappandet.

Förresten har du någon kontakt med vården angående smärtorna? I så fall så kanske de kan hjälpa dig att få kontakt med lämplig enhet som kan ha hjälpmedlet du letar efter. Bör ju finnas flera sjukdomstillstånd där ett rent talbaserat system fungerar bra.
Har haft kontakt med regionens syncentral på grund av en jag känner, och de har en massa intressanta/fantastiska hjälpmedel för de som inte ser.

Permalänk
Medlem

Aa precis är ju alltid bättre en hammra på knapparna.

Tack! Bra idé tänker precis som du skriver att jag inte kan va den första med liknande problematik. Tänkte att Specialpedagogerna på komvux kunde sånt men icke. Blir o googla i helgen. Ha det bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mochme:

Aa precis är ju alltid bättre en hammra på knapparna.

Tack! Bra idé tänker precis som du skriver att jag inte kan va den första med liknande problematik. Tänkte att Specialpedagogerna på komvux kunde sånt men icke. Blir o googla i helgen. Ha det bäst!

Skolan erbjuder hjälp med sånt här. Till exempel genom att någon i klassen får betalt för att skriva anteckningar.