Nätverksproblem Telenor som aldrig blir löst

Permalänk
Medlem

Har du provat att utesluta ditt "vägg-dragna" nätverk? Dvs, kabel på golvet istället?

Eller så kan du prov att ansluta Telenor-routern till tjänstefördelaren och sedan ställa om asus-routrarna till "media bridge": https://www.asus.com/support/faq/1043884/ och köra trådlöst mellan routrarna.

Skulle detta fungera så ser jag två möjliga felkällor.
1, något är felkopplat i något av uttagen eller kablaget är skadat någonstans.
2, nätverkskablaget ligger för nära någon elledning som förser något som kräver mycket "start-ström" som kylskåp, varmvattenberedare, el-element, tvättmaskin, diskmaskin, etc, som när dessa startar upp inducerar en för hög spänning i nätverkskablaget vilket får vissa nätverskanslutna enheter att starta om.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat alla CAT6 kablage med en netscout och dem är bra enligt den. Kablarna ligger i eget data-slang så det borde ju vara ok.

Har inte dragit en kabel på golvet men det går ju också att testa 😅

Kör just nu utan asus mesh för att utesluta det mesta.

Ska testa utesluta switchen nu i helgen också och bara kör IP-tv och 1 ethernet från tjänstefördelaren på LAN1 och LAN2.

Permalänk
Medlem

** Nu har jag fortsatt felsökningen, nu kopplade jag endast in min dator in i tjänstefördelaren via kabel ner till källaren (annan kabel sedan innan) har testat både LAN1 och LAN2, fick första felet efter ca 5 minuter, då startade tjänstefördelaren om sig som tidigare fel, efter ca 1h dog det igen, då lös alla lampor på tjänstefördelaren, även det felet har jag fått tidigare.

Nu har jag tagit bort i princip allt och har fortfarande samma problem, så tjänstefördelaren eller något annat på stadsnäts sida måste ju vara kasst.

Förstår fortfarande inte hur dem kan säga att dem inte ser något fel på min uppkoppling, dem pingar väll min tjänstefördelare som är sista delen i deras kedja och den dör ju så då borde dem ju inte få kontakt med den??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gambaboy:

** Nu har jag fortsatt felsökningen, nu kopplade jag endast in min dator in i tjänstefördelaren via kabel ner till källaren (annan kabel sedan innan) har testat både LAN1 och LAN2, fick första felet efter ca 5 minuter, då startade tjänstefördelaren om sig som tidigare fel, efter ca 1h dog det igen, då lös alla lampor på tjänstefördelaren, även det felet har jag fått tidigare.

Nu har jag tagit bort i princip allt och har fortfarande samma problem, så tjänstefördelaren eller något annat på stadsnäts sida måste ju vara kasst.

Förstår fortfarande inte hur dem kan säga att dem inte ser något fel på min uppkoppling, dem pingar väll min tjänstefördelare som är sista delen i deras kedja och den dör ju så då borde dem ju inte få kontakt med den??

Det är inte lätt att tolka det du skriver på ett entydigt sätt.
Endera har du bara datorn inkopplad eller inte för att testa men så skriver du också
"Nu har jag tagit bort i princip allt och har fortfarande samma problem"
Har du kopplat bort allt utom datorn eller inte ?
"I princip allt" är inget uttryck som är bra att använda i sammanhanget.

Och så skriver du nått som låter som du tidigare använt nån fast installerad kabel som går ner i källaren men nu bytt till nån annan kabel ?
Beskriv ditt kablage i huset och posta gärna bilder på installationen, det kan ju faktisk vara fel på en installerad kabel.

Och hur testar du, pingar du några platser och loggar resultatet ller är det helt "manuellt" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, när jag skrev "Nu har jag tagit bort i princip allt" menade jag att jag vara har min dator kvar som "felkälla" så kanske kunde misstolkas. Jag gjorde som jag skrev tidigare i mitt förra inlägg.

Jag har testat genom att spela musik på youtube samt spelat spel tills nätverket dör dvs manuellt test, då springer jag upp och kollar hur tjänstefördelaren ser ut och då lever den sitt eget liv.

Kablaget är draget i väggen till alla rum med 20mm blå slang med 2x cat6 nätverkskabel sedan sitter det dosor i alla rum med 2x rj45 uttag. Så det jag menade med med en ny kabel der var att jag flyttade min dator till ett annat rum med 2 st andra ethernet kablar för att utesluta kablage (vilket jag redan har kollat med en netscout) att dem är hela.

Permalänk
Medlem

hur är tjänstefördelaren monterad? Sitter den på en? https://www.alcadon.se/genexis/xgfibertray-slash-xg6846/genex...

Permalänk
Medlem

Den delen som du länkade sitter inte monterad, är bara tjänstefördelaren som sitter ensam.

Jag vet inte hur jag ska göra för att lägga till en bild här, det hade ju vart det bästa.

Men ska försöka förklara så gott det går. Jag har en mediacentral inbyggd i väggen, där är halva en vanlig central sedan andra halvan avsedd för media.

I media delen kommer inkommande fiber in, den kabeln går till en dosa där den är svetsad, därifrån går den sedan med en fiber-patch till en fiberomvandlarsticka som sitter i tjänstefördelaren (Genexis XG6846B).

Sedan har jag 12x RJ45 uttag som går till olika rum som jag kan patcha i vanliga ethernet kablar i.

Dörren står alltid öppen nu för tiden så det blir inte mer än rumstemperatur.

Permalänk
Medlem

Nu hittade jag något intressant från https://shop.stockholmsstadsnat.se/product/xg6846-mini

Det var ju något som nämndes här i tråden tidigare att LAN utgångarna var typade.

Anslut en tv-box till tjänstedelaren
1. Tjänstedelarens uttag ”LAN3” och ”LAN4” är speciellt avsedda för bredbands-tv.
2. Anslut en nätverkskabel från ”LAN3” eller ”LAN4” till tv-boxen som du fått från tv-leverantören.
3. Starta tv-boxen.
4. Följ anvisningarna som du fick tillsammans med tv-boxen.

Dock så körde jag från LAN1&2 endast när jag testade så är ju ändå fel men oavsett så ska det kopplas på ett speciellt sätt 🙃

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker du ska pinga din standardgateway, din publika ip, operatörens standardgateway, operatörens dns server, google och ping.sunet och kanske några andra siter du väljer och låta det pinga ett tag, minst något dygn om det inte visar problem.
Använd tex https://www.nirsoft.net/utils/multiple_ping_tool.html som pingverktyg så slipper du en massa manuellt jobb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.