Orka fixa rost på Saab NG9-3?
För ett tag sedan köpte jag en helt vanlig Saab NG9-3 Linear som ligger på strax under 18,800 mil. Tyvärr hade jag ganska dålig magkänsla redan vid köpet, men jag hade av olika anledningar inte tid att kolla efter en annan bil, plus att jag hade åkt ganska långt för att titta på denna. Jag fick bilen för 30 laxar och den har rullat på fint förutom större rostangrepp.
Finns måttligt vid skärmkanter som är vanligt med bilar från 2000-talet. Det som gör mig osäker är på vilken nivå jag ska försöka laga detta? Skärmkanterna går nog att slipa och lackera själv, men problemet ligger i dörrarna där höger fram har fått rosthål under handtaget samt i nederkant vid sparklådan. det verkade inte så illa när jag köpte bilen, men senare inspektion visar att man kan trycka igenom vissa delar av dörren med bara tummen. dom andra dörrarna har inte lika stort angrepp vid handtagen men även där finns det i dörrkanterna.
Invändigt är bilen närmst mint condition till skillnad från vad jag sett på dessa modeller där lädret spricker och knappar är helt bortslitna. Vitt jag vet har den tidigare ägaren aldrig tvättat bilen eller haft den inne på service. hittade äldre foton på bilen från tidigare annons där den var i mycket bättre skick. Senast jag försökte byta in denna mot en nyare och fräschare bil ville de ha 10-15 lax för den. Rosten var naturligtvis anledningen, men då undrar jag om det är värt att hitta nya dörrar på skroten samt slipa rost i skärmkanter eller om det är mer värt att he bort denna och kolla efter något nytt, även fast jag då måste acceptera ett så pass lågt pris?