Riktigt kass FPS i vissa spel - bör uppgradera?

Permalänk
Medlem

Riktigt kass FPS i vissa spel - bör uppgradera?

Tjena alla clockers.
Det är så att jag sitter på ett Radeon Sapphire RX 6600
Samt en i5-10400 2.90 Ghz.
8 Gb Ram
SSD osv.
Problemet är:
Jag får sån risig jävla FPS i Dota, till en gräns där det är nästintill omöjligt att vara med i spelet optimalt.
Tycker själv att jag borde ha stabila 200 FPS minst, men den ligger och pendlar mellan 135-95 (Jo det känns väldigt tydligt att de är väldigt höga FPS drops.)
Samt i "teamfights" så droppar min FPS ibland till 55.
Jag kan väl tycka att jag inte har det bästa kortet och processorn på marknaden, men såhär jävla dåliga borde inte mina komponenter vara.
Visserligen hade det hjälpt att uppgradera till ett nyare grafikkort och processor, men tänker om det finns något jag kan göra innan jag går vidare och kanske gör det?
Jag tror dock att det är min processor som skapar dessa problem...
All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Är det 2x4GB minne, eller 1x8GB? Hur mycket används?

Hur mycket belastas resten av komponenterna, och är temperaturerna okej?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Är det 2x4GB minne, eller 1x8GB? Hur mycket används?

Hur mycket belastas resten av komponenterna, och är temperaturerna okej?

Det är detta kort jag sitter på just nu:
https://www.inet.se/produkt/5412585/sapphire-rx-radeon-6600-8...
Alla andra komponenter håller sig bra, min vän testade när jag var hos han i helgen och benchmarkade och allt såg bra ut med andra komponenter.
Han sa också att det kan vara pga processorn, men vad är det som gör att just min processor är så jävla budget?
Det är såklart inte den bästa men tycker väl ändå den ska vara tillräckligt bra? (Tydligen inte.)
Och isåfall vilken processor kan man uppgradera till som ändå är lite budget men ändå vass?
Behöver inte vara snorbillig men inte heller 10k+.

Permalänk
Medlem

Hur klarar du dig med 8 GB RAM? Jag använder 6,5 GB just nu med bara en webbläsare och videospelare igång.

Kolla gärna RAM/CPU/GPU-användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Hur klarar du dig med 8 GB RAM? Jag använder 6,5 GB just nu med bara en webbläsare och videospelare igång.

Kolla gärna RAM/CPU/GPU-användning.

Eller jag kanske har 16gb, kommer inte riktigt ihåg, vart kollar jag hur mycket jag har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Hur klarar du dig med 8 GB RAM? Jag använder 6,5 GB just nu med bara en webbläsare och videospelare igång.

Kolla gärna RAM/CPU/GPU-användning.

Det står "Om min dator"
Installerat RAM Minne: 16GB - 15.9 GB går att använda.)
Så då har jag 16 GB.
My bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamiCPK:

Det står "Om min dator"
Installerat RAM Minne: 16GB - 15.9 GB går att använda.)
Så då har jag 16 GB.
My bad.

Jaha, okej. Då hade jag kollat GPU/CPU-användning i spelet.

Permalänk
Medlem

Spelar du i 1080p? I sådana fall är det mest troligt processorn som är problemet. Mängden RAM kan också påverka, särskilt om du bara har en sticka på 8GB och inte 2x4GB. Kolla när du spelar hur mycket RAM som används och hur kärnorna är belastade.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Din processor är flaskhalsen i Dota 2.
Det är framförallt processorn som påverkar fpsn i dota 2 så ska du byta något är det den.
Det är också stora hopp i dota 2 prestanda. Jag har en 10700k och 3060ti och får i "lugna" stunder cirka 180 fps och i fighter med mycket kladd runt 100-120ish fps.
Sen gör vissa abilitys i dota att alla hackar till. Typ wukongs command.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Din processor är flaskhalsen i Dota 2.
Det är framförallt processorn som påverkar fpsn i dota 2 så ska du byta något är det den.
Det är också stora hopp i dota 2 prestanda. Jag har en 10700k och 3060ti och får i "lugna" stunder cirka 180 fps och i fighter med mycket kladd runt 100-120ish fps.
Sen gör vissa abilitys i dota att alla hackar till. Typ wukongs command.

Då hade jag kikat på detta.

Permalänk
Medlem

Eller såhär

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tack för tipset!
Detta är datorn jag har idag:
https://gyazo.com/7aed32d00f6bfc7a1c179f5732e34670

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Är AMD något bra då?
Är intel inte lite bättre eller är det inte så stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamiCPK:

Är AMD något bra då?
Är intel inte lite bättre eller är det inte så stor skillnad?

Tvärtom, 7800x3d är lite bättre än alla intels processorer just nu för spel generellt, märkbart bättre i dota2.

Enligt mig lite av en överdrift och kan ge 400+ fps, men kanske det du vill ha. Bör hålla dig över 200fps även vid drops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Tvärtom, 7800x3d är lite bättre än alla intels processorer just nu för spel generellt, märkbart bättre i dota2.

Enligt mig en rejäl överdrift och kan ge 400+ fps, men kanske det du vill ha. Bör hålla dig över 200fps även vid drops.

All right man.
Tack så mycket för hjälpen!
Blir isåfall Intels paket som ni länkade, men är det där Intel paketet ändå ett stabilt paket som kommer hålla ett tag framöver?
Är inte jätte bra på dessa komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamiCPK:

All right man.
Tack så mycket för hjälpen!
Blir isåfall Intels paket som ni länkade, men är det där Intel paketet ändå ett stabilt paket som kommer hålla ett tag framöver?
Är inte jätte bra på dessa komponenter.

7800X3D är utan tvekan bättre, som rwkk skrev. AM5 är dessutom en plattform som är mer framtidssäker då det kommer nya processorer för den. Köper du Intel idag så är det stopp. Det är förvisso ingen dålig processor men ska du uppgradera den så är det även nytt moderkort som gäller.

Visst får du välja Intel om du vill men om du bara spelar så är det i mitt tycke ett mindre bra val än alternativet från AMD.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

7800X3D är utan tvekan bättre, som rwkk skrev. AM5 är dessutom en plattform som är mer framtidssäker då det kommer nya processorer för den. Köper du Intel idag så är det stopp. Det är förvisso ingen dålig processor men ska du uppgradera den så är det även nytt moderkort som gäller.

Visst får du välja Intel om du vill men om du bara spelar så är det i mitt tycke ett mindre bra val än alternativet från AMD.

Han verkar ju uppdatera var 5e år så vad han än köper är en död plattform.

AM5 är bättre men är det 2k bättre för just dota 2? Tveksamt 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kommer jag oavsett vilken processor jag väljer behöva byta ut moderkortet i datorn?
Sorry om jag låter trög men är inte överdrivet insatt i detta 🥺

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamiCPK:

Kommer jag oavsett vilken processor jag väljer behöva byta ut moderkortet i datorn?
Sorry om jag låter trög men är inte överdrivet insatt i detta 🥺

Japp tyvärr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag hade nog valt en AMD 5600x istället om budget överhuvudtaget är en faktor i de här. Och en 5700x3d om du hade ytterligare lite mer pengar över.
https://komponentkoll.se/bygg/kNEor

https://youtu.be/owL5QzHupgk?si=f5pu-FoWs8ccBj1w

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag hade nog valt en AMD 5600x istället om budget överhuvudtaget är en faktor i de här. Och en 5700x3d om du hade ytterligare lite mer pengar över.
https://komponentkoll.se/bygg/kNEor

https://youtu.be/owL5QzHupgk?si=f5pu-FoWs8ccBj1w

tror inte 5600x blir en stor uppgradering i det här fallet, medan med priset av 5700x3d kan man lika gärna köra am5/r5 7600

Permalänk

Skulle spela fortnite på min pc. Felsökte den i 2 veckor. Cpu var på 100 % så förstog att det var problemet. Börja med min dator som var intel 8600k, 16 gb ram och rtx 3060. Mitt äldre gtx 1080 byttes ut förra året (bytt kylpasta flera ggr) och valde då ett grafikkort som var jämförbar och det blev 3060. Men problemet var att directx 12 laddningstid gjorde att jag hamnade i stormen. Sjukt frustrerande. Har en m2 hårddisk även. Cpu 100% och gick inte spela. Körde även directx 11. Kom in i matchen men gick ner på 5 fps när det var folk i närheten. Prövade performance mode. Gick att spela. Men såg ut som skit och hoppa mellan 15-40 fps. Prövade även processorns gpu men de gick inte bra det heller. Kom nog fram till att 3060 inte funkade bra i min dator och cpu orkade inte. Byggde förra veckan en ny dator med 7800x3d, 32 gb ram och 3060 fick följa med i nya datorn. Allt funkar toppen. Gpu är inte optimal. Men har nog insett att det är nog bäst att ha en bättre processor som klarar av gpu fullt ut.

* Valde ett lågt ram minne och den fick precis plats med cpu kylaren. Man bör nog kolla moderkortets placeringen av ram och höjden till kylarens fläkt. Även grafikkortets längd i chassi.