Accesspunkt ute och inne för bättre wifi

Permalänk
Medlem

Accesspunkt ute och inne för bättre wifi

Känner mig totalt grön på detta och skulle vilja ha en knuff i rätt riktning.

Jag vill ha bättre wifitäckning i avlägsna delar av huset och på tomten.

Har 500/500 fiber och IPTV. Routern, Zyxel FMG-3542 som sitter på övervåningen, är vad jag förstått inte helt lätt att byta eftersom fibern är kopplad rätt till routern som splittar IPTV och internet som ligger på två olika virtuella nätverk.

Jag har en PoE+ Switch D-Link DGS-1005P (som driver två övervakningskameror), om denna kan driva accesspunkterna hade det varit smidigt. Ser framför mig att jag kopplar switchen till routern, sen drar två ethernetkabler, en till bottenvåningen och en till utsidan där det kopplas in accesspunkter.

Är det så enkelt och har jag tänkt rätt? Vilka produkter skulle kunna rekommenderas?
Om jag döper nätverken till samma SSID, kan enheter switcha över automatiskt då?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Du skriver inget om budjget.. Men det jag hade gjort:

1. Stäng av Wifi på Zyxeln, fortsätt använda den som Router/NAT
2. Köp ett gäng Unifi APs, de har även varianter som kan monteras utomhus.

Unifi kan drivas med POE.

Permalänk
Medlem

Använder Omada-serien hemma. Ungefär samma skit som Unifi. Har 2 APs för utomhus-bruk och 3st för inomhusbruk. Nöjd. Har för mig att de släppt nya wifi-7 APs nyligen. Kan vara nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du skriver inget om budjget.. Men det jag hade gjort:

1. Stäng av Wifi på Zyxeln, fortsätt använda den som Router/NAT
2. Köp ett gäng Unifi APs, de har även varianter som kan monteras utomhus.

Unifi kan drivas med POE.

Skrivet av Supreme8001:

Använder Omada-serien hemma. Ungefär samma skit som Unifi. Har 2 APs för utomhus-bruk och 3st för inomhusbruk. Nöjd. Har för mig att de släppt nya wifi-7 APs nyligen. Kan vara nice

Tack för svar

Budget hade nog varit bra att skriva, men säg 5000 för allt.
Vi har ingen enhet som klarar WiFi 7 så känns onödigt just nu. Skulle i så fall vara mobiltelefon som byts inom ett år, men tror WiFi 6 räcker till, det blir ju en uppgradering från 802.11ac oavsett.

Generellt, hur stor yta täcker de? Det är trähus, 120m2 bottenvåning och 75m2 andra våning (plus källare men där vistas vi inte)
Tak är vanlig placering har jag sett, hade jag klarat mig med en centralt placerad AP i taket på övervåningen och en i taket på bottenvåningen - för att täcka hela ytan?
Det fungerar med routern i dag, men när man är i rum lite längre bort så försvinner WiFi ibland. Men vet inte om det beror på dålig mottagning eller routern. En Wifiscanner säger att jag just nu har -83 dBm när jag står i bortre änden. Några meter från routern har jag runt -30 dBm.
Den som ska sitta utomhus ska bara kommunicera med en robotgräsklippare som bara har 2,4Ghz, så där är räckvidd viktigare än snabbhet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

2.4GHz räcker långt. Utomhus-enheterna gör att jag har täckning ca 50-100 meter ner längs gatan. 5Ghz har typ ingen räckvidd alls. Har en AP per våningsplan men trots det är täckningen svag om man rör sig "längst bort i huset". Funkar dock att titta på film o dylikt utan problem. Stör mig lite att signalen tappar styrka även om problemet bara är teoretiskt. Varje våning är ca 70kvm.

Permalänk
Medlem

@dlq84:
är detta ett bra val tro?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Funkar det bra att koppla två wifi APs till en switch dit även en dator och PlayStation är kopplad för att därefter koppla switchen till routern?

Belastningen är vanligt mobilsurf, ett par övervakningskameror och datorn/ps på enstaka gånger och spelar.

Rekommenderas någon speciell switch? Behöver vara 5-6 lediga portar så jag har någon extra. Ska även ha en switch på annat plan till tv och ytterligare en Playstation.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync