Permalänk

Bildinställningar - hjälp

Hej!

Jag är förvirrad och behöver lite hjälp.

Under många år har jag haft en bärbar dator inkopplad till min TV via HDMI för att se TV den vägen, via SVT Play och andra streamingtjänster. Jag har nu bytt dator och tycker inte riktigt att jag får samma bildkvalitet som förut. Kan ni hjälpa mig eller förtydliga något?

Tidigare dator: Dell Inspiron 15, 7548, modell från 2015, Windows 10.
Nuvarande dator: Lenovo IdeaPad Slim 3, köpt 2024, Windows 11.
Båda modellerna har upplösningen 1920 x 1080 FHD.

Min känsla är att bilden med den nya datorn inte blir lika skarp. Dessutom ändrar sig ljusstyrkan något ibland, och jag lyckas inte hitta inställningen för att öka den och få den "stabil". Det vill säga, om jag ökar den, ökar den på datorns inbyggda skärm, men jag märker ingen skillnad på den bild TV:n visar.

Jag tänkte gå in i energiinställningarna och justera, men där finns bara ett energischema att välja på: Balanserat.

Inte kan väl en nästan 10 år gammal dator prestera bättre än en helt ny?

Vad kan jag justera?

Permalänk

antar att du öppnat fliken "show additional plans" ingen aning vad den heter om du har os på svenska..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Använder den nya datorn 4:2:0 chroma subsampling för att den känner att den är kopplad till en TV, kanske? Ljusstyrka styr man ju oftast direkt i TVn, men det kanske saknas en färgprofil för den TVn i nya datorn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

antar att du öppnat fliken "show additional plans" ingen aning vad den heter om du har os på svenska..

https://i.imgur.com/W0bmBJA.png

Ja, just det. Går jag vägen via Control Panel, som du verkar ha gjort, finns det inga mer "plans" att välja på, men när jag gick via appen Settings/Inställningar kunde jag välja den som gav högst prestanda. På några ställen till under Bildskärm kunde jag välja att optimera för prestanda i stället för för batteri.

Vet dock inte om det gör någon skillnad.

Det är väl egentligen kanske ingen stor skillnad på gamla och nya datorn, men jag får ändå känslan av att färgen känns lite... tja... mindre klar än på den gamla. Det känns bara så bakvänt eftersom den gamla datorn är nästan tio år gammal och den nya är nyinköpt. Eller så KAN det vara inbillning från min sida...

Permalänk
Skrivet av mpat:

Använder den nya datorn 4:2:0 chroma subsampling för att den känner att den är kopplad till en TV, kanske? Ljusstyrka styr man ju oftast direkt i TVn, men det kanske saknas en färgprofil för den TVn i nya datorn.

Chroma 4:2:0 har jag ingen aning om - nytt begrepp för mig. Hur tar man reda på det?

Permalänk
Medlem

Använder du samma HDMI-ingång på TV:n med båda datorerna? Det brukar annars gå att ha olika inställningar på varje ingång, så det kan hända att du bara använder en annan ingång med andra inställningar.

Permalänk
Medlem

1. kolla på TV:ns sida, kolla så du har rätt port, vissa TV har bara 4k på en eller två portar och sen 1080p på andra. kolla så den porten är i PC mode. hur detta ser ut i menyerna varierar från TV till Tv, kolla manual eller sök på youtube för din tv:s tillverkare eller modell. förutom det se till att color space är RGB full inte "limited". kan heta hdmi colors eller nåt sånt.

2. se så din dator matar ut rätt upplösning, kan göra i windows bildskärmsinställningar eller igenom din grafikkorts tillverkares panel.
Se sen till så du har bästa möjliga colorspace, försök matcha din TV's specs. det bästa är RGB Full eller ycbcr 4:4:4. detta hittar du panel för ditt graffikkort, intel/nvidia/amd. leta efter monitor eller output settings.

AMD https://www.amd.com/en/resources/support-articles/faqs/DH3-00...
Intel https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...
Nvidia https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4847/~/ho...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Tack till alla som svarat.

Min TV är en 32-tums LED-TV som har hängt med några år, den också, men den är nyare än min gamla dator. Det betyder att FHD är det högsta jag räknat med att komma upp i och det har jag varit nöjd med tidigare.

HDMI-kabel och -ingång är desamma för båda datorerna, så eftersom jag inte rört något där, antar jag att det inte kan göra någon skillnad. I själva TV:ns bildinställningar finns det möjlighet att justera ljusstyrka, färg och kontrast m.m. så jag har laborerat lite med det men tycker ändå inte att bilden är lika behaglig med nya datorn som den var på den gamla. Det känns helt bakvänt att säga, men så är det.

Jag kollade i enhetshanteraren på min gamla dator och fick fram följande under Bildskärmskort:
- AMD Radeon R7 M270
- Intel(R) HD Graphics 5500

På den nya datorn står bara:
- Intel(R) UHD Graphics

Detta säger mig inte så mycket mer än att jag förstår att det är skillnad. Jag antar att det är grafikkortets panel jag behöver laborera med, men var hittar jag den? En titt på länken ovan får mig att tänka att jag först behöver installera Intel® Graphics Command Center? Är jag rätt ute? Finns det någon risk att jag rör till hela datorn och blir utan bild om jag börjar rota runt i detta?

Tja, bildskärmsinställningar är jag inte så van att greja med, som ni hör.

Permalänk
Medlem

Är du säker du har rätt upplösning inställd? Använder du speglat, utökat eller så att det bara visas på TVn?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Är du säker du har rätt upplösning inställd? Använder du speglat, utökat eller så att det bara visas på TVn?

Upplösningen är inställd på 1920x1080, samma som jag hade tidigare. (Under Bildskärmsinställningar.)
Egentligen vill jag ha det så att bild bara visas på TV:n (datorlocket är stängt ändå...), men inställningen verkar vilja "slå tillbaka" så att samma bild visas på båda skärmarna.

Permalänk
Rekordmedlem

[quote postid="20466203" userid="253157" name="solmattsolhatt"]
Upplösningen är inställd på 1920x1080, samma som jag hade tidigare. (Under Bildskärmsinställningar.)
Egentligen vill jag ha det så att bild bara visas på TV:n (datorlocket är stängt ändå...), men inställningen verkar vilja "slå tillbaka" så att samma bild visas på båda skärmarna.
[/quoteDu får ange den externa (tvn) som primär bildskärm.
Såbida det inte är nån speciell drivrutin som blockerar det, laptops kan vara lite kinkiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

[quote postid="20466203" userid="253157" name="solmattsolhatt"]
Upplösningen är inställd på 1920x1080, samma som jag hade tidigare. (Under Bildskärmsinställningar.)
Egentligen vill jag ha det så att bild bara visas på TV:n (datorlocket är stängt ändå...), men inställningen verkar vilja "slå tillbaka" så att samma bild visas på båda skärmarna.
[/quoteDu får ange den externa (tvn) som primär bildskärm.
Såbida det inte är nån speciell drivrutin som blockerar det, laptops kan vara lite kinkiga.

Tack för det tipset - det får jag testa!