Permalänk
Medlem

Ingen bild över USB-C

Jag har en Dell U2722DE med USB-C som jag använt ihop med min Lenovo Yoga ett tag, typ 1år+.
Men en dag så får jag upp att skärmen inte hittar någon signal via USB-C.
Alla USB enheter, tangentbord och liknande fungerar via skärmen.
Skärmen laddar också datorn.

På hemmakontoret har en en Prokord dockningsstation med USB-C som jag får bild via, så det "funkar" ju på datorn.
Jag har testat en annan USB-C kabel.

I vilken ände ska man börja felsöka?

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Om du inte har testat det så kan det vara en idé att rycka strömkabeln helt till skärmen och låta den vara strömlös några minuter innan du kopplar in den igen. Stött på några skärmar genom åren som "hängt" sig på det viset.

Permalänk
Medlem

Testat en annan? Vet du om din Lenovo fått någon uppdatering på senaste, typ BIOS?
Finns det någon FW update till skärmen?
Har du testat någon annan enhet till skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Om du inte har testat det så kan det vara en idé att rycka strömkabeln helt till skärmen och låta den vara strömlös några minuter innan du kopplar in den igen. Stött på några skärmar genom åren som "hängt" sig på det viset.

Vi hade haft strömavbrott på jobbet i helgen, >1h men samma bekymmer när jag startade upp allt idag.
Ska testa att rycka strömmen när det är lunch får vi se om jag lyckas bättre då.

Skrivet av reverend benny:

Testat en annan? Vet du om din Lenovo fått någon uppdatering på senaste, typ BIOS?
Finns det någon FW update till skärmen?
Har du testat någon annan enhet till skärmen?

Har ingen annan dator att testa med tyvärr.
Jag har inte uppdaterat någon BIOS vad jag vet, är om det följt med via någon automatisk uppdatering. Men känns inte så.
Prövade att ladda ner alla drivrutiner som Dell hade att erbjuda, men inget som hjälpte heller tyvärr.
https://www.dell.com/support/home/sv-se/product-support/produ...

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

Har du provat dessa steg?

1. Shut down the computer completely. Do not suspend or hibernate.
2. Remove all external peripherals connected to the system. If no external peripherals are connected, proceed to step 3.
3. After unplugging, press the Power button for 30 seconds to drain any residual power from the motherboard. Press the Power button to turn on the system and allow it to boot fully.
4. Test USB-C port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thecreep:

Vi hade haft strömavbrott på jobbet i helgen, >1h men samma bekymmer när jag startade upp allt idag.
Ska testa att rycka strömmen när det är lunch får vi se om jag lyckas bättre då.

Har ingen annan dator att testa med tyvärr.
Jag har inte uppdaterat någon BIOS vad jag vet, är om det följt med via någon automatisk uppdatering. Men känns inte så.
Prövade att ladda ner alla drivrutiner som Dell hade att erbjuda, men inget som hjälpte heller tyvärr.
https://www.dell.com/support/home/sv-se/product-support/produ...

Om du har en Ipad Pro eller Androidmobil så kanske det funkar att köra den över USB-C och testa.
Vet inte om alla Androider erbjuder möjligheten att spegla bild över USB-C, men det lär säkert kunna gå att googla fram.

Kom detta i samband med någon uppdatering (kolla när det hände och datum på uppdateringar).

Kolla även event viewer efter felmeddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Har du provat dessa steg?

1. Shut down the computer completely. Do not suspend or hibernate.
2. Remove all external peripherals connected to the system. If no external peripherals are connected, proceed to step 3.
3. After unplugging, press the Power button for 30 seconds to drain any residual power from the motherboard. Press the Power button to turn on the system and allow it to boot fully.
4. Test USB-C port.

Testade detta, men ingen lycka tyvärr.

Skrivet av reverend benny:

Om du har en Ipad Pro eller Androidmobil så kanske det funkar att köra den över USB-C och testa.
Vet inte om alla Androider erbjuder möjligheten att spegla bild över USB-C, men det lär säkert kunna gå att googla fram.

Kom detta i samband med någon uppdatering (kolla när det hände och datum på uppdateringar).

Kolla även event viewer efter felmeddelanden.

Min mobil stödjer ej bild via USB-C.
Inga felmeddelande i eventviewer vad jag kan hitta.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk

Strömlöst pga åska?

Kan ha slagit ut dockan eller skärmens kretskort isf om det satt inkopplat även om strömförsörjningen överlevde.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Har du provat dessa steg?

1. Shut down the computer completely. Do not suspend or hibernate.
2. Remove all external peripherals connected to the system. If no external peripherals are connected, proceed to step 3.
3. After unplugging, press the Power button for 30 seconds to drain any residual power from the motherboard. Press the Power button to turn on the system and allow it to boot fully.
4. Test USB-C port.

Lenovo Yoga är väl Windowsenheter? Som komplettering till punkt 1 kan man ju också testa att stänga av "fast startup", som sparar ner delar av current state och laddar det igen vid uppstart. Är det påslaget blir det ingen regelrätt kallstart ens efter att man stängt av datorn.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thecreep:

Testade detta, men ingen lycka tyvärr.

Min mobil stödjer ej bild via USB-C.
Inga felmeddelande i eventviewer vad jag kan hitta.

Tolkar det som att det är på jobbet denna enhet står, finns det ingen kollega som kan testa sin dator på din skärm?
Vad säger IT-supporten på ditt jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Strömlöst pga åska?

Kan ha slagit ut dockan eller skärmens kretskort isf om det satt inkopplat även om strömförsörjningen överlevde.

Ah nä, du missförstod mig. Vi hade strömavbrott, men detta var långt efter jag fick problem med min skärm.
Strömavbrottet berodde på en avgrävd kabel någonstans.

Skrivet av kaput:

Lenovo Yoga är väl Windowsenheter? Som komplettering till punkt 1 kan man ju också testa att stänga av "fast startup", som sparar ner delar av current state och laddar det igen vid uppstart. Är det påslaget blir det ingen regelrätt kallstart ens efter att man stängt av datorn.

Prövade detta, men inget där heller.

Skrivet av reverend benny:

Tolkar det som att det är på jobbet denna enhet står, finns det ingen kollega som kan testa sin dator på din skärm?
Vad säger IT-supporten på ditt jobb?

Ska försöka hitta någon som har en dator med USB-C, vi är inte så många med datorer här där jag sitter.
Nja, jag är egenföretagare. Så IT-Supporten är oftast jag, men just nu är det ni.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thecreep:

Ah nä, du missförstod mig. Vi hade strömavbrott, men detta var långt efter jag fick problem med min skärm.
Strömavbrottet berodde på en avgrävd kabel någonstans.

Prövade detta, men inget där heller.

Ska försöka hitta någon som har en dator med USB-C, vi är inte så många med datorer här där jag sitter.
Nja, jag är egenföretagare. Så IT-Supporten är oftast jag, men just nu är det ni.

Tänkte föreslå att kolla hur det ser ut i datorändan av det hela, vad som bör synas i devicemanagern osv, och googlade efter device ID etc. Hittade en del som antyder om att du inte är ensam om dina problem.

https://www.dell.com/community/en/conversations/monitors/u272...

Det verkar också ha kommit minst en firmwareupdate,

https://www.dell.com/support/home/sv-se/product-support/produ...

Har du redan uppdaterat kan du ju testa att installera den äldre versionen som finns tillgänglig med. Märk väl att W10 kan göra såntdär tyst via WU, i teorin kan det vara så att WU uppdaterat skärmen utan att du vet om det, och att skärmen inte gillade det.

Det verkar bara finnas en driverversion tillgänglig, man får väl anta att den även finns på WU, men kan väl kanske vara värt att försöka med att tanka hem och installera från Dells hemsida också om inget annat funkar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tänkte föreslå att kolla hur det ser ut i datorändan av det hela, vad som bör synas i devicemanagern osv, och googlade efter device ID etc. Hittade en del som antyder om att du inte är ensam om dina problem.

https://www.dell.com/community/en/conversations/monitors/u272...

Det verkar också ha kommit minst en firmwareupdate,

https://www.dell.com/support/home/sv-se/product-support/produ...

Har du redan uppdaterat kan du ju testa att installera den äldre versionen som finns tillgänglig med. Märk väl att W10 kan göra såntdär tyst via WU, i teorin kan det vara så att WU uppdaterat skärmen utan att du vet om det, och att skärmen inte gillade det.

Det verkar bara finnas en driverversion tillgänglig, man får väl anta att den även finns på WU, men kan väl kanske vara värt att försöka med att tanka hem och installera från Dells hemsida också om inget annat funkar.

Testade att installera den äldre FW men gjorde heller ingen skillnad.

Fick tag på en kollega som har en dator med USB-C nu.
Han fick heller inte någon bild när vi kopplade in kabeln.
Med hans dator inkopplad så blinkade det till i skärmen lite då och då och han fick en felkod i windows "USB enhet känns inte igen".

Känns som något fel med skärmen rent spontant då.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thecreep:

Testade att installera den äldre FW men gjorde heller ingen skillnad.

Fick tag på en kollega som har en dator med USB-C nu.
Han fick heller inte någon bild när vi kopplade in kabeln.
Med hans dator inkopplad så blinkade det till i skärmen lite då och då och han fick en felkod i windows "USB enhet känns inte igen".

Känns som något fel med skärmen rent spontant då.

Hmm, det där skulle kunna orsakas av glappkontakt, datorn hinner inte enumerera skärmen osv. Lär ju blivit både en och sjutusen i- och urkopplingar med tanke på hur du använder skärmen, och det kan ha konsekvenser. Har du kollat USB-C-kontaktdonen under lupp? Alla stift i gott skick? Inget skräp i dem?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Bildexpert 📺

Läser jag det som försökts och testat är också intrycket att det inte testats med en kabel som är i bekräftat fungerande skick. Det som ger bild över USB-C går på separata pinnar än ström/PD och USB2.0 för tangentbord/mus etc. Vilket är en förklaring till att man få det ena men inte det andra att fungera. Särskilt som Displayportdata är på så mycket högre och krävande bandbredder att med en sliten kabel är det ofta det som fallerar först.

Som USB-C fungerar går det inte att testa med en random USB-C-kabel. Måste vara en kabel man vet är byggd för ändamålet att orka med Displayport-data. Första bästa USB-C-kabel man hittar kanske inte ens är kopplad för annat än USB 2.0 och då blir det typiskt sådana felmeddelanden. Kretsarna i båda ändarna känner av att de ska kunna kommunicera bilddata men det går inte eftersom den fysiska kopplingen saknas eller inte fungerar för den bandbredd som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hmm, det där skulle kunna orsakas av glappkontakt, datorn hinner inte enumerera skärmen osv. Lär ju blivit både en och sjutusen i- och urkopplingar med tanke på hur du använder skärmen, och det kan ha konsekvenser. Har du kollat USB-C-kontaktdonen under lupp? Alla stift i gott skick? Inget skräp i dem?

Skrivet av Laxpudding:

Läser jag det som försökts och testat är också intrycket att det inte testats med en kabel som är i bekräftat fungerande skick. Det som ger bild över USB-C går på separata pinnar än ström/PD och USB2.0 för tangentbord/mus etc. Vilket är en förklaring till att man få det ena men inte det andra att fungera. Särskilt som Displayportdata är på så mycket högre och krävande bandbredder att med en sliten kabel är det ofta det som fallerar först.

Som USB-C fungerar går det inte att testa med en random USB-C-kabel. Måste vara en kabel man vet är byggd för ändamålet att orka med Displayport-data. Första bästa USB-C-kabel man hittar kanske inte ens är kopplad för annat än USB 2.0 och då blir det typiskt sådana felmeddelanden. Kretsarna i båda ändarna känner av att de ska kunna kommunicera bilddata men det går inte eftersom den fysiska kopplingen saknas eller inte fungerar för den bandbredd som krävs.

Låter rimligt att den USB-C kabel jag testat med utöver den jag fick med skärmen kanske inte fungerar för bildöverföring!
Jag letar reda på en som jag vet fungerar och testar.

Edit: Ganska snabb uppdatering här. Min kollega har en liknande Dell skärm med USB-C. Så testade med hans kabel.
(Vilken jag tycker borde vara av samma standard som min?)
Men inte heller nu får jag någon bild över USB-C. Testade båda portarna i min dator också.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thecreep:

Låter rimligt att den USB-C kabel jag testat med utöver den jag fick med skärmen kanske inte fungerar för bildöverföring!
Jag letar reda på en som jag vet fungerar och testar.

Edit: Ganska snabb uppdatering här. Min kollega har en liknande Dell skärm med USB-C. Så testade med hans kabel.
(Vilken jag tycker vara av samma standard som min?)
Men inte heller nu får jag någon bild över USB-C. Testade båda portarna i min dator också.

Då är nästa steg i deduktionen att testa din dator med kollegans kabel mot kollegans skärm för att avgöra om skärmen. Steget därpå är att ta din skärm till kollegans dator och kabel.

Utfallet från detta kommer peka ut antingen din dator eller din skärm, kanske både och.

Permalänk
Bildexpert 📺

Förresten, ett typisk, visst ja-moment, är att det finns laptops med två USB-C men endast av dem klarar Displayport för bild. Så fastnar man med att försöka med fel port och kliar sig i huvudet varför det inte fungerar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då är nästa steg i deduktionen att testa din dator med kollegans kabel mot kollegans skärm för att avgöra om skärmen. Steget därpå är att ta din skärm till kollegans dator och kabel.

Utfallet från detta kommer peka ut antingen din dator eller din skärm, kanske både och.

Bild direkt när jag kopplar in min dator i kollegans skärm.
Ingen bild med kollegans dator oavsett kabel i min skärm.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thecreep:

Bild direkt när jag kopplar in min dator i kollegans skärm.
Ingen bild med kollegans dator oavsett kabel i min skärm.

Då pekar allt på skärmen, vilket är surt men i alla fall är betydligt mindre svidande än fel på datorn.