Inledning
Vi har hört det som ett mantra i flera månader nu att HDMI 2.1 är ett ”måste” om man spelar spel, särskilt då för höstens bristvaror: nextgen-konsoler och de nyaste grafikkorten. Faktum är att det är ganska få TV-apparater, främst ur toppklassen, som svarar mot kraven. Och det är kan verkligen diskuteras hur viktigt det faktiskt är för dig som främst siktar på konsol. Artikeln tar upp följande:
Vilka TV-apparater som är extra förberedda för spel (nedanför)
Vad som är viktigt för PC respektive konsol
1440p och 1080p/120
Bandbredden om 32, 40 och 48 Gbps
Effekterna av subsampling
Sammanfattningen – för dig som vill ha korta svar nu!
Men först, så att det är enkelt att finna igen. Listan över vilka 2020 års TV-modeller vilka har alla dessa funktioner som diskuteras för spelande:
Tillverkare | 2020-Modeller | 4K | VRR | 1080p | 1440p | Latens |
---|---|---|---|---|---|---|
LG | OLED BX, CX, GX, ZX | ✔︎ | ✔︎ | ✔︎ | ✔︎ | ≈ 7–15 ms |
LG | OLED WX | ✔︎ | - | ✔︎ | ✔︎ | ≈ 7–15 ms |
LG | Nano99 (8K-IPS) | ✔︎ | - | ✔︎ | ✔︎ | ≈ 7–15 ms |
LG | Nano90/91, Nano86 | ✔︎ | ✔︎ | ✔︎ | ✔︎ | ≈ 7–15 ms |
LG | UN8500 | ✱ | ✱ | ✔︎ | ✔︎ | < 15 ms✱ |
Panasonic | Samtliga. Kör endast 60 Hz-signaler | - | - | - | ✱✱ | < 20 ms |
Philips | Samtliga. Kör endast 60 Hz-signaler | - | - | - | ✱✱ | < 30 ms✱ |
Samsung | Q950TS, Q900T, Q800T, Q95T, Q90T, Q8xT | ✔︎ | ✔︎ | ✔︎ | ✔︎ | ≈ 7–15 ms |
Samsung | Q7xT, The Frame | ✱✱✱ | ✔︎ | ✔︎ | ✔︎ | ≈ 7–15 ms |
Samsung | Övriga modeller kör 60 Hz-paneler | - | ✱ | - | ✔︎ | ≈ 7–15 ms |
Sony | XH90/XH92 | ✔︎ | ✔︎ | ✔︎ | - | ≈ 7–15 ms |
Sony | ZG9, ZH8 (8K-VA) | ✔︎ | - | ✔︎ | - | < 20 ms |
Sony | XH95, XG95 | - | - | ✔︎ | - | < 20 ms |
Sony | Övriga modeller kör endast 60 Hz-signaler | - | - | - | - | < 20 ms |
TCL | Kör endast 60 Hz-signaler | - | - | - | ✱✱ | < 20 ms |
✱ uppgifterna är ännu inte bekräftade som i att någon faktiskt satt sig ned och testat och bedömt funktionen
✱✱ uppgift saknas ifall 1440p-signal är möjlig eller inte
Den lägre siffran för latens är vid 120 Hz-signal
✱✱✱ Q70T stödjer 4K i 120 Hz med 4:2:0-subsampling på HDMI-port 4
Alla TV fungerar för spel
Alla TV-apparater i 2020-utbudet, samt flera år tillbaka, kommer förstås kunna köra 4K/60 och 1080p/60. Du kan spela på alla TV, men det är vissa modeller som är bättre än de andra och lovar mer för dig som ställer modernare och högre krav. Tabellen ovan listar vilka TV-modeller som har ännu mer utöver det självklara.
Notera att flera modeller har funktionerna på pappret, men de är inte lika bekräftade och genomtestade. Eftersom det är så mycket som är nytt och först blev testbart så sent som oktober–november år 2020 är det också luckor i informationen. Framför allt är det följande modeller som hör till de mest beprövade:
LG OLED CX, GX, BX – samt 2019-modellerna, B9, C9, E9 och Z9
Samsung Q80T, Q90T och Q95T – samt 8K: Q800T, Q900T, Q950TS
Sony XH90/XH92
Alla modellerna har uppdaterats flitigt under hösten. Dessa är också de mest bekräftade modellerna med stor bas av intresserade användare vilka har erfarenheter om dem hur de fungerar kring 4K/120 och VRR.
4K/120 och VRR är sprillans nytt
Lanseringen av nextgen-konsoler och Nvidias och AMD:s senaste grafikkort har satt en snöboll i rullning. Nyheterna är bekanta vid det här laget men det skadar inte med en snabb återkoppling. Detta tack vare att HDMI 2.1-standarden från 2017 nu omsätts i verklig hårdvara. Det är framför allt två funktioner som fått uppmärksamhet och går synonymt som ”HDMI 2.1”, även om just 2.1-specifikationen innehåller mycket mer än dessa två funktioner:
FRL, Fixed Rate Link som möjliggör 4K/120 Hz över HDMI
VRR, Variable Refresh Rate, HDMI-standard för adaptiv synk
Båda dessa funktioner dök upp under hösten 2020 med de allra nyaste grafikkorten och konsoler. Dessa källor har HDMI 2.1-funktionerna FRL för 4K/120 och VRR:
Nvdia RTX 3xxx-serien
AMD RX 6xxx-serien
Playstation 5
Xbox Series S och X
Finns alternativa lösningar till 4K/120
Kör du äldre grafikkort och äldre konsoler är 4K/120 över HDMI bortom den kapaciteten. Du kan dock fortfarande ha en möjlighet för 1080p/120 och 1440p-upplösning i 60 och 120 Hz, särskilt med grafikkort.
Det finns också tänkbara lösningar med signalomvandlare för Displayport till HDMI. Grafikkort från 2015 och framåt har vanligtvis HBR3-bandbredd, cirka 32 Gbps över Displayport. Genom DSC, Display Stream Compression (se senare avsnitt) går det att få igenom en 4K/120 Hz-signal. Club 3D har en sådan adapter (CAC-1085) där just signalen kommer igen. Däremot är det inte självklart att exempelvis VRR fungerar.
Ytterligare en variant att köra 4K/120 Hz från äldre källor är via 18 Gbps HDMI med 4:2:0-subsampling och 8-bitars färgdjup. Sämre färgkvalitet men kanske tillräckligt för att få ut frekvensen? Detta kan fungera med en del TV-apparater via PC. Främst Samsung och LG:s TV-apparater verkar fungera med detta. Uppgifterna om när och hur det fungerar är däremot inte tydliga eller tillgängliga.
2020-TV är egentligen ännu äldre
TV-apparaterna som listas ovanför är dock mycket äldre än dessa nya källor. Deras teknik utvecklades under sommar och höst 2019. Med andra ord har dagens TV-apparater (detta skrivs i december 2020) byggts för att paras ihop med framtida produkter kanske mer än ett år innan det ens var möjligt att till fullo testa något. Därför är det också en del inkörningsproblem som fortfarande ger oss nya uppdatering till TV-apparaternas firmware.
Under hösten 2020 och framöver stora delar av vinter, vår och sommar 2021 är det fortfarande de TV-apparaterna listade ovanför som är aktuella för spelande. Nya modeller för 2021 kommer att lanseras, många redan i januari 2021. Den här gången har man tillgång till nyaste grafikkorten och nya konsoler. 4K/120 och VRR kommer rimligtvis både fungera bättre och dessutom komma hos fler modeller under 2021.
Försäljningen av 2021-apparaterna kommer igång mot vår/sommar och då inledningsvis till mycket högre priser fram till reaperioden.