Tips på bra kökskniv för kött som kan slipas bra, under 500 kr...

Permalänk
Medlem

Tips på bra kökskniv för kött som kan slipas bra, under 500 kr...

Jag har ingen aning om märken eller ens form på kniven, men en allkniv som specifikt klarar kött bra skulle vara intressant.

Jag har en Tetsu som verkar bli slö dagen efter jag använt den en gång.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vilken kniv du köper spelar nog inte jättestor roll men vilken slipning kniven har är avgörande för att den ska hålla eggen bra.
Slipar du med sten och strop eller kör du keramisk brutalisk-slipmaskin? Det sistnämnda är inget snällt och brutaliserar eggen generellt rätt illa, däremot går det ju snabbt att "slipa".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vilken kniv du köper spelar nog inte jättestor roll men vilken slipning kniven har är avgörande för att den ska hålla eggen bra.
Slipar du med sten och strop eller kör du keramisk brutalisk-slipmaskin? Det sistnämnda är inget snällt och brutaliserar eggen generellt rätt illa, däremot går det ju snabbt att "slipa".

Jag köpte en tvåsidig brynsten från järnaffären på Folkungagatan/Sthlm. Jag roterar i små och lätta cirklar i 2-5 minuter per sida, som japanen på youtubeklippet sade. Ingen hård press på, bara fingrarnas tyngd.

Men jag tror inte Tetsus ståltyp är den bästa: https://i.imgur.com/c2GyIPL.jpg

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwydon:

Den ser fin ut. Får gå och se om den finns att hålla i nånstans.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel, men din brynsten ser ut som ett verktygsbryne för att slipa upp yxor eller dylikt med. Jag har ett liknande från biltema och det motsvarar korn 120 och 240. Jag hade nog satsat på mellan 600-800 i finkornhet åtminstone om jag velat ha tillräckligt vassa knivar.

Ovanstående tips på kniv och slip är bra. Väljer du att köpa kniven hade jag avrått dig från att riskera förstöra den på ditt bryne som du har nu.

Permalänk
Medlem

Om du vill veta allt om att slipa knivar så kolla på https://youtube.com/@outdoors55

Tycker stenen ser för grov ut, ser ut som något för yxan eller gräsklipparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwydon:

+1 för Victorinox, fantastiskt företag med kvalitet och etik som ledord. Dom är inte vassaste man kan köpa, men dom låter sig slipas väldigt bra och är inte så känsliga som många andra knivar. Kan varmt rekommenderas. Även om jag valt en av deras med trähandtag för det tycker jag gör upplevelsen mycket trevligare.

Permalänk
Medlem

Ikea har också helt okej knivar för priset. Men jag skulle tro att om kniven blir slö av en användning så är det sliptekniken du behöver jobba på. Min första gissning är att du inte tar bort råeggen (burr på engelska). Den kan kännas jäkligt vass men viker sig direkt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Ni har alla fyra rätt, jag bad om en knivsten på järnaffären men de sålde nog helt enkelt den enda stenen de hade. Nu måste jag hitta en bättre sten. Har någon ett bra tips på en billig sten som är 600-800 i finkornighet? Kommer inte ha råd att köpa den tidigare länkade slipgrejen ovan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Den tipsade Victorinox-kniven är bra, jag har ungefär en sådan och kör den glatt i diskmaskin. Det är säkert förslöande, men handtaget verkar iaf inte ta skada vilket trähandtag ju gör (det har jag på några andra knivar som jag undviker att köra i maskin för ofta eller alls).

Märkbart trevligare (för mig) än en mer än dubbelt så dyr Zwilling-kniv som jag tröttnade på och gav bort (i stort sett oanvänd).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Arnkell:

Har någon ett bra tips på en billig sten som är 600-800 i finkornighet?

Kan man med Amazon säljer de en hel drös från ~150:- och uppåt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Ni har alla fyra rätt, jag bad om en knivsten på järnaffären men de sålde nog helt enkelt den enda stenen de hade. Nu måste jag hitta en bättre sten. Har någon ett bra tips på en billig sten som är 600-800 i finkornighet? Kommer inte ha råd att köpa den tidigare länkade slipgrejen ovan.

Varför vill du ha så grov sten?

Permalänk
Medlem

Drog en snabb sökning på brynsten och fick upp det här kitet på Amazon:

https://www.amazon.se/DaiWeier-professionell-slipstenssats-du...

Kanske kan vara något?

Glhf!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Jag köpte en tvåsidig brynsten från järnaffären på Folkungagatan/Sthlm. Jag roterar i små och lätta cirklar i 2-5 minuter per sida, som japanen på youtubeklippet sade. Ingen hård press på, bara fingrarnas tyngd.

Men jag tror inte Tetsus ståltyp är den bästa: https://i.imgur.com/c2GyIPL.jpg

har man kikat i en mikroskop när man slipade kretskortsborr i hårdmetall på mycket finkornigt diamantbryne så inser man ganska snabbt varför ökad presstryck inte ger mer avverkning utan bara förstör - här handlar det istället om 'sträcka' förlöpt över den slipande ytan.

(dock ganska fascinerande att se hur diamantkornen fakiskt gröpar ur hårdmetallen med spån på liknande sätt så en smörkniv hyvlar av lite smör på en ganska kall smörbit - behöver väl knappt nämna att hårdmetall är knappt att betrakta som mjuk smör normalt - men i tävlan mot diamant så är den mjuk...)

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Varför vill du ha så grov sten?

för vardagsbruk behöver man knappt inte gå högre.

jag slipar mina knivar när det behövs kanske nån gång om åter med en 400 korn brynsten och det blir good enough för att skära kött som om det var smör.

sen underhåller jag bara eggen efter varje användning med ett drag på med varje sida mot ett brynstål för att räta upp eggen igen.

att köpa slipstenar för tusentals kronor upp till flera tusen kornigt är generellt överkurs för medelsvenson kanske en annan femma om du använder den typ 8+ timmar varje dag aka jobbar som kock.

men för att skära isär en älgstek eller en kotlettrad nån gång ibland så är defenetivt 800 good enough och speciellt för en knip på <500:- som troligen är något halvdassigt stål som ändå knappt kan hålla egg några längre stunder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwydon:

Sabatier har en del riktigt trevliga knivar till rimliga priser också.

Sharpmaker må se lite märklig ut, men är faktiskt ett väldigt välfungerande system. Vågar påstå att resultatet blir likvärdigt det den som kan får med konventionella brynstenar, och gör det i stort sett omöjligt att misslyckas om man inte är direkt slarvig. Man slipper dessutom underhållet av själva brynstenen också, hålla på och plana den osv. Använder bara min brynsten till att få riktig skärpa på Stanley-blad och liknande numera.

Har man inte råd idag kan man ju ta det lite försiktigt med den nya kniven och spara några månader

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Kikar man på Sabatier skulle jag rekommendera K Sabatier eller Lion. Äger en själv i kolstål och är väldigt nöjd. Priserna ligger runt 500 - 800 beroende av längd på bladet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

för vardagsbruk behöver man knappt inte gå högre.

jag slipar mina knivar när det behövs kanske nån gång om åter med en 400 korn brynsten och det blir good enough för att skära kött som om det var smör.

sen underhåller jag bara eggen efter varje användning med ett drag på med varje sida mot ett brynstål för att räta upp eggen igen.

att köpa slipstenar för tusentals kronor upp till flera tusen kornigt är generellt överkurs för medelsvenson kanske en annan femma om du använder den typ 8+ timmar varje dag aka jobbar som kock.

men för att skära isär en älgstek eller en kotlettrad nån gång ibland så är defenetivt 800 good enough och speciellt för en knip på <500:- som troligen är något halvdassigt stål som ändå knappt kan hålla egg några längre stunder.

This is the way!

Det går att hålla nere kostnaderna för både knivar och slipning och ändå ha vassa knivar alltid.
Vill man sen nörda ner sig så kan man välja den vägen 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

för vardagsbruk behöver man knappt inte gå högre.

jag slipar mina knivar när det behövs kanske nån gång om åter med en 400 korn brynsten och det blir good enough för att skära kött som om det var smör.

sen underhåller jag bara eggen efter varje användning med ett drag på med varje sida mot ett brynstål för att räta upp eggen igen.

att köpa slipstenar för tusentals kronor upp till flera tusen kornigt är generellt överkurs för medelsvenson kanske en annan femma om du använder den typ 8+ timmar varje dag aka jobbar som kock.

men för att skära isär en älgstek eller en kotlettrad nån gång ibland så är defenetivt 800 good enough och speciellt för en knip på <500:- som troligen är något halvdassigt stål som ändå knappt kan hålla egg några längre stunder.

Klart att det går att få kniven vass med grövre stenar, men de tar också bort mer material. Jättebra om du låtit kniven bli slö eller skadat eggen. Med en finare sten är det lättare att göra regelbundet underhåll och hålla kniven vass.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Klart att det går att få kniven vass med grövre stenar, men de tar också bort mer material. Jättebra om du låtit kniven bli slö eller skadat eggen. Med en finare sten är det lättare att göra regelbundet underhåll och hålla kniven vass.

jo men en kniv för 500:- tar ju ändå många år innan man slipat ner den till oduglighet...

min favokniv en 99:- ÖoB kniv ja köpte för typ 10 år sen minst har ja nog inte avverkat mer än max nån halv cm på så skulle säga att du lätt klarar dig på 400korn.

du överdriver hur mycket så pass "grovkornigt" faktiskt avverkar å en generell kökskniv har väl iaf 5-7cm materal vilket iaf hälften lätt går att avverka innan den ä för smal enligt mitt tycke.

men ja står du varenda dag å slipar på den i flera timmar så ja då kan du nog äta upp en kniv rätt fort demolerar man inte eggen totalt så behövs ju inte mer än typ max 10s underhåll me ett slipstål för att räta upp eggen igen efter användning och kanske 10 min grovslipning nån gång om åtet om den fått för jäkla mycket hack å skit i eggen.

ställer mig ju inte direkt å grovslipar den för man fått 1 hack i eggen utan de ska altså va mer eller mindre sågtandat innan ja tar fan 400 korn grovslipen eller att de e ett helvete å skära isär kötbiten me den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo men en kniv för 500:- tar ju ändå många år innan man slipat ner den till oduglighet...

min favokniv en 99:- ÖoB kniv ja köpte för typ 10 år sen minst har ja nog inte avverkat mer än max nån halv cm på så skulle säga att du lätt klarar dig på 400korn.

du överdriver hur mycket så pass "grovkornigt" faktiskt avverkar å en generell kökskniv har väl iaf 5-7cm materal vilket iaf hälften lätt går att avverka innan den ä för smal enligt mitt tycke.

men ja står du varenda dag å slipar på den i flera timmar så ja då kan du nog äta upp en kniv rätt fort demolerar man inte eggen totalt så behövs ju inte mer än typ max 10s underhåll me ett slipstål för att räta upp eggen igen efter användning och kanske 10 min grovslipning nån gång om åtet om den fått för jäkla mycket hack å skit i eggen.

ställer mig ju inte direkt å grovslipar den för man fått 1 hack i eggen utan de ska altså va mer eller mindre sågtandat innan ja tar fan 400 korn grovslipen eller att de e ett helvete å skära isär kötbiten me den.

Nja, där håller jag inte riktigt med. Kanske om du jobbat upp viss kompetens på knivslipningen och den där 400-korniga stenen egentligen inte tar så mycket (alla stenar gör inte det). Men då återstår ju frågan, varför? Jag kan inte se någon fördel.

Slipstål slipar framförallt. Det där med att räta upp eggen är lite av en myt (viss upprätning kan ske men framförallt slipar det). Vad du kan göra istället är att ha en lite finare sten. Det ger bättre kontroll och du kan köra några drag vid behov för att hålla kniven vass. Komplettera med en bit läder eller annat för att strigla. Då kan du hålla kniven skrikande vass utan att behöva någon grovslipning, annat än om du misshandlar kniven.

Permalänk
Medlem

Jag har stenar med 200 på ena sidan och 1000 på andra. Det har varit perfekt för mig.
Jag har några ända upp till 8000 men där är jag inte tillräckligt skicklig för att få ut full effekt av, så jag brukar nöja mig med 200 för att få bort eventuella hack, och 1000 för att få vettig vasshet

EDIT:
Till exempel en sån här
https://www.cervera.se/produkt/zwilling-zwilling-knivtillbeho...

EDIT2:
Verkar som jag har en 200/1000 eller 400/1000, märkningen är borta.
Samt en 3000/8000 - men denna är jag för dålig för att använda

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag fick en Weber kockkniv i present för 12 år sedan, som jag fortfarande använder i stort sett varje dag. Har kompletterat med grönsakskniv och brödkniv i samma serie.

https://bagarenochkocken.se/koksknivar/weber-kockkniv-deluxe/

Finns kanske bättre för runt 500:-, men jag är väldigt nöjd!

Edit: Vet inte ifall den jag länkar är exakt samma. Hittar inga mått. Tror min kniv är 36 cm.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har 1 Frost kockkniv från mitten av 1980-talet, som var "huvudkniv" i min familj i över 30 år. Då hade träet blivit ganska fult efter många varv i diskmaskinen. Efter att mina föräldrar gått bort hittade jag en likadan kniv i förrådet, oanvänd, som såklart hade snyggare trä men den gamla kniven såg i stålet inte så slitet ut. Har väl inte slipats så ofta, menmen. Swappade knivarna så den gamla ligger som reserv i mitt förråd.

Den "nya" Frost-kniven har jag haft i ca 10 år nu - fast mest kör jag med Victorinox (också drygt 10 år) pga att jag glatt kör den i diskmaskinen. Frosten har dock tunnare blad och är fin till grönsaker och sådant, och handdiskas oftast.

För att slipa använder jag en ca 40 år gammal mörkgrå/svart Arkansas-brynsten, vilken grovlek det har vet jag inte men det är fint på ena sidan och grövre på andra. Finns säkert bättre grejor idag, men det får duga, jag kommer aldrig att slita ut det (stort) + skärpstål

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave