ISP Bredbandsson delat ut fel IP-adresser
Hej,
Jag söker inputs om hur långt det är värt att dra i en monolog jag har just nu med Bredbandsson.
(Ursäkta mina vaga tekniska beskrivningar.)
Beskrivning som skickas till Bredbandsson 2024-02-25:
Nedan följer ett problem jag önskar kollas upp.
Nätverkets uppbyggnad:
FIBER leverantör -> Zyxel modem (från leverantör) -> WAN -> router -> LAN -> switch osv.
2024-02-21
Nätverket är slött och vissa appar i mobilen fungerar inte, till exempel bankapp. (testat på fler mobiler) men går man ut från WIFI så fungerar appen direkt.
Router startas om mjukvarumässigt på kvällen, ingen förbättring.
2024-02-22
06.00 startas modem samt router om genom att dra ut strömkablarna. Efter 30 sek sätter jag in modemet, efter ytterligare 30 sek sätter jag på routern.
Uppkopplingen är fortsatt dålig.
När jag via en dator (kabelansluten -> switch -> router -> modem) gör bredbandskollen ligger jag på ca. 5/5 i hastighet (ska ha 100/100) samt det står att jag har ett 4G abonnemang av märke 3.
Jag upptäcker att routern har fått en ny WAN ip som jag tycker sticker ut, nämligen 192.168.1.1. Då vårt vanliga LAN har 10.10.1.1/255 så är detta något som inte hör hemma.
Jag testar pinga 192.168.1.1 från min dator med ip 10.10.1.100 och får då svar.
Jag testar ansluta till 192.168.1.1 via min webbläsare och kommer då till inloggningssidan för en TP-link Archer MR600 4G+-router (?!)
Resten av felsökningen sker med endast modem->router->kabelansluten laptop. Ingen annan utrustning är inkopplad.
Då vi inte äger en sådan här 4G-router tänker jag att min router fått någon dålig mjukvaruuppdatering och gör en fabriksåterställning på den. Efter återställningen får jag EXAKT samma fenomen.
Jag åker då till Kjell & Company och köper en helt ny router märke Ubiquiti Edgerouter X.
När jag kopplar in denna och testar händer SAMMA SAK, WAN ip adress blir 192.168.1.1 och jag kan ansluta till en TP-link Archer MR600 4G router.
Jag testar koppla bort router och sätter datorn direkt i modemet kontakt, då får jag 100/100 och anslutning blir mot bredbandsson samt ny vettig WAN ip. Sen kopplar jag in routern och det är samma visa igen, ca. 5/5 i hastighet och WAN=192.168.1.1.
2024-02-23
07.00 – gör flertalet bredbandstester, samtliga är runt 10/10 hastighet med en koppling som är 4G med abonnemang 3.
Ca. 08.00 – någon gång här har WAN ip ändrats och jag får nu 77.107.xx.xx (rätt adress)
09.00 Jag upptäcker att allt verkar stämma nu och tar kontakt med support på bredbandsson. Kvinnan i supporten kan inte förstå hur detta kunnat bli och ber mig skicka in alla uppgifter så era tekniker kan kolla på saken.
Jag önskar få uppföljt vad som skett, hur det sett ut i era loggar osv.
//slut på mail.
2024-03-25
Efter flertalet "jag saknar återkoppling" mail från min sida får jag:
Hej Henrik,
Jag ber om ursäkt för saknad återkoppling.
Jag inväntar själv en klarrapport men har än så länge bara fått veta att det uppstått ett fel någonstans i fiboperatörens nät som gjort att IP-adresser delats ut felaktigt.
Och här står jag idag.
Är detta ett vanligt förekommande, är det lönt att följa upp?