Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Själv är jag inte så intresserad av vad ena parten i ett mål tycker, klart de tycker att de själva har rätt. Jag testade att googla och fick fram avtalet nedan som är liknande det som jag kikade på och verkar vara DNBs standard från maj 2020, men jag kollade på avtalet innan maj 2020.

Så jag kom ihåg rätt bra ändå då det framgår klart och tydligt under punkt 8. i de allmänna villkoren att räntan är rörlig. Och det verkar vara samma avtal som avses eftersom din andra bild har ett exakt citat från den punkten och den första bilden refererar till något som finns i avtalet också. Då kan jag inte tycka det är otydligt eller oskäligt direkt då det är väldigt tydligt vad som gäller.

https://assets.ctfassets.net/ws70gtjgeqb2/1zufZ54AFQ4cVkwOuRk...

Att säga att det är klart och tydligt framgår att det är rörlig ränta är väl en sanning med modifikation. Punkt 8 nämner massa olika saker scenarier där leasingkostnaden kan ändras, men det framgår absolut inte tydligt vad exakt detta är. Det pratas mycket om "ifall refinansiering av verksamheten eller kapitaltäckningen ändras", men vad betyder det för en vanlig lekman? Hur ska jag veta om de kör bundna lån, på 1 år, 2 år, 3 år, 1 månad, etc? Ingen vanlig lekman förstår innebörden av kapitaltäckning och hur det fungerar, men det förutsätts man ju då göra när man skriver på detta avtal.

Om man menar att leasingavgiften kommer att ändras varje månad till följd av upp- och nedgångar i marknadsräntan, så borde man skriva det tydligt, det borde liksom inte vara någon hemlighet. Nu håller man ju dock på och lindar in allt i massa omständliga skrivningar och termer som är gjorda för att kollra bort köparen, samtidigt som man blandar in massa "och" samt "eller" (med otydlig syftning) och hänvisningar till ändringar i lagstiftning, myndighetsbeslut och annat som "leasinggivaren" inte kan förutsätta. Absolut, man kan inte förutse om lagstiftningen ändras, men menar man att man inte heller kan förutse att räntan skulle ändras? Visst, man vet inte hur räntan kommer ändras, men att räntan skulle ligga helt stilla under hela leasingperioden faller på sin egen orimlighet, om man nu inte kör bundna lån, men det har konsumenten ingen som helst insyn i...

Sedan är det inte helt säkert att denna version av dokument är samma som den som KO har haft som grund, även om de förefaller vara lika.

Permalänk
Medlem

Framför allt bör det ju redovisas vilka faktorer som påverkar, så att det finns ett samband mellan tex en höjning av styrräntan och månadskostnaden. Att säga att något är rörligt och helt godtycklig borde aldrig vara ok utan att konsumenten i så fall har rätt att frångå avtalet vid varje ändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Själv är jag inte så intresserad av vad ena parten i ett mål tycker, klart de tycker att de själva har rätt. Jag testade att googla och fick fram avtalet nedan som är liknande det som jag kikade på och verkar vara DNBs standard från maj 2020, men jag kollade på avtalet innan maj 2020.

Så jag kom ihåg rätt bra ändå då det framgår klart och tydligt under punkt 8. i de allmänna villkoren att räntan är rörlig. Och det verkar vara samma avtal som avses eftersom din andra bild har ett exakt citat från den punkten och den första bilden refererar till något som finns i avtalet också. Då kan jag inte tycka det är otydligt eller oskäligt direkt då det är väldigt tydligt vad som gäller.

https://assets.ctfassets.net/ws70gtjgeqb2/1zufZ54AFQ4cVkwOuRk...

Jag tycker inte det är tydligt, det är snarare parodiskt otydligt. Ingen normal person fattar att punkt 8 betyder "Om du tecknar ett avtal på 4200 i månaden så kommer det stiga till 5500 i månaden om räntan ökar litegrann". Vilket är vad som har hänt för vissa.

Det man leds att tro som konsument är att man får disponera en bil för 600 000 genom att betala 150 000 över 3 år.
Det som faktiskt händer är att man är ansvarig för nedbetalning av ett lån på 600 000 med rörlig ränta under 3 år.

Det kunde stått i klartext: "Privatleasa genom att betala på ett lån på 600 000 med rörlig under 3 år sedan tar vi över"
Istället står det "privatleasa för 4200 i månaden".

Anledningen till att man gör så som man gör är givetvis för att dölja skrämselbeloppet 600 000 för kunden, och det är ju faktiskt vilseledande.

Men trots detta har det ju varit bättre att leasa en elbil de senaste åren än att köpa den. Ser många 3-åriga elbilar som tappat över 300 000 i värde om man kollar auktionssiterna, så även om man fick betala 190 000 i privatleasing istället för 150 000 så har det varit en bättre affär att leasa.

Så är det nog fortfarande på nybilar, men att köpa någon av de "pandemifinansierade" leasingbilarna som kommer tllbaka till handlarna framöver kan kanske vara vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Att säga att det är klart och tydligt framgår att det är rörlig ränta är väl en sanning med modifikation. Punkt 8 nämner massa olika saker scenarier där leasingkostnaden kan ändras, men det framgår absolut inte tydligt vad exakt detta är. Det pratas mycket om "ifall refinansiering av verksamheten eller kapitaltäckningen ändras", men vad betyder det för en vanlig lekman? Hur ska jag veta om de kör bundna lån, på 1 år, 2 år, 3 år, 1 månad, etc? Ingen vanlig lekman förstår innebörden av kapitaltäckning och hur det fungerar, men det förutsätts man ju då göra när man skriver på detta avtal.

Om man menar att leasingavgiften kommer att ändras varje månad till följd av upp- och nedgångar i marknadsräntan, så borde man skriva det tydligt, det borde liksom inte vara någon hemlighet. Nu håller man ju dock på och lindar in allt i massa omständliga skrivningar och termer som är gjorda för att kollra bort köparen, samtidigt som man blandar in massa "och" samt "eller" (med otydlig syftning) och hänvisningar till ändringar i lagstiftning, myndighetsbeslut och annat som "leasinggivaren" inte kan förutsätta. Absolut, man kan inte förutse om lagstiftningen ändras, men menar man att man inte heller kan förutse att räntan skulle ändras? Visst, man vet inte hur räntan kommer ändras, men att räntan skulle ligga helt stilla under hela leasingperioden faller på sin egen orimlighet, om man nu inte kör bundna lån, men det har konsumenten ingen som helst insyn i...

<Uppladdad bildlänk>

Sedan är det inte helt säkert att denna version av dokument är samma som den som KO har haft som grund, även om de förefaller vara lika.

Det står ju uttryckligen detta:

Citat:

Om räntan på den penningmarknad där Leasegivaren refinansierar sin verksamhet ändras, om Leasegivarens upplåningskostnader ändras eller om Leasegivarens kostnadsbild ändras som en följd av lagstiftning, kreditpolitisk åtgärd eller annan anledning som Leasegivaren inte skäligen kunde förutse när avtalet ingicks äger Leasegivaren rätt att ändra leasingavgiften.

Tycker det är ren och skär svenska som tydligt säger att om räntan som DNB betalar ändras så kan även leasingavgiften leasingtagaren betalar ändras, det finns alltså ingenting som gör att man enligt avtalet kan anta att räntekomponenten är fast. Man får inte förklarat helt hur räntekomponenten kommer röra sig men man kan iaf dra slutsatsen att räntan inte är fast och då kan den såklart röra på sig.

Sen kan jag hålla med om att det vore trevligt om de även förmedlade vilken räntekänslighet leasingavgiften har (eller vilken ränta man börjar på osv) så att man kan veta hur stor del av leasingavgiften som består av ränta, som det är nu får man räkna ut ett estimat av det själv istället vilket inte är speciellt svårt men det blir ju inte exakt även om man kan komma hyfsat nära.

Men generellt ser jag inte hur detta avtal skiljer sig från alla andra avtal vi har här i världen, allt från försäkringar, bankavtal, kreditkortsavtal, hyresavtal, köpeavtal, avtal för mobilabonnemang osv. Får ju till och med allmänna villkor att läsa när man får en offert från någon som ska komma och installera något hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om räntan på den penningmarknad där Leasegivaren refinansierar sin verksamhet ändras, om Leasegivarens upplåningskostnader ändras eller om Leasegivarens kostnadsbild ändras som en följd av lagstiftning, kreditpolitisk åtgärd eller annan anledning som Leasegivaren inte skäligen kunde förutse när avtalet ingicks äger Leasegivaren rätt att ändra leasingavgiften.

Observera särskilt klausulen "eller annan anledning som Leasegivaren inte skäligen kunde förutse"

Innebär inte det i klartext "Vi kan höja leasingavgiften för precis vilken anledning som helst"?

Om en handlare säger "Vi kunde inte förutse att Ford skulle sänka priset på Mach-E under leasingperioden med hela 150 000 kr, så vi ser oss tvungna att dubbla din leasingavgift" så är det alltså okej enligt den klausulen.

Du har helt rätt i att många andra avtal vi tecknar är kassa också (min favoritillustration om försäkringsavtal nedan ) men det måste väl ändå vara rätt att påpeka eländet och kämpa för en förbättring? Personligen tycker jag det är exakt såna frågor som politikerna är till för att styra upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Observera särskilt klausulen "eller annan anledning som Leasegivaren inte skäligen kunde förutse"

Innebär inte det i klartext "Vi kan höja leasingavgiften för precis vilken anledning som helst"?

Om en handlare säger "Vi kunde inte förutse att Ford skulle sänka priset på Mach-E under leasingperioden med hela 150 000 kr, så vi ser oss tvungna att dubbla din leasingavgift" så är det alltså okej enligt den klausulen.

Du har helt rätt i att många andra avtal vi tecknar är kassa också (min favoritillustration om försäkringsavtal nedan ) men det måste väl ändå vara rätt att påpeka eländet och kämpa för en förbättring? Personligen tycker jag det är exakt såna frågor som politikerna är till för att styra upp.

https://64.media.tumblr.com/216403f60b5c66a5695b547b2fc9fb6b/51da2d52330f1f7f-d0/s2048x3072/456df1a2ee4180ffe5a02c2fd54805b7a5086cd0.pnj

Har totalt leasat 3 bilar sen 2017. Aldrig varit något strul, har aldrig känt mig lurad, inga problem vid retur trots vissa små skavanker. Hade en billig Ceed phev för 2999 när räntorna var låga, steg till 3500 när de åkte upp. Rimligt. Finns de som är nöjda med privatleasing också. Ägt många bilar tidigare där värdeminskningen per månad varit mer än leasingkostnaden/månad. Det har sina begränsningar med mil osv men det kan passa en viss målgrupp.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Har totalt leasat 3 bilar sen 2017. Aldrig varit något strul, har aldrig känt mig lurad, inga problem vid retur trots vissa små skavanker. Hade en billig Ceed phev för 2999 när räntorna var låga, steg till 3500 när de åkte upp. Rimligt. Finns de som är nöjda med privatleasing också. Ägt många bilar tidigare där värdeminskningen per månad varit mer än leasingkostnaden/månad. Det har sina begränsningar med mil osv men det kan passa en viss målgrupp.

Jag håller med, jag tror också privatleasing är förmånligt speciellt för elbilar just nu, och jag tror ändå de flesta bilsäljare har någotsånär normal moral så de vill inte sabba för kunderna i onödan. Men det är lite störigt att avtalen inte är särskilt tydliga med att månadsbeloppet rent juridiskt kan justeras när som helst till vad som helst.

Ränteutvecklingen den senaste 3-årsperioden samt priskaoset på elbilar sätter nog hela grejen lite på sin spets, för det mesta är det säkert inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Observera särskilt klausulen "eller annan anledning som Leasegivaren inte skäligen kunde förutse"

Innebär inte det i klartext "Vi kan höja leasingavgiften för precis vilken anledning som helst"?

Om en handlare säger "Vi kunde inte förutse att Ford skulle sänka priset på Mach-E under leasingperioden med hela 150 000 kr, så vi ser oss tvungna att dubbla din leasingavgift" så är det alltså okej enligt den klausulen.

Du har helt rätt i att många andra avtal vi tecknar är kassa också (min favoritillustration om försäkringsavtal nedan ) men det måste väl ändå vara rätt att påpeka eländet och kämpa för en förbättring? Personligen tycker jag det är exakt såna frågor som politikerna är till för att styra upp.

Även om jag gärna fortsatt diskussionen så inser jag nog att vi börjar glida ifrån trådens ämne lite väl mycket så vi ska nog lägga ner den .

Permalänk
Medlem

För lite mer fokus på elbilar, så kan jag nämna att Bilia har bra kampanjer på många elbilar i helgen. Vissa med rabatter på priserna, och vissa med rabatter på räntan.

Tex. 1,95% ränta på alla Mini är riktigt bra i dessa tider av väldigt höga räntor. Mini Cooper Electric från 385 papp.

"Just nu får du 1,95% ränta när du köper en ny MINI via billån eller företagsleasing finansiell.

Gäller alla nya modeller. Undantag är MINI Cooper 3 Dörrar samt MINI Cooper Cabrio. Ordinarie ränta för billån och företagsleasing är 8,45%."

https://www.bilia.se/bilar/biliadays/?currentCarBrand=MINI

463 papp för en Nissan Ariya är också riktigt bra pris: https://www.bilia.se/bilar/biliadays/?currentCarBrand=Nissan

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Polestar erbjuder just nu Polestar 2 SR för 4400kr/mån fast kostnad under hela perioden. Kontant kostar den 559K och på 3 år betalar man alltså 158 400 kr. Jag tror inte en Polestar 2 SR utan utrustning är värd 400K om 3 år

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite intressanta reflektioner från ägare och de som kör Fisker.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Visst byggs Fisker Ocean av Magna Steyr i Österrike? De har byggt bilar i decennier till Jaguar, BMW, Mercedes osv.
Det kan ju förklara varför den är väl ihopskruvad med jämna panel gaps osv. (syftar på gubbens kommentar i början).

Stöter på en då och då här i Norge, verkar som att någon har en som bor i närheten. Bilen ser ändå bättre ut i mitt tycke, än alla de BYD, Maxus, JAC, VOYAH som rullar runt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Visst byggs Fisker Ocean av Magna Steyr i Österrike? De har byggt bilar i decennier till Jaguar, BMW, Mercedes osv.
Det kan ju förklara varför den är väl ihopskruvad med jämna panel gaps osv. (syftar på gubbens kommentar i början).

Japp. Det är inte något fel byggkvaliteten enligt de flesta ägare och testare som jag förstått det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/