Åsikter om elektronisk kommunikation

Permalänk
Medlem

Åsikter om elektronisk kommunikation

Vad har ni för åsikter om elektronisk kommunikation? Tex att träffa någon man pratat med på lunarstorm eller liknande dating sidor. Nackdelar och fördelar med det osv?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Har en bekant som dejtat en del via kontaktsajter som tycker att det fungerar skapligt. Det som han ser som en av nackdelarna är att många av de som använder sådana tjänster numera har blivit ganska blassé och dejtar lite på löpande band utan att riktigt engagera sig.

Personligen skulle jag inte välja att försöka träffa någon den vägen. Eller snarare, jag har aldrig haft anledning att testa. Jag tycker att det verkar vara vettigt för somliga men man får nog vara beredd att råka ut för en och annan knäppskalle eller bli bränd (men det är ju likadant med relationer som påbörjas irl).

Fördelarna är väl uppenbara, att man snabbt kan hitta någon som har en hel del gemensamt och verkar intressant. Lite mindre slumpmässiga möten än t ex krogen (som verkligen inte känns som ett vettigt alternativ tycker jag).

Permalänk
Medlem

Om man tänker i stort så har det varit en revolution IOM MSN,ICQ,email,forum,bloggar osv...
Folk komunicerar mer och mer elektroniskt,både på gott och ont...
jag tror att det kommer öka ännumer i framtiden.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk

Har träffat en del nya vänner som jag sedan träffat IRL, håller fortfarande kontakten med en del.

Samt håller kontakt med vänner som flyttat iväg.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Kul tråd! Nätdejtar en del för tillfället och måste säga att det fungerar riktigt bra. Både för att träffa nya vänner och ev. partners. Finns egentligen inga vettiga "communities" som alternativ. Dessutom är det skönt att alla är med på vad det går ut på. Om man skulle träffa någon trevlig person på helgon så känns det betydligt mer krystat att tex. föreslå en träff. Sen är utbudet så otroligt mycket större.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

En möjlighet:
Träffa någon på internet man känner ligger på samma nivå, prata med personen några månader och känna att det fortfarande ligger på samma nivå. Sen träffas man kanske ute på krogen eller liknande..

Jämför oddsen på att det skulle "kunna funka" jämfört med att träffa ett one-night samma kväll...

Å andra sidan, skulle det inte funka utan bli helt fel kanske man på ett sätt förlorar någon som i efterhand ändå hade ett bra "avstånd" tills en liv. (För att förtydliga vad jag menar: Jag antar att jag inte är ensam om att haft en riktigt bra vän som ändå inte vet för mycket om en, som haft ett lagom avstånd, men där något hänt mellan varandra efter några grogg eller liknande.. Den personen kommer man aldrig någonsin längre kunna ha det där avståndet till, det känns som en förlorad vän på något sätt...)

Man får nog helt enkelt se till att inte bli fäst vid någon innan man känner att det verkligen kan fungera på riktigt... (och att låta kompisar bara vara kompisar)

Vad föredras?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt okey med elektronisk kommunikation. Har en kompis som hittade sin första flickvän i Kairo och de träffas ett par ggr per år. Själv har jag ingen personlig erfarenhet av nätdejting och har ingen anledning till det.

Nackdelen är väl uppebar som det flesta kanske inte har missat, pedofiler som ger sig på minderåriga och utger sig för att vara någon annan.
Hade jag haft en 14-årig dotter eller son hade jag varit väldigt skeptisk till siter som just lunarstorm eller playahead.

Man kan nog inte tvinga sin dotter eller son till inte besöka dessa sidor men man får nog försöka kontrollera det på någt sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mayor
Tycker det är helt okey med elektronisk kommunikation. Har en kompis som hittade sin första flickvän i Kairo och de träffas ett par ggr per år. Själv har jag ingen personlig erfarenhet av nätdejting och har ingen anledning till det.

Nackdelen är väl uppebar som det flesta kanske inte har missat, pedofiler som ger sig på minderåriga och utger sig för att vara någon annan.
Hade jag haft en 14-årig dotter eller son hade jag varit väldigt skeptisk till siter som just lunarstorm eller playahead.

Man kan nog inte tvinga sin dotter eller son till inte besöka dessa sidor men man får nog försöka kontrollera det på någt sätt.

Playahead har jag för mig riktar sig till folk 16+ men det är ganska mkt människor under den åldern som endå sitter där och chattar.
Men som du säger än man under 16-17 så tycker jag man ska hålla lite koll på vad som händer på sidorna som förälder.

Själv har jag träffat ett flertal personer över nätet men ingen jag har kontakt med idag dock och alla gånger har det varit sjysta personer så inga problem

Permalänk
Medlem

Jag träffade min flickvän via internet, vi har vart tillsammans i nio månader nu, långdistansförhållande. Oavsett vad folk säger så fungerar det bra förr oss, även om det blir en massa massa längtan emellan gångerna man träffas, fast det är helt underbart att träffas då man väl gör det.

Men det var via en kommentar i min blogg och sen MSN Messenger och inte vi playahead eller någon annan community.

Sjukt stor slump att vi träffades.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

MSN och liknande har ju helt förändrat hur folk kommunicerar med varandra. jag snackar med polarna dagligen och jag har skaffat flera "online-kompisar" som man chattar med osv. Hade inte haft lika bra kontakt med kompisarna när jag bor på annan ort (hos farsan) så för mig har det bara vart positivt

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Jag kan bara tala av egen erfarenhet. Jag tycker det är skitbra.
Träffade min FRU på Lunarstorm och nu har vi även två döttrar. Tack för det!
Vi är alltså gifta och har hängt ihop ett par år nu. Jag är förövrigt inte längre reggad på Lunar.

Permalänk
Medlem

Min syster träffade sin pojkvän sen några år tillbaka på IRC och min mor träffade en gubbe på nån community och nu 2-3 år senare är dom gifta.

Jag själv har inte direkt skaffat några tajtare kontakter utan jag pratar mest med folk som jag känner i verkligheten eller åtminstonde har träffat.

Visa signatur

003

Permalänk
Medlem

3 av mina 4 flickvänner har jag träffat via internet, varav en bodde 50 mil bort, hur stora är oddsen att jag fått den upplevelsen/chansen utan internet...jag är klart för, nästan bara fördelar med det.

Att lära känna en person ganska bra innan man överhuvudtaget ses för första gången är en rätt så mycket mer spännande upplevelse än att hångla på krogen och sedan lära känna varandra.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein