Test: Speltester

RadeonRX7900-43.jpg

När det nu är dags för renodlade speltester är det som bekant en ny uppställning inför hösten 2022, där enbart Red Dead Redemption 2 är kvar sedan tidigare, eftersom det fortfarande är ett väldigt tungdrivet spel. Spelen som testats använder sig av olika grafikmotorer och gränssnitt och är utspridda över flertalet olika genrer. Med detta hoppas vi kunna utsätta grafikkorten för en bred uppsättning scenarion för att kunna se hur de beter sig.

Tolv titlar körs igenom vid upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer detaljer kring spelet och en djupdykning i vilken testmetod som används för varje individuell titel hänvisar vi till artikeln om SweClockers nya testsvit för grafikkort.

För spelande i den relativt lättdrivna upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar tenderar resultaten i vissa spel att variera beroende på grafikmotorn eller hårt begränsat testsystemet blir av processorn. I de titlar som tenderar att vara mer begränsade av grafikkortet går det dock att utläsa resultat som matchar den hierarki som vi bevittnade i Time Spy. Geforce RTX 4070 placera sig runt plats fyra till fem i tabellerna, förutom i de titlar som straffar den relativt låga minnesbandbredden.

Ett spel som fortsatt ställer till det för Geforce RTX 4000-serien i den här upplösningen är Far Cry 6. Det är kortfattat ingen konst för RTX 4070 ti att ta sig an den här upplösningen och det är därför rätt liten diskrepans mellan den och toppkorten.

Med upplösningen skruvad till 2 560 × 1 440 pixlar får grafikkorten betydligt mer utrymme att sträcka på benen. Det går att än tydligare utläsa ordningen tydligare och resultaten varierar väldigt lite, återigen bortsett från de titlar där minnesbandbredden ställer till det. Generellt kan dock Geforce RTX 4070 Ti sägas vara ungefär 5 till 10 procent snabbare än RTX 3090 Ti i 1440p, när det forna flaggskeppet inte har nytta av mer minne och högre bandbredd.

Om vi ska belysa något exempel som ger en fingervisning om hur det sammantagna indexet för grafikprestanda brukar se ut är Total War: Warhammer III en bra utgångspunkt. Geforce RTX 4070 Ti hamnar här ungefär 10 procent bakom konkurrenten Radeon RX 7900 XT och ungefär 8 procent framfört RTX 3090 Ti. Det finns även titlar som låter AMD:s tidigare toppkort Radeon RX 6950 XT springa om nykomlingen från Nvidia.

I 4K UHD-upplösning stöter Geforce RTX 4070 Ti på lite mer patrull även om tendenserna är desamma som vid 1440p. Generellt får nykomlingen här se sig omsprungen av RTX 3090 Ti, och i Chernobylite så faller Nvidias nya kort hela vägen ner till åttonde plats.

Tar vi Cyberpunk 2077 som exempel hamnar Geforce RTX 4070 Ti ungefär 6 procent efter RTX 3090 Ti och hela 20 procent bakom AMD:s Radeon RX 7900 XT. Det är inte ett smickrande resultat för RTX 4070 Ti och samma resultat går att utläsa i Hitman III. I Red Dead Redemption 2 minskar gapet något upp till RX 7900 XT till enbart 2 FPS eller ungefär 2,5 procent, medan det upp till RTX 3090 Ti är 9 procents skillnad.

Sammantaget för speltesterna är det väldigt varierande resultat, och de siffror som presenterats på förhand stämmer på det stora hela. Generellt ligger Geforce RTX 4070 Ti några procent före RTX 3090 Ti i 1440p, medan det omvända gäller i 4K UHD.