2x2gb ram eller 1x4gb samt 1x1gb i mac?

Permalänk
Medlem

2x2gb ram eller 1x4gb samt 1x1gb i mac?

Tjenare, tänkte en simpel fråga bara ang. macbook minnen.

Ägen en Macbook Pro 13" med för närvarande 2 gb minne. Märker att det är på tok för lite, och ska därmed uppgradera.

Sitter dock och funderar på hur jag vill göra. en 4gb sticka med ddr3 so-dimm minne kostar ca 1500kr. och 2x2gb kostar ca 1000 kr. Jag tänkte om jag köper en 4gb sticka och sen använder den "gamla" 1gb stickan så har jag totalt 5gb minne samt möjlighet att köpa till ännu en 4gb sticka när jag känner att de inte räcker. Dock är jag orolig att systemet inte skulle bli så stabilt med minnen av olika märken osv? Eller är jag ute o cyklar på denna front?

Vad tycker ni?

2 st 2gb stickor
eller
1 st 4gb sticka + 1st 1gb sticka(orginal)
2x2gb
1x4gb

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Avstängd

Låter krångligt och risk för att RAM krånglar om det är olika märken (har läst detta men minns inte var riktigt).:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Skulle köra på 2x2GB, inte bara för att det blir billigare per GB även om du skulle behålla den gamla 1GB:arn, utan också för att det kan bli strul OCH för att du inte kommer använda mer än 4GB iallafall

Permalänk
Medlem

Ok, tack för att vi bekräftade det jag befarade!

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk

Jag har en Macbook (white, late 2009) med 2 Gb minne. Känner att det är dags att uppgradera till 4 Gb, och om jag fattar rätt måste jag då köpa 2x2Gb eftersom det redan sitter 2x1Gb i datorn nu.

Vilken minnen passar bra i min Macbook? Några varumärken som är bättre än andra? DDR3 måste det vara, men vad spelar antal MHz för roll, vad ska man sikta på?

Funkar detta?
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=418383

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marzocchi2
Jag har en Macbook (white, late 2009) med 2 Gb minne. Känner att det är dags att uppgradera till 4 Gb, och om jag fattar rätt måste jag då köpa 2x2Gb eftersom det redan sitter 2x1Gb i datorn nu.

Vilken minnen passar bra i min Macbook? Några varumärken som är bättre än andra? DDR3 måste det vara, men vad spelar antal MHz för roll, vad ska man sikta på?

Funkar detta?
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=418383

Japp de fungerar. Det är SO-DIMM DDR3 SDRAM 1066MHz du ska ha.
Din dator klarar upp till 8GB RAM, om du nu känner att du skulle ha behov av det.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

Jag uppgraderade min MBP till 2x2 men ligger ofta på gränsen med webläsare och ett par musikproduktionsprogram igång. Skulle nog såhär i efterhand ha satsat på 4x2. Beror i slutändan på vilka program du tänkt köra.

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist