Permalänk
Medlem

Fått en ny granne....

.... som givetvis också har wlan men sedan han flyttade in så har wlan på min laptop varit hemsk! till och med mp3:or laggar från min NAS....

Jag antar att jag måste ändra nått i min router, kanske testa en annan kanal?

DIR-635

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

låter som en bra idé att byta kanal

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

kolla först upp vilka kanaler andra sitter på runt dig, ta sedan och använd en som är ledig!

jag rekomenderar wifi analyzer för android för o hitta ledig kanal!

qr-code (img tag verkar inte funka..)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
kolla först upp vilka kanaler andra sitter på runt dig, ta sedan och använd en som är ledig!

jag rekomenderar wifi analyzer för android för o hitta ledig kanal!

http://chart.apis.google.com/chart?cht=qr&chs=135x135&chl=mar...

qr-code (img tag verkar inte funka..)

Fan va nice! De råkar inte finnas en mjukvara till Windows? Problemet är lite också att man kan välja kanal (typ 20 olika) och sen AUTO. Och jag tror nog dom flesta, precis som jag också alltid använt Auto. Vilken betyder att hittar jag en bra kanal så kanske grannes router får för sig att välja min kanal - men jag antar att routers idag är så smarta att dom tar "första bästa" lediga...

Edit:
Sen misstänker jag att "dom senaste Intel wlan" driverna kanske inte va så bra, kanske ska köra in en äldre version eller datorns original... Har Win7

Jaja, får väl pilla lite på de, annars får ja väl läxa upp grannen lite

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Semi-kapar din tråd. Jag vet att jag på wikipedia någon gång sett en bild/tabell över vilka kanaler som stör ut varandra mest och vilka som stör varandra minst. Kan dock inte hitta den igen, någon som vet vad det är jag pratar om och har en länk?

Edit: Som vanligt efter att jag postat på swec så hittar jag givetvis det jag letade efter. Kan svära på att det inte fanns på den wikipedia sidan senast jag kollade. I alla fall om någon annan är intresserad:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:2.4_GHz_Wi-Fi_channels_(802...
och
http://en.wikipedia.org/wiki/File:2.4_GHz_Wi-Fi_channels_(802...
Återfinns här:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#Channels_and_interna...
och här:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Gäller ju dock 2.4 GHz ej 5.0 GHz!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med 635, men min 655 letar själv upp en ledig och fri kanal.
Min router står på 1 just nu medans jag har 7 grannar som allihop sitter på kanal 6 enligt Netstumbler.

Oavsett så är luften förorenad som fan och jag kommer inte någonsin få ut optimal bandbredd oavsett kanal tror jag.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

http://www.metageek.net/products/inssider

Med det kan du se kanaler på grannarnas wlan.

Använd kanal 1, 6 eller 11/13, dessa överlappar inte varandra.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Tack för era tips & länkar. Typiskt nu fungerar allt perfekt (grannen kanske inte hård-tankar just nu, men hans router är iaf på (lika start signalstyrka som min egen router har) men jag är ändå nyfiken på vilka kanaler som finns häromkring.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Tog visst ut glädjen lite i förskott, nu gick min wlan-anslutning loco, jag håller på att lägga över en rip på min NAS och systemmonitor för anslutning bara hoppar upp och ner och ständigt avbryter mp3orna jag streamar från min NAS...

Hmm ska kolla in dom tipsade kanalerna Maniak talar om. Menar du 1 till 6 eller 1 och 6? Chananalyser tycjer jag bara visar massa -dB (signalstyrka?) men vill ju veta kanal.... någon som kan ge mig en snabb crash course?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Öppna InSSIDer, välj nätverkskort och börja skanna (2.4GHz).
Den kommer visa alla WLAN i närheten efter kanal, grafiskt. Använd sedan den kanal som ger minst överlapp med de andra nätverken.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd

Fungerar det inte bara med att sätta lösen på routerns trådlösa eller är jag helt ute och cycklar haha

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Fungerar det inte bara med att sätta lösen på routerns trådlösa eller är jag helt ute och cycklar haha

Nej det funkar inte på det sättet. Används samma kanalnummer upplevs den andra accesspunkten som störande brus. NetStumbler kan ta reda på vad man har för kanaler i omgivningen. Oftast är kanal 13 ledig av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Nej det funkar inte på det sättet. Används samma kanalnummer upplevs den andra accesspunkten som störande brus. NetStumbler kan ta reda på vad man har för kanaler i omgivningen. Oftast är kanal 13 ledig av någon anledning.

Kanal 1-13 är det som används i europa och större delar av världen, men bara 1,6 och 11/13 är icke överlappande kanaler. I USA används bara 1-11 och APs här kan vara inställda att endast köra på dessa (man brukar kunna ändra land), men 12-13 får användas på lägre effekt.

I Japan används även kanal 14.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

jag valde kanal 9, inga nät som har det här.. kör det på min dir-655
kollade med insider.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
jag valde kanal 9, inga nät som har det här.. kör det på min dir-655
kollade med insider.

Bara 1, 6 och 11/13 som är icke överlappande kanaler, du delar nu frekvenser med alla på kanal 6 och 11 iaf.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

1, 6 och 11/13 som är ju som bekant icke överlappande kanaler, men om det är väldigt många (och starka) signaler på dessa kanaler kan det inte löna sig att välja en kanal mitt emellan? När jag testade med inssider var det liten överlappning från kanal 1 och 6 på kanalen 4. Eller är det alltid bättre att välja en icke-överlappande kanal?

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Man skall ha så lite överlapp som möjligt oavsett. Så har du grannar eller signaler på
1,6 och 11/13, tja då tar man den som har minst kanaler som granne. dvs minst källor som stör i närheten av frekvensen.
Just kanalinställning är inget medelsvensson gör, vilket jag tydligt ser i mitt område där alla ligger på kanal 6
som om jag fattar det rätt är standardinställningen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

testade inSSIDer... var ett trevligt verktyg... men den verkar inte ta höjd för att jag har 44Mhz bred kanal på mitt wlan..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Ser 41 stycken nätverk från mig när jag är hemma. Alla ligger på 2.4GHz bandet och rätt många på just kanal 6. Dock är fler kanaler upptagna såsom kanal 1,11 och 13. Eftersom jag har nära till routern så har jag löst det genom att köra på 5GHz bandet. Kräver dock utrustning som har stöd för det.

Har även testat att köra på 2.4GHz bandet och får då lägre hastighet, men inga disconnects eller misslyckade filkopieringar. Det är nånting mer som är skumt här tror jag.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
http://www.metageek.net/products/inssider

Med det kan du se kanaler på grannarnas wlan.

Använd kanal 1, 6 eller 11/13, dessa överlappar inte varandra.

Perfekt! Visste inte att jag hade sådant stort behov av detta program förräns nu, jag tackar å det ödmjukaste för att du länkade det!

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Lysande program! Tack!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kolla med er, i inSSIDer står det att vårat nätverk har RSNA-CCMP som säkerhet... Vad exakt betyder det?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Tänkte bara kolla med er, i inSSIDer står det att vårat nätverk har RSNA-CCMP som säkerhet... Vad exakt betyder det?

Det är nog WPA2.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Det är nog WPA2.

Jupp.

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11i-2004

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro