WD lanserar Velociraptor 450 och 600 GB

Permalänk

En SSD till system, program och spel, och sen en större 7200rpm för lagring känns ju mycket mer värt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Jag tycker SSD inte är värt det idag, mest en lyxvara typ. Dessa nya Velociraptors är helt klart intressanta.

80GB räcker inte långt.

Jag tror nog att du kommer sluta tycka att det är en lyxvara när du väl testat en.

80 GB räcker hela vägen, om man även har en vanlig sketen skivsnurra till "övrig data" så som foton och musik etc.

Jag körde med en 150 GB Velociraptor tidigare, vars innehåll jag klonade över till en 160 GB SSD, och h****** vilken skillnad det blev! Inga mer skivsnurror för min del, tack.

Jag har inget emot dessa nya raptorer, men jag har lite svårt att se nyttan av dem, när man får en idiotsnabb SSD + 1 TB 3,5" skivsnurra för samma pengar?

Om priserna sjunker snabbt så kan det dock finnas en viss poäng.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skulle mycket väl kunna tänka mig ett par sådana här i raid0.
Sen kan man väl gnälla om att det inte är SSD, men när de här går ner lite i pris så har man god fattigmansprestanda att tillgå.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Rymms inte många spel på en 80GBs SSD.

Jag har tänkt likadant, men ställde mig följande frågor:

Hur många spel behöver man ha installerade samtidigt, och hur stor plats kräver de egentligen?

Svaren blev 1-3 respektive 10-30 GB för min del, så jag kör 100% SSD.

Men behoven är förstås olika.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Jag har tänkt likadant, men ställde mig följande frågor:

Hur många spel behöver man ha installerade samtidigt, och hur stor plats kräver de egentligen?

Svaren blev 1-3 respektive 10-30 GB för min del, så jag kör 100% SSD.

Men behoven är förstås olika.

är lite olika som sagt jag har ca 7 spel på steam (några moddar till hl2) tar ca 30GB
WoW = 15GB till
och ca 10 spel till (då räknar jag inte med exp mm.)
då jag spelar många olika spel med polarna och jag orkar inte installera/avinstallera och patcha hela tiden

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ähh eftersom prestandan inte är så mycket fläskigare mot en vanlig disk så kan man lika gärna raida 2st 7200rpms WD Black så woalla så går det snabbare för ett mycket lägre pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Jag tycker SSD inte är värt det idag, mest en lyxvara typ. Dessa nya Velociraptors är helt klart intressanta.

80GB räcker inte långt.

Jag kör med os partitioner på 100gb vilket räcker mer än väl för allt jag behöver. Skulle man vilja ha 10-20 spel installerade samtidigt så är det inte mer än att man byter från standardinstallation och väljer D:\Spel eller dylikt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

mycke skitsnack om mekaniska diskar...jag har faan vält mina gargantiska fultower utan att min mekaniska hdiskar magiskt har slutat att funka..och alla messande om att 80gig räcker till alla går inte hem hos mig...frågan är om velicr. är propertioneligt bätre än wd-black..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
mycke skitsnack om mekaniska diskar...jag har faan vält mina gargantiska fultower utan att min mekaniska hdiskar magiskt har slutat att funka..och alla messande om att 80gig räcker till alla går inte hem hos mig...frågan är om velicr. är propertioneligt bätre än wd-black..

Nej, den som läser Anandtechs recension ser att det är väldigt liten skillnad mellan WD Black och dessa nya diskar. Synd de inte petade med en X25-M SSD bara.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Spelen läggs på WD Black. Den som läser Anandtechs recension ser att prestandaskillnaden mellan WD Black och dessa "nya" Raptors är så pass liten att det inte motiverar det skyhöga priset. OS och program körs från SSD.

Låter vettigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

*Med risk att idiotförklara mig mer än vad jag redan har gjort*

På tal om spel, är det så stor mening att ha dem på en riktigt snabb hårddisk? De flesta större spel körs på helskärm och har man startat spelet så startar man inga flera applikationer därefter den närmsta tiden, så det man främst slipper är lite uppstartstid. Säg att man spelar 30min, vad gör det då om det tog någon sekund längre att starta?
*edit* Alltså inte för dens skull använda en superslö hårrdisk, men en helt vanlig 7200varvare. Hade däremot fps i spelen nämnvärt påverkas av hårddisken, ja då hade det varit en självklarhet.

Däremot för vanliga applikationer, ja de startar och stänger man av stupp i kvarten när man arbetar och multitaskar, och då blir starttiden riktigt irriterande. Speciellt om hårddisken kanske redan arbetar med något då man startar applikationen. Sedan gör man ofta många saker där hårddiskprestandan påverkar hur snabbt det går att utföra.

Skulle jag skaffa en ssd och även en ny dator, så skulle inga spel få använda ssd (mer än swapa). Det skulle isåfall vara något spel som jag spelade väldigt ofta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Text.

Det beror på om spelet laddar mycket från hårddisken som jag ser det. Jag minns att Sweclockers gjorde ett test i videoform förra året där man jämförde att spela Crysis på två identiska system där den ena datorn körde spelet från SSD medans den andra från någon mekanisk disk. Jag har försökt hitta artikeln men hittade den inte. Det var rätt skapliga skillnader i laddningstid vill jag minnas.

Spel i stil med säg Sim City där du i princip är på samma nivå i timmar så gör det mindre skillnad, då allt spelet behöver troligtvis redan är inladdat i minnet. Spel med många inladdningar av nivåer gynnas.

Startar man aldrig av datorn och alltid har de program man använder igång så ger en SSD inte lika mycket mot för om man skiftar program mycket samt startar om datorn ibland.

EDIT: Hittade artikeln, udda nog var den inte sökbar!?
http://www.sweclockers.com/nyhet/10243-video_ssd_mot_mekanisk...

Permalänk
Medlem

Jag har testat World of Warcraft från min SSD och min Velociraptor och använder man inte tidtagarur så upplever jag ingen skillnad i laddtider.

När man tar portaler eller joinar instanser är skillnaden knappt märkbar.

Så vill man ha mer utrymme och snabb disk är en Velociraptor bra.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag tycker VR är bra sexiga iaf

Lär dröja innan jag byter ut min 300gb raptor. För inte behöver jag en SSD för att starta musik,film och FM snabbare direkt..

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Jag har testat World of Warcraft från min SSD och min Velociraptor och använder man inte tidtagarur så upplever jag ingen skillnad i laddtider.

När man tar portaler eller joinar instanser är skillnaden knappt märkbar.

Så vill man ha mer utrymme och snabb disk är en Velociraptor bra.

Har du gjort samma test med en modern 7200rpm disk?

Permalänk
Hedersmedlem

Känns det bra, alla som hittar på frågor och nya infallsvinklar för att oavbrutet ifrågasätta personer som tycker att VR är en vettig investering?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Jag tycker SSD inte är värt det idag, mest en lyxvara typ. Dessa nya Velociraptors är helt klart intressanta.

80GB räcker inte långt.

Till system så räcker det, om man inte har en massa spel då. Vilket jag tyvärr har, har planerat att inhandla ännu en 80gb intel för att raida - därmed får jag även dubbel prestanda vilket känns prisvärt anyway.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Känns det bra, alla som hittar på frågor och nya infallsvinklar för att oavbrutet ifrågasätta personer som tycker att VR är en vettig investering?

Det låter nästan som om vi förföljer.

Jag tror de flesta inte är fanboys då det gäller hårddisktillverkare eller hårddiskteknik, utan generellt diskuterar vad de tror är bäst. Om detta sedan lutar åt en tillverkare/teknik som man inte har, varför bry sig?
Däremot tycker jag att det vid nyköp är intressant att få det bästa för mitt användningsområde och därmed tycker en debatt är bra.
Sedan skulle den i o.f.s. kunna vara mer saklig, ett problem med diskussioner bland nyheterna är att mycket nytt folk kommer in och bara slänger ut något utan att läsa tråden. (vilket annars skulle kunna tolkas som troll) Så en bättre hårddisk-diskussion blir såklart på det "vanliga forumet".

För min egen del så varken äger eller kommer jag äga en ssd eller velociraptor hårddisk i år, tar vi grafikkortkriget bland fanboys så kör jag med ett matroxkort och ett Intel GMA X3100 på laptopen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Känns det bra, alla som hittar på frågor och nya infallsvinklar för att oavbrutet ifrågasätta personer som tycker att VR är en vettig investering?

Skifta VR och SSD och frågesättningen går minst lika bra.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig att ha Velociraptorer i en filserver där kr/MByte faktiskt betyder något, men det förutsätter ju att nätverket kan prestera bra nog. Kanske i en iSCSI lösning eller så för att få snabb lagring i ett SAN.

Men allvarligt så känns det mer som att de kör lansering av de här mest på grund av att varumärket är bra nog för att pressa ut ett par dollars till innan de går vidare till andra lösningar. Skulle inte förvåna mig om man får se svindyra Alienware datorer med SSD för system och Velociraptorer för lagring.

Permalänk
Medlem

usch va ni klagar på lite ytrymme på SSD! Komigen det är enkelt. Installera alla spelen på den mekaniska disken och sedan flytta mappen med det spelet som ni spelar för tillfället till ssd'n.

Jag har 64 GB SSD och har win7 x64, massor med program (bl.a. abobes hela samling) och 3 spel.....och det är 9 GB över. Visserligen har jag ingen växlingsfil nu, men ändå.

Jag var faktiskt en stort kritiker av SSD och skulle aldrig överge HDD's tills man fick en SSD i present. Resten kan ni räkna ut själva=)

Ang. WD raptor: fy f*n vilket flopp alltså, nästan synd om dom att de fortfarande inte fattat grejen liksom.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
usch va ni klagar på lite ytrymme på SSD! Komigen det är enkelt. Installera alla spelen på den mekaniska disken och sedan flytta mappen med det spelet som ni spelar för tillfället till ssd'n.

Jag har 64 GB SSD och har win7 x64, massor med program (bl.a. abobes hela samling) och 3 spel.....och det är 9 GB över. Visserligen har jag ingen växlingsfil nu, men ändå.

Jag var faktiskt en stort kritiker av SSD och skulle aldrig överge HDD's tills man fick en SSD i present. Resten kan ni räkna ut själva=)

Ang. WD raptor: fy f*n vilket flopp alltså, nästan synd om dom att de fortfarande inte fattat grejen liksom.

Flopp? hahahaha

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Känns som att man "mixat" SATA diskens storlek med SSD's hastighet. Inte det bästa från någon värld men en kompromiss..

Jag kommer då inte köpa några fel mekaniska diskar i min livstid (så till vida det inte kommer någon ny skum teknologi)
sitter på ca 3,5Tb som det är just nu. Näst på önskelistan är väll ett par SSD i raid. Gärna 4st så man kan göra spel på en och windows på en Raid 0 alltså.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Inaktiv

Hm synd att jag köpte 300GB nyligen. Det skulle sitta fint med lite mer utrymme. De är klart snabbare än vanliga mekaniska och SSD kostnad per GB funkar bara inte när man har behov av lite mer utrymme på en snabb disk.

Sluta tjata om SSD. 80GB räcker för många men inte alla. Att ha mycket att välja på är bara bra. Ingen tvingar är att köpa denna disk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_PERA
Vad händer om en SSD krachar?
Eller om man "råkar" ha bort en partition.
Kan man hitta tillbaks datan då.
Det käns säkrare med skivor än kretsar.
Därför är det bra om det utvecklas parralelt.

Säkerheten spelar ingen roll då uppgiften hos en ssd inte är för att säkert lagra viktiga filer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
... 2st 7200rpms WD Black så woalla...

Nåja.. Bättre än det frekvent förekommande "viola". Tror jag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Celine
Skulle kunna tänka mig att ha Velociraptorer i en filserver där kr/MByte faktiskt betyder något, men det förutsätter ju att nätverket kan prestera bra nog. Kanske i en iSCSI lösning eller så för att få snabb lagring i ett SAN.

Förutsätter att du har ett 10 Gb nät innan iScsi kan anses "snabbt". San fungerar så mycket bättre över modern fibrechannel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Skifta VR och SSD och frågesättningen går minst lika bra.

Eftersom du skriver detta som ett svar på ett av mina inlägg tycker jag att du ska visa i vilka inlägg jag försöker övertala SSD-användare att de gjort felköp och att borde ha köpt något annat istället.

Kan du inte det föreslår jag att du ber om ursäkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

hur funkar en sådan i bärbar dator? behöver man plats i en bärbar låter det som ett vettigt val!

Behöver man plats i sin bärbara så!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Eftersom du skriver detta som ett svar på ett av mina inlägg tycker jag att du ska visa i vilka inlägg jag försöker övertala SSD-användare att de gjort felköp och att borde ha köpt något annat istället.

Kan du inte det föreslår jag att du ber om ursäkt.

Det var inte riktat mot dig utan generellt mot hur forumet har behandlat folk som skaffat SSD's. Frågeställningen går att använda åt bägge håll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Har du gjort samma test med en modern 7200rpm disk?

Ja, där är skillnaden större, dock ej störande.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller