Permalänk

telenor 3g internet + torrents = fail?

Tjenare Tjenare!

Sitter här ute i skogen och stirrar ut genom fönstret och ser det mycket glassiga 3g masten som står och blinkar...

Kortsagt så har jag ypperlig mottagning osv, och nu på senare dagar så har telenor gjort något ruskigt intressant, lagt till "HS" i modemet. Antar att det står för highspeed eller något sådant. Tankar väl i runt 200Kb/s vilket jag tycker är rätt också.

Dock till mitt problem.
När jag startar igång utorrent för att dra ner mina lagliga torrents så går det i 10-20Kb/s totalt. IBLAND. och ibland går det i full hastighet, dvs ~200Kb/s.
Det jag undrar, vad är fel?
är det någon spärr i telenors "brändväggar" som ställer till mitt torrenttankande? Om det vore det så skulle ju skiten alltid gå drygt.
har ingen brandvägg eller antivirusskuydd i denna burken som kan störa. En helt ren xp installation osv. använder senaste utorrent med slumpad port.
Finns det något sätt att öppna portar i modemet?

Någon som har försölag?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att du sitter bakom NAT dvs att flera klienter delar samma ip. Brukar tyvärr inte finnas några vettiga lösningar i så fall.

Permalänk

Körde ett speed test nu. Detta är medans jag tankar torrents i ~12Kb/s. Det menas ju att jag har full hastighet men absolut inte till utorrent.

Kan det ha något med NAT att göra ändå?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

Har ingen aning om vad telenor egentligen sysslar med då hastigheten på deras mobila 3G "bredband" är sämre än att surfa med min gamla GSM telefon (har förvisso telia som operatör men det bör inte förändra resultatet)

Permalänk

kolla http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

vissa ISPer stryper för torrents och då verkar kryptering hjälpa.
Fanns nån annan guide där för hur man optimerar för torrents som verkar intressant också

Edit
I Telenors billigare abonnemang så har de en gräns för hur mycket man får ladda per månad och efter den gränsen så stryper de linan till snigelfart resten av månaden, men jag antar att du har det dyrare obegränsade abonnemanget

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna fortsätta denna tråd då jag har exakt samma problem som TråSkaparen. Till skillnad från TS så har jag dock ett 16Mbit/s och kan tanka via utorrent upp till 1,4 MB/s (1400Kb/s) om jag har tur. men oftast är jag nere på 20 kb/s Detta är helt oregelbundet och inträffar inte under någon viss tidpunkt på dagen eller liknande. Jag har alltid max hastighet om jag mäter med bredbanskollen eller sitter på tex youtube men inte med uTorrent det är väldigt oregelbundet och dåligt. Jag funderar på att skita i att behålla detta och skicka tillbaka skräpet. Vad säger ni?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Ja 3g är knappast till för torrents tror inte det ni kan förvänta er mycket utav det.

Permalänk
Medlem

Men bör det inte finnas ett sätt att komma runt detta eller kommer man för all framtid att aldrig använda torrenter för mobila bredband? jag tror inte det va.....

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Jag vill gärna fortsätta denna tråd då jag har exakt samma problem som TråSkaparen. Till skillnad från TS så har jag dock ett 16Mbit/s och kan tanka via utorrent upp till 1,4 MB/s (1400Kb/s) om jag har tur. men oftast är jag nere på 20 kb/s Detta är helt oregelbundet och inträffar inte under någon viss tidpunkt på dagen eller liknande. Jag har alltid max hastighet om jag mäter med bredbanskollen eller sitter på tex youtube men inte med uTorrent det är väldigt oregelbundet och dåligt. Jag funderar på att skita i att behålla detta och skicka tillbaka skräpet. Vad säger ni?

Har du konverterat uTorrents siffra till MBit/s? uTorrent visar nämligen MByte som standard, och eftersom att 1 byte = 8 bit så tankar du alltså i 11,2Mbit/s, vilket för mig låter som att du maxar uppkopplingen (är ganska så mycket som går åt till overhead i trådlösa tekniker). Att det ibland går ner till 20kbps kan bero på att operatören märker att det är torrenttrafik på gång, och throttlar då denna när nätet blir högt belastat, finns automatiska system för detta.

Ett generellt tips för att tanka torrents över 3G är att ställa ner antalet simultana anslutningar dramatiskt, detta sparar mycket på modemet och hjälper en hel del om man har problem med att anslutningen bryts, tror jag kör med 2-5 anslutningar max...

I övrigt så är mobilt bredband med dagens teknik inte moget för att klara av den sortens trafik som vi "power users" kräver, med bla online spel och torrents. Näten klarar helt enkelt inte av den belastningen, speciellt om många håller på samtidigt. Det är även därför många operatörer har en begränsning på hur mycket data man får använda per månad, för att man ska hålla ner på belastningen när många ska dela på samma nät.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

hade också detta problem förr, men nu har min fördröjning minskat och kan köra på turbo 3g+ nätet (TRE) och nu går det rätt fort, men får se till att maximala anslutningarna inte ligger över 100-120 för då lägger det av förr eller senare, och inte mer än 2-4 torrents samtidigt. I går tex låg jag på 11Mbps vilket är runt det snabbaste jag får på bredbandskollen, jag har lagt in den där patchen som brukar användas till spel, som ställer om protokollet till att skicka meddelanden på en gång...

Dock från vissa ställen går det fortfarande segt, vissa torrents också, men förr låg jag på ca 300Kbps så rätt nöjd ändå. Förr maxade jag bara linan med många anslutningar, nu kan jag maxa den med en. Fördröjning ligger mellan 40-60 ms på bredbandskollen, 11Mbps ner och 3.37Mbps upp. Mitt ute i skogen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweZor:

Har du konverterat uTorrents siffra till MBit/s? uTorrent visar nämligen MByte som standard, och eftersom att 1 byte = 8 bit så tankar du alltså i 11,2Mbit/s, vilket för mig låter som att du maxar uppkopplingen (är ganska så mycket som går åt till overhead i trådlösa tekniker). Att det ibland går ner till 20kbps kan bero på att operatören märker att det är torrenttrafik på gång, och throttlar då denna när nätet blir högt belastat, finns automatiska system för detta.

Ett generellt tips för att tanka torrents över 3G är att ställa ner antalet simultana anslutningar dramatiskt, detta sparar mycket på modemet och hjälper en hel del om man har problem med att anslutningen bryts, tror jag kör med 2-5 anslutningar max...

I övrigt så är mobilt bredband med dagens teknik inte moget för att klara av den sortens trafik som vi "power users" kräver, med bla online spel och torrents. Näten klarar helt enkelt inte av den belastningen, speciellt om många håller på samtidigt. Det är även därför många operatörer har en begränsning på hur mycket data man får använda per månad, för att man ska hålla ner på belastningen när många ska dela på samma nät.

Jag tycker du framställer mig som en idiot. jag är väl medveten om skillnaden mellan stohetena Megabyte och Megabit, detta tycker jag att jag är väldigt tydlig med i min post. Men att jag byter mellan ordet beror på att jag kollar hastigheten med bredbanskollen och då får jag svaren i Mbit medan. uTorrent skriver i Mbyte/s vilket är mycket förståligt då man vill veta hur mycket av ens fil som tankas.
Jag har läst datorkunskap och digitalteknik och om du hade gjort detta också så får man lära sig att nästan alla paket (dessa åtta bitar) kommer med en start och en stop bit dvs 8 + 2 bits som då bildar en byte. Så därför kan man i praktiken konvertera tex 16 Mbit till 1,6 Mb/s då det utgör ungefär en tiondel.

Och så tillbaka till ämnet: Jag har provat detta med att sänka antal klienter att tanka ifrån men helt utan resultat. Telenor verkar snabbt fatta att jag tankar torrenter och stryper anslutningen snabbt. Det enda som fungerar är att byta port som uTorrent använder och försöka på nytt. Detta är dock inget jag vill göra hela tiden.
Någon som provat VPN och löst problemet på så vis? och isåfall vilken VPN-provider använder ni?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Jag tycker du framställer mig som en idiot. jag är väl medveten om skillnaden mellan stohetena Megabyte och Megabit, detta tycker jag att jag är väldigt tydlig med i min post. Men att jag byter mellan ordet beror på att jag kollar hastigheten med bredbanskollen och då får jag svaren i Mbit medan. uTorrent skriver i Mbyte/s vilket är mycket förståligt då man vill veta hur mycket av ens fil som tankas.
Jag har läst datorkunskap och digitalteknik och om du hade gjort detta också så får man lära sig att nästan alla paket (dessa åtta bitar) kommer med en start och en stop bit dvs 8 + 2 bits som då bildar en byte. Så därför kan man i praktiken konvertera tex 16 Mbit till 1,6 Mb/s då det utgör ungefär en tiondel.

Och så tillbaka till ämnet: Jag har provat detta med att sänka antal klienter att tanka ifrån men helt utan resultat. Telenor verkar snabbt fatta att jag tankar torrenter och stryper anslutningen snabbt. Det enda som fungerar är att byta port som uTorrent använder och försöka på nytt. Detta är dock inget jag vill göra hela tiden.
Någon som provat VPN och löst problemet på så vis? och isåfall vilken VPN-provider använder ni?

Totalt ot, men du kanske sov på lektionerna. Det du skrev om paket är totalt bs.

Permalänk
Medlem

Har samma problem! Dock är min operatör Tele2. Men jag sitter och funderar på om det inte finns något program som kan "lura" operatören att dela ut mer bredband, eftersom detta verkar vara ett förekommande problem? Jag menar tydligen kan de känna av skillnaden mellan att streama högupplöst film på t.ex youtube och tanka via torrent

Permalänk
Medlem

Hade samma problem innan, gjorde baraytterligare en port forward och det löste problemet.

Behöver du hjäälp med port forward finns det här www.google.com

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessa:

Totalt ot, men du kanske sov på lektionerna. Det du skrev om paket är totalt bs.

Han sov nog inte, men blandar ihop saker.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Hade samma problem innan, gjorde baraytterligare en port forward och det löste problemet.

Behöver du hjäälp med port forward finns det här www.google.com

Sitter inte bakom router

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Han sov nog inte, men blandar ihop saker.

Sant, han menade nog hur byte överföring på den lägre nivån fungerar. Men fortfarande.

Skulle gissa på att OP's problem ligger i ett överbelastad nät om det är många i närheten som drar sin utorrent med 100 anslutningar var. Kostnaden för anslutningar är stor och det finns säkert en limit på hur många simultana anslutningar en maskin klarar av inom ett visst område. Att det sker bara ibland är också en indikation. När folk är hemma efter jobbet så drar de igång det. Dvs, visst får du hastigheten om du tankar från en ftp, men när det gäller bittorrent gäller det att ansluta till få snabba linor, eller många långsamma.

Kan även vara att Telenors nya hårdvara om de bytte ut den inte klarar av trafiken, dåligt konfigurerat eller liknande.

Sist men inte minst, kan hända att telenor leker lite med traficshaping för att det är för många som drar igång bittorrent och överbelastar nätet.

Jag gissar på nr 1 eller 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessa:

Sant, han menade nog hur byte överföring på den lägre nivån fungerar. Men fortfarande.

Skulle gissa på att OP's problem ligger i ett överbelastad nät om det är många i närheten som drar sin utorrent med 100 anslutningar var. Kostnaden för anslutningar är stor och det finns säkert en limit på hur många simultana anslutningar en maskin klarar av inom ett visst område. Att det sker bara ibland är också en indikation. När folk är hemma efter jobbet så drar de igång det. Dvs, visst får du hastigheten om du tankar från en ftp, men när det gäller bittorrent gäller det att ansluta till få snabba linor, eller många långsamma.

Kan även vara att Telenors nya hårdvara om de bytte ut den inte klarar av trafiken, dåligt konfigurerat eller liknande.

Sist men inte minst, kan hända att telenor leker lite med traficshaping för att det är för många som drar igång bittorrent och överbelastar nätet.

Jag gissar på nr 1 eller 3.

Det första hjälpsamma svaret. Tack det låter vettigt, det finns alltså inget jag kan göra åt saken egentligen.
Jag provar VPN atm och det verkar fungera bra =). https://www.anonine.com

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Jag kan tanka i runt 700-800kb/s som bäst med min mobils 3G nät, då bor jag i Bålsta och har inte i närheten av stabilt 3G nät då det går fram och tillbaka till "G" då och då. Samma hastighet på torrents och http nedladdningar.