Systemutveckling - utbildning?

Permalänk
Medlem

Systemutveckling - utbildning?

Jag sitter och velar o har mig med utbildningar just nu, det är ju nästan bara en vecka kvar tills sista ansökningsdagen.

Funderar på att gå Systemutveckling i Malmö eller någon annanstans i Sverige, någon som har erfarenhet av den typen av utbildningen?

http://www.edu.mah.se/TGSUV/

.Vad slutar det med att man arbetar som?
.Är det en svår utbildning?
.Hur är lönen?
.Ni som har gått ett liknande program eller detsamma är ni nöjda, hur är arbetslivet för er?

Har inte programmerat eller hållit på med informationsstrukturer eller databaser etc tidigare men sysslat en del med webbutveckling och sådant.
Har även funderat på Medieproduktion med tanke på att jag pluggade Media på gymnasiet men sen vet jag inte riktigt hur framtiden ser ut med en sådan utbildning i bagaget.

Permalänk
Medlem

http://www.itsomyrke.se/

Själv studerade jag på systemarkitekturutbildningen och tog min magisterexamen för snart ett år sedan. Det är även utifrån denna erfarenhet jag svarar på dina frågor

.Vad slutar det med att man arbetar som?
De solklara är systemutvecklare/programmerare (doh). Men finns säkert en del andra möjligheter

.Är det en svår utbildning?
Detta beror helt på vem du frågar. Men i slutändan beror allt på dig! Hur mycket tid, svett och tårar är du redo att lägga ner? Jag har svårt att svara på om det var svårt eller ej. Men det var helt klart värt all tid.

.Hur är lönen?
Varierar en del beroende på personen, arbetet/uppgiften och arbetsort. Men jag klagar inte iaf.

.Ni som har gått ett liknande program eller detsamma är ni nöjda, hur är arbetslivet för er?
Jag blev egentligen klar med min utbildning på sämsta möjliga tidpunkt. Nämen hej lågkonjunktur vilken trevlig timing

Men jag måste säga att jag fick ett arbete relativt fort, ett par månader som arbetslös. Just nu arbetar jag som IT-Konsult där jag är systemutvecklare inom .NET. Där innan hade jag en kort deltidstjänst.

Permalänk
Medlem

Läser själv systemutveckling på Högskolan Väst i Trollhättan. Har inte kollat in vilka kurser som ingår i Malmö så jag kan inte svara på ifall det är samma upplägg.

http://www.hv.se/extra/pod/?action=pod_show&module_instance=2...

Permalänk

Vad gör en system utvecklare egentligen? Alltså vad jobbar en typisk systemutvecklare med idag?

Permalänk
Medlem

Tänker nog söka utbildningen i Malmö idag faktiskt. Det är ju typ kurser i Visual C#, .Net, Python, UML 2.0, XML, PHP & SQL och sen har man tydligen 30 poäng valfritt under 4:e eller 5:e terminen.

Det lät rätt så brett så jag får väl se om det är något för mig.

Permalänk
Medlem

Skiljer väldigt mycket på de olika systemvetarprogrammen i sverige. Vissa är väldigt fokuserade på just utveckling/programmering. Men andra är mer inriktade på design, projektledning osv.
Systemvetenskap är ingen räkmacka, tufft slit får man absolut räkna med.

Så tänka noga ut vilken typ av systemvetare du hade tänkt dig bli, och sen på var du ska plugga för det skiljer väldigt mycket!

(precis som du säger så är det en väldigt väldigt bred utbildning)

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.