GeForce GTX 4xx-tråden (GF100)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av facedark:

Jag har ett XFX 5870 dålig fläkt modell - det är inskickat till komplett och jag avvaktar ifall jag får pengarna tillbaks då jag inte visste om att denna modell var helt annorlunda jämfört med det riktiga 5870 kortet. Så jag sitter nu och funderar på att beställa ett nytt 5870 av referensmodell (som är betydligt bättre än den versionen jag fick av XFXs kort där man inte ens kan ändra volten), eller ett 480. Det lutar lite mot 480 men jag vill se minimum-fps i spel som bc2 innan jag bestämmer mig helt..

Tänk på att ditt nätagg ev inte pallar att köra GTX480 i SLI, så isf får du ju byta detta senare också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Tänk på att ditt nätagg ev inte pallar att köra GTX480 i SLI, så isf får du ju byta detta senare också.

#10010189

Permalänk
Medlem

Har skaffat mig Gigabyte GTX 460(mest för att jag enbart lirar med Nviida 3D-vision) och kortet blir varmt och låter jävligt mycket. Inget snack om saken. Det kommer bli att byta ut nuvarande luftkylning mot vattenkylning framöver när GTX480-vattenblocken börjar lanseras. Kommer bli en grym marknad för vattenblock till gtx480/470..

GTX480 kommer aldrig nå sin fulla potential med nuvarande usla kylning, men det finns hopp om man kollar in Danger Den och deras tester med deras kommande GTX460-block. Finns mycket mer att kräma ur med fungerande kylning.
http://www.dangerden.com/New-Products/gtx480-update-5-overclo...

Visst. Det kommer kosta och det är inte för alla, men jag kommer gå den vägen.

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qramohn:

Har skaffat mig Gigabyte GTX 460(mest för att jag enbart lirar med Nviida 3D-vision) och kortet blir varmt och låter jävligt mycket. Inget snack om saken. Det kommer bli att byta ut nuvarande luftkylning mot vattenkylning framöver när GTX480-vattenblocken börjar lanseras. Kommer bli en grym marknad för vattenblock till gtx480/470..

GTX480 kommer aldrig nå sin fulla potential med nuvarande usla kylning, men det finns hopp om man kollar in Danger Den och deras tester med deras kommande GTX460-block. Finns mycket mer att kräma ur med fungerande kylning.
http://www.dangerden.com/New-Products/gtx480-update-5-overclo...

Visst. Det kommer kosta och det är inte för alla, men jag kommer gå den vägen.

Ett 460? intressant vart hittade du det någonstans?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem


480 ska det givetvis vara.

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Äntligen en GTX 470 SLI Review. Ännu en bra objektiv recension gjord av HardwareCanucks.
Test setupen är med följande kort: GTX470 SLI vs 5970, 5870CF, 5850CF, GTX480, GTX470, HD5870, HD5870

Var ett helt ok test, visar att HD5850 CF ger mycket/mest prestanda för pengarna just nu. Vi får se om några månader när Nvidia har filat på drivrutinerna om GTX 470/480 är värt dom där extra pengarna.

"as it stands we feel that spending $700 for two GTX 470 cards is a hard sell when you can buy a similarly performing solution from ATI for more than $100 less. When you add a power consumption gap of more than 100 watts into the equation, it becomes extremely hard to recommend a GTX 470 SLI setup at this point in time for someone who isn’t hell-bent on going with NVIDIA cards."

Permalänk
Medlem

Ett trevligt litet test jag hittade på EVGA's forum. De visar 470 SC (SLI) vs HD 5870 OC CFX

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=305548

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=-GMJkVQiq5c

Trubritar testar GTX 480 i 3-way SLI: Heaven 2.0 Benchmark + strömförbrukning

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk

Tänkte ladda ner drivrutiner för mitt GTX 480.. men det finns inga drivrutiner för 480??????
Finns bara för US.
Hur fan kan jag använda mitt kort utan drivrutiner? Bra tänkt där Nvidia.

EDIT: hittade drivrutinerna på annat sätt, det gick dock inte att hitta drivrutinerna på "det vanliga sättet".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Tänkte ladda ner drivrutiner för mitt GTX 480.. men det finns inga drivrutiner för 480??????
Finns bara för US.
Hur fan kan jag använda mitt kort utan drivrutiner? Bra tänkt där Nvidia.

EDIT: hittade drivrutinerna på annat sätt, det gick dock inte att hitta drivrutinerna på "det vanliga sättet".

Tänkte bara fråga ifall ditt kort låter särskilt mycket i spel?

Permalänk
Avstängd

gtx 480 fördröjd från maj till juni kul

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590843

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Tänkte ladda ner drivrutiner för mitt GTX 480.. men det finns inga drivrutiner för 480??????
Finns bara för US.
Hur fan kan jag använda mitt kort utan drivrutiner? Bra tänkt där Nvidia.

EDIT: hittade drivrutinerna på annat sätt, det gick dock inte att hitta drivrutinerna på "det vanliga sättet".

Ah menar du när man trycker på knappen "Language" English US (under "operating system")

Har alltid laddat ner den, de enda som skiljer när man byter språk är beskrvningen på de språk man valt drivern.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qramohn:

Har skaffat mig Gigabyte GTX 460(mest för att jag enbart lirar med Nviida 3D-vision) och kortet blir varmt och låter jävligt mycket. Inget snack om saken. Det kommer bli att byta ut nuvarande luftkylning mot vattenkylning framöver när GTX480-vattenblocken börjar lanseras. Kommer bli en grym marknad för vattenblock till gtx480/470..

GTX480 kommer aldrig nå sin fulla potential med nuvarande usla kylning, men det finns hopp om man kollar in Danger Den och deras tester med deras kommande GTX460-block. Finns mycket mer att kräma ur med fungerande kylning.
http://www.dangerden.com/New-Products/gtx480-update-5-overclo...

Visst. Det kommer kosta och det är inte för alla, men jag kommer gå den vägen.

kör ett 480 jag med, fast från evga.
mycket av mina problem löstes genom att dra upp fläkthastigheten.
Om du kör den på den högsta nivå du kan acceptera direkt så håller sig den kallare längre.

Innan drog min fläkt igång rejält först när kortet redan låg på 87grader och det resulterade i att den körde på 100% speed och lät som f*n.

Nu kan den stanna på ~80% speed (låter en del om du inte kör hörlurar anyway) samt runt 80grader load i 2 timmar eller så iaf innan den drar på rejält.

Kommer nog också ta en titt på vattenkylning, däremot har jag ingen tidigare erfarenhet av det så blir att läsa på en del

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

kör ett 480 jag med, fast från evga.
en del

Hur har du fått tag på EVGA? Enligt EVGA forumet så har det inte funnits några Fermi kort från EVGA alls i Europa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool500:

gtx 480 fördröjd från maj till juni kul

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590843

Herregud... Det är inte FÖRDRÖJT, utan den leveransen som skulle komma i Maj har blivit slutsåld.. Så nu säljer dom på den som kommer i Juni..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'para[Z:

ite;10043076']http://www.youtube.com/watch?v=-GMJkVQiq5c

Trubritar testar GTX 480 i 3-way SLI: Heaven 2.0 Benchmark + strömförbrukning

Vilken gräslig micro stuttering. Det är det främsta skälet till att inte köpa multi-gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjonsson:

Vilken gräslig micro stuttering. Det är det främsta skälet till att inte köpa multi-gpu.

Köra SLI/CF med 2st kort ger inte några större problem med micro stuttering men däremot 3 och fler.
PC med fler än 2 GPU ser jag mest som benchmark plattformar.
Fast om man tittar på det här Youtube klippet av Trubitar så ser ju microstuttering även för jävligt ut med bara 2 GPU'er också: http://www.youtube.com/watch?v=aQa97-ApWvc&feature=channel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Hur har du fått tag på EVGA? Enligt EVGA forumet så har det inte funnits några Fermi kort från EVGA alls i Europa.

Nja, de en del har hittat hit Du kanske missa den här topicen: http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=297673

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Hur har du fått tag på EVGA? Enligt EVGA forumet så har det inte funnits några Fermi kort från EVGA alls i Europa.

Halvsläkting köpte det åt mig, kom hem till sverige igår
Har ett till på beställning ifrån komplett, får avboka det.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Köra SLI/CF med 2st kort ger inte några större problem med micro stuttering men däremot 3 och fler.
PC med fler än 2 GPU ser jag mest som benchmark plattformar.

Jo det är klart att det blir mer problem ju fler GPUer som ska synkroniseras men problemet finns på alla SLI/CF-lösningar även de med 2 GPUer. Jag är tveksam.

Permalänk
Skrivet av snozan:

Ah menar du när man trycker på knappen "Language" English US (under "operating system")

Har alltid laddat ner den, de enda som skiljer när man byter språk är beskrvningen på de språk man valt drivern.

Har hört att man bör välja UK så att drivrutinen blir "global" eller nåt sånt..

Skrivet av facedark:

Tänkte bara fråga ifall ditt kort låter särskilt mycket i spel?

Hm aa det låter en del, man hör hur fläkten börjar spinna snabbare och snabbare, efter typ 10 min i GTAIV så är tempen runt 86c.
Fast då hade jag inga hörlurar på mig och hade inte nåt ljud i spelet.. skulle nog inte ha märkt av ljudet om jag hade haft hörlurarna på mig.
Så ljudet är inte så störande tycker jag, fast jag kanske inte är så kräsen med ljudnivån.

Synd att rivatuner inte stödjer 197.41, kunde ha fått exaktare temps då.. aja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Har hört att man bör välja UK så att drivrutinen blir "global" eller nåt sånt..

Ja så är det.

http://www.nvidia.co.uk/object/win7_winvista_64bit_197.41_whql_uk.html

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

En lite irriterande sak med GTX 480 är att undersidan av kortet (alltså den sidan som du ser när kortet är i datorn) inte har något plastskal, utan det är ett naket PCB kort med lödpunkter och en massa minismå microchips. Det gör att allafall jag inte vågar röra vid kortets undersidan, vilket gör monteringen av grafikkortet betydligt svårare än t.ex. monteringen av GTX 260. På 260 kunde man hålla kortet i princip överallt, det var lätt som en plätt att installera, men med 480 så måste du hålla kortet på sidorna så i princip håller du hela kortet med fingertopparna vid montering så kortet är nära att halka ur greppet hela tiden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackbird_cad_:

en lite irriterande sak med gtx 480 är att undersidan av kortet (alltså den sidan som du ser när kortet är i datorn) inte har något plastskal, utan det är ett naket pcb kort med lödpunkter och en massa minismå microchips. Det gör att allafall jag inte vågar röra vid kortets undersidan, vilket gör monteringen av grafikkortet betydligt svårare än t.ex. Monteringen av gtx 260. På 260 kunde man hålla kortet i princip överallt, det var lätt som en plätt att installera, men med 480 så måste du hålla kortet på sidorna så i princip håller du hela kortet med fingertopparna vid montering så kortet är nära att halka ur greppet hela tiden..

+1

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Ni som har GTX4xx, köra 3DMark Vantage och posta i http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/772319-3dmark-v...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

En lite irriterande sak med GTX 480 är att undersidan av kortet (alltså den sidan som du ser när kortet är i datorn) inte har något plastskal, utan det är ett naket PCB kort med lödpunkter och en massa minismå microchips. Det gör att allafall jag inte vågar röra vid kortets undersidan, vilket gör monteringen av grafikkortet betydligt svårare än t.ex. monteringen av GTX 260. På 260 kunde man hålla kortet i princip överallt, det var lätt som en plätt att installera, men med 480 så måste du hålla kortet på sidorna så i princip håller du hela kortet med fingertopparna vid montering så kortet är nära att halka ur greppet hela tiden..

Jag måste hålla med dig, det är mycket fulare i fönster-lådor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ni som har GTX4xx, köra 3DMark Vantage och posta i http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/772319-3dmark-v...

Väntar in mina vattenblock ifrån Danger Den först.

Finns mycket att kräma kortet tydligen:
http://www.guru3d.com/article/overclocking-geforce-gtx-480-wi...

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk

Jag skulle gärna beställa fermi, men kommer nog vänta 4 månader och se om det hinner komma ut en bättre version under den tiden

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Avstängd

Så, nu har man efter 15 månaders väntan fått sitt GTX 480.
Efter att ha läst reviews om att det skall vara varmare än lavan från vulkanerna som har förstört för hela Europas luftväg stämmer väl till en viss del. Riktigt varmt är det, men långt ifrån lika högljutt som de flesta reviews säger.

Körde unigine 2.0 med extreme tesselation allt på max 1920x1080 (förutom AA som var 4x istället för 8x).
Lite förvånad över minimum fps, eftersom det är ett utav grafikkortets fördelar, att minimum fps:en är väldigt hög. Men men, med allting på max (förutom AA som var 4x istället för 8x) så är väl 8 fps inte så illa när vi bara snackar om en halv sekund max.
Men men, tessellation-prestandan är fantastiskt.

Nu blir det av att köra BC2.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Skrivet av Kroolz:

Så, nu har man efter 15 månaders väntan fått sitt GTX 480.
Efter att ha läst reviews om att det skall vara varmare än lavan från vulkanerna som har förstört för hela Europas luftväg stämmer väl till en viss del. Riktigt varmt är det, men långt ifrån lika högljutt som de flesta reviews säger.
http://img638.imageshack.us/img638/1253/uniginemax.png

Körde unigine 2.0 med extreme tesselation allt på max 1920x1080 (förutom AA som var 4x istället för 8x).
Lite förvånad över minimum fps, eftersom det är ett utav grafikkortets fördelar, att minimum fps:en är väldigt hög. Men men, med allting på max (förutom AA som var 4x istället för 8x) så är väl 8 fps inte så illa när vi bara snackar om en halv sekund max.
Men men, tessellation-prestandan är fantastiskt.

Nu blir det av att köra BC2.

Sugen på att säga hur det ligger vid MP med en bench/avg test via fraps?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250