Subwoofer som passar till D'feldt Audioengine 5?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Den som sade att en normal vuxen människa hör ungefär 30-18000hz har fel.
Jag själv hör ungefär till 17500hz (jag är 14) och jag har väl varit rätt så skonsam med mina öron. Min NO-lärare (föredetta DJ) hör upp till ungefär 11000hz. Hans kompis som är trummis hör bara upp till 6000hz.

Jag fyller 17 nästa vecka och jag är extremt känslig. Jag kan utan problem höra 18500+, troligen ända upp till 20 000.
Jag lyssnar på musik minst 6 timmar per dag.
Jag skulle inte kalla det "fel" att säga att en normal vuxen människa klarar 30-18000.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Såg nu att den här sänkts i pris.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=1422

Någon som har erfarenhet av både den samt XTZas 8"are?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Såg nu att den här sänkts i pris.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=1422

Någon som har erfarenhet av både den samt XTZas 8"are?

Jag tror mer på xtz än proson. Men det är ju bara jag i alla fall.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Mitt sovrum/datorrum är på 18 kvadrat. Jag lyssnar på mycket musik men mest postrock och postmetal/sludge. Har rippat huvuddelen av alla mina skivor till Flac.
Jag körde mina AE5 solo i ca 2 månader innan jag började leta efter en sub för att hantera dem lägre frekvenserna bättre.
Helheten blir helt klart bättre med en korrekt inställd sub, och den tillför en hel del. Nu är den ingen monstersubba vi snackar om men jag tycker absolut inte att den gör bort sig tillsammans med högtalarna.
Jag köpte den mest på chans iom att den var så billig. Det hade det inte varit några problem att kränga den om den inte hade presterat tillräckligt bra.

Kör för tillfället analogt ut från mitt Extreme music till en switch och spelar antingen med AE5 och XTZ basen eller med ett par Sennheiser HD650 drivna av en Firestone Cute beyond med tillhörande nätagg. En usb dac(förmodligen Keces) skall inhandlas snarast.

att du har bra musiksmak är en sak som är säker!

Ang mina AE5or så står de i ett rätt litet rum just nu, ca 10 kvadrat. Jag har märkt att basen i de lirar betydligt bättre i ett större rum..

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Hur djupt går basen i AE5orna? Har nämligen införskaffat mig en Audioegine S8, kör just nu den på 50hz. Låter skit bra! Men man kanske borde öka till 60-80hz?

Folk brukar ju rekommendera 80hz till film/musik på subbasar?

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Låter det bra så ska du inte ändra såklart.

Jag tror AE5 går ner till runt 50hz, så du kanske ska prova att ställa subban lite högre. Det kostar ju inget att prova.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Testar på 60Hz just nu, subben går fruktansvärt bra ihop med mina AE5. Det är visserligen inte så konstigt, men den gör sitt jobb mkt bra samt att den är snygg och clean!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Jag har ett par AudioEngine 5:or som låter mycket bra. Dock stör jag mig på en sak, och det är basen. Det finns inget tryck i basen, den låter väldigt burkig, och den når inte ända ner till de lägre frekvenserna. Känner ingen "helhet" i ljudet. Antar att det är en subwoofer jag saknar, och jag har funderat länge på att slå till på AudioEngine S8 som är subwoofern till AE5.

Den kostar ca 3 400 SEK. Min fråga till er, är om den är värt priset? Får man en bättre "helhet" i ljudet och mer tryck i basen?

Tidigare hade jag ett par Logitech Z-2300 som har en subwoofer och kände att det var mycket bättre tryck i ljudet med det systemet. Dock är ljudet mycket klarare med AE5 men saknar som sagt trycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick hem en xtz 99 10.16 igår och tycker den spelar bra fast jag bara spelat 5 timmar med den. Den lirar ihop med stativare.