Skol och Resdator 10-13tum 5000:-

Permalänk
Medlem

Skol och Resdator 10-13tum 5000:-

Hej, har tänkt köpa en laptop som skall vara till skolanvändning och has med även vid resor. Har en stationär hemma som går att spela på, bränna ovs. Så är inte ute efter en dator som skall fungera som "hemmets dator".

Det som datorn kommer användas till är skriva rapporter och dylikt, men även beräkningsprogram(ex MATLAB) kommer att användas. Det kommer dock inte vara tunga beräkningar som körs bara lite mindre skoluppgifts beräkningar. Kommer även surfa, spela upp film och musik.

Bra batteritid, dvd läsare och en hdmi port är något som också prioriteras.

Har även tänkt trycka in Linux i datorn. Vet inte om jag ska ha både Windows och Linux på den eller bara Linux. Någon kommentar på vad som är bäst? Eller funkar de inte alls att ha två operativsystem i en laptop.

Som rubriken säger så vill jag att den ska vara runt 10-13tum helst runt 12-13 med en budget på 5000:-

Ska nog tillägga att jag är helt novis när de gäller bärbara datorer. Så länge datorn klarar de kriterier jag har så kommer jag bli nöjd. Bryr mig inte så mycket om hur den ser ut som t ex pianolack, mönstrat lock osv.

Permalänk
Inaktiv

från Asus sida har vi UL20A-2X121V som ligger på 5495:-
Dubbelkärnig Processor SU2300, 4GB Minne och 320GB HDD..den bör prestera utmärkt för dina krav samt har en batteritid på upp till 10h vilket kan vara skönt när man pluggar.

Permalänk
Medlem

Om du går upp lite i pris så finns denna

http://www.dustinhome.se/pd_5010384494.aspx

Den har en riktigt saftig processor

Permalänk

Köp inte en dell!!!!!!!!!!!
Kör på Asusen den sägs vara riktigt prisvärd.

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Tycker att asus PCn är ganska optimal för dina ändamål

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Okey tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Asusen är bra. det enda den saknar som du ville ha är dvd-läsare. Dellen är både dyrare, tyngre och har mycket sämre batteritid, men snabbare processor.

Ett alternativ kan vara Acer 1810TZ annars (har iofs inte heller dvd-läsare, men vill du ha det får du nog räkna med lite större/tjockare dator med).

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Skrivet av Ninjagrisen:

Köp inte en dell!!!!!!!!!!!
Kör på Asusen den sägs vara riktigt prisvärd.

Varför är så otroligt många så negativt inställda till dell?

Permalänk
Medlem

Men då tar jag nog Asusen då. Den låg bättre i pris och fanns i butik så jag kan gå och klämma lite på den innan jag köper. Får ta och ge upp de där med dvd-läsare då och ladda ner/använda usb till de saker jag installera då. Är bara lite bekväm av mig och gillar cd/dvd-skivor.

Edit: Måste sökt fel när ja sökte på prisjakt för jag fick upp någon annan Acer. Den där acern såg bra ut och hade hdmi. Den finns också i butik för kläm och känn. Sen var den bättre på de jag lägger vikt på så tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Är själv ute efter en liten bärbar, och har ungefär samma krav som du. Asus UL20a är min topp-kandidat hittills, dock tyckte jag att tangentbordet kändes lite för billigt/svajigt så har avvaktat med köp (kanske kommer det något nytt snart?).

1810TZ är den andra kandidaten, men eftersom Acer är lite "ökända" för sin kvalité, så tvekar jag lite på den med, och så gillade jag inte de platta knapparna på tangentbordet på den...Så att känna på den i verkligheten innan köp är verkligen att rekomendera! Gäller nog alla billigare bärbara skulle jag tro, då kvalitetskänslan varierat kraftigt när jag testat dem.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forell:

Men då tar jag nog Asusen då. Den låg bättre i pris och fanns i butik så jag kan gå och klämma lite på den innan jag köper. Får ta och ge upp de där med dvd-läsare då och ladda ner/använda usb till de saker jag installera då. Är bara lite bekväm av mig och gillar cd/dvd-skivor.

Edit: Måste sökt fel när ja sökte på prisjakt för jag fick upp någon annan Acer. Den där acern såg bra ut och hade hdmi. Den finns också i butik för kläm och känn. Sen var den bättre på de jag lägger vikt på så tack för tipset!

Jag skulle köpt en extern spelare istället. Onödigt att släpa runt på i onödan.

Permalänk
Medlem

Asus eee pc 1201n?
Sämre cpu än ul20 men ack så mycket bättre grafik prestanda. ION kirrar 1080p utan problem samt de flesta populära spelen på låga/medel inställningar.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZe:

Asus eee pc 1201n?
Sämre cpu än ul20 men ack så mycket bättre grafik prestanda. ION kirrar 1080p utan problem samt de flesta populära spelen på låga/medel inställningar.

Japp och så har den dessutom HDMI, men den har sämre batteritid, sämre processor och är tjockare men lättare. Det är ju lite vad man prioriterar.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4