Permalänk
Medlem

Bredband2

Tjo!

Någon som har några erfarenheter av denna ISP? Fungerar kundtjänst bra? Behöver man vänta 571 minuter innan man kommer i kontakt med dem? Vilka dolda kostnader tillkommer?

Jag kanske har legat begravd i mossan men jag har aldrig hört talas om dem så jag vill gärna ha lite info av folk som faktiskt använder dem. Jag är så jäkla trött på Blixtvik och Bredband2 är ett alternativ jag kan välja i det nät jag är ansluten till.

http://www.bredband2.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skaffade för ungefär en månad sedan dem som leverantör, så någon kontakt med kundtjänst har jag inte haft ännu. Vad du menar med dolda kostnader får du gärna utveckla en smula, de kostnader jag fick specificerade på min första faktura stämde bra med det som stod på deras hemsida när jag tecknade mig som kund.

Eftersom du haft Blixtvik sedan tidigare, så förmodar jag att det är stadsnätet som du är ansluten till, så därav förstår jag till fullo den grad av missnöjdhet du har av den leverantören.

Det kanske inte blev mycket till hjälp, men som kund hos bredband2 så har hastigheten varit den utlovade, dock en något irriterande routning, jag skulle tro att det är den som ger upphov till en aningens hög latency mot vissa servrar.

Med väna hälsningar.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Om det är någon ISP jag kan rekomendera så är det Bredband2!

Hade dem när jag bodde i Växjö, 100/100 o hastigheten jag fick ut var precis på snudden nära. Snabba svar i supporten och inga "extra kostnader". Sedan får man ju FTP-servrar och en hel del annat godis på sin lina utan att de kommer bry sig

Fem rattar av fem möjliga

Visa signatur

Power_slave_ "jag gillar lagom stora möss men jag vill ha mina lätta och glidiga"
Luzt på techsweden.org

Permalänk
Medlem

Så inga fakturaavgifter eller annat tillkommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Så inga fakturaavgifter eller annat tillkommer?

https://order.bredband2.com/index/einvoice
39kr om du vill ha den på papper
19kr om du vill ha den via mail
0kr för "e-faktura" troligen ligger den då där och väntar när du loggar in på din internetbank
0kr autogiro

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

20-30 min i kundtjänst men o andra sidan behöver du aldrig ringa...fungera 100% har 100/100

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

Säger så här ska du spela online så är BB2 inte att rekommendera, ska du använda till annat *host så är hastigheten dom utlovar väldigt bra och lite ner tid. Kundservice har förhoppningsvis blivit bättre tvivlar dock på det, finns en massa trådar som du kan läsa om BB2 kundservice och hur innovativa dom har varit med att lösa problem

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag hade Adamo ett tag som sedan blev uppköpta av just Bredband2. Hade enorma peeringproblem mot nästan alla ISPs. Supporten var värdelös och de var tekniskt okunniga där.

Detta var 2008 i stockholm och jag hade deras 100mbit-tjänst.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Deras kundtjänst är bara skit. Fick vänta ca 1 timme och sen kommer en röst som säger "Tyvärr är det stängt". Tror att detta hände på en röd dag om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk

Står själv i begrepp att välja leverantör och har fibernät indraget i fastigheten som gör att jag kan välja på Bredband2 och Bredbandsbolaget.

Googlar man Bredband2 dyker det upp en hel del skit, bla det här:
Bluff-fakturor från "Bredband2" (sidan 1) - hd.se
Haft lite mailkonversation med Bredband2 och frågade just om de problemen. Får se om man får något svar.

Jämför jag priser verkar Bredband2 ligga betydligt lägre. 100 Mbit, 95:-/mån.(gäller kanske bara i vår Brf)
Bredbandsbolaget med Bredband 100 på uppgivna 60-100 Mbit för 320:-/mån.

Utifrån pris är ju Bredband2 givet men strular det mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av High Fidelity:

Står själv i begrepp att välja leverantör och har fibernät indraget i fastigheten som gör att jag kan välja på Bredband2 och Bredbandsbolaget.

Googlar man Bredband2 dyker det upp en hel del skit, bla det här:
Bluff-fakturor från "Bredband2" (sidan 1) - hd.se
Haft lite mailkonversation med Bredband2 och frågade just om de problemen. Får se om man får något svar.

Jämför jag priser verkar Bredband2 ligga betydligt lägre. 100 Mbit, 95:-/mån.(gäller kanske bara i vår Brf)
Bredbandsbolaget med Bredband 100 på uppgivna 60-100 Mbit för 320:-/mån.

Utifrån pris är ju Bredband2 givet men strular det mycket?

Du får tänka på att Bredbandsbolagets 100Mbit bara är 10Mbit upp /IP, och Bredband2 är 100/100 antagligen.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av matte56:

Du får tänka på att Bredbandsbolagets 100Mbit bara är 10Mbit upp /IP, och Bredband2 är 100/100 antagligen.

Det visade det sig att det var.

Ok, tar ett djupt andetag och kliver ner i Bredband2-båten så får vi se hur det går...

Permalänk

Vår BRF har ett kollektivavtal med Bredband2 och inte hört några klagomål mer än att man inte får veta vilken köplats man har till telefonsupporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High Fidelity:

Ok, tar ett djupt andetag och kliver ner i Bredband2-båten så får vi se hur det går...

Någon rapport hur det gått hittills?

Permalänk
Medlem

har bredband2 genom stadsnätet gothnet.

+
Det är stabil uptime och fungerar alltid.

-
lång väntan till support, upp till 40 minuter fön mig.

ang dolda kostnader så får jag betalar 329kr för bredband och dessutom 19 kr för epostfaktura, så totalt 348kr. Nu när jag kollar på deras hemsida står det 299kr för 100/100.. Jag kan ju heller inte kontakta dom och påpeka detta misstag då jag inte får svar via mail, och köa i 40 minuter känns inte helt kul.

Bandbredden stryps när man laddar upp (skickar) och trafiken går via/genom telia, läs tråd på detta forumet nånstans. Detta medför att det ofta blir dåliga hastigheter utanför Sverige - Inne i Sverige också.

Jag rekommenderar inte bredband2, iallafall inte i mitt stadsnät.

Permalänk
Medlem

Usch, trist med sådana där smolk i glädjebägaren :-|

Permalänk
Medlem

Har nyligen fått BB2 i huset, och har kört det i några veckor nu. Det som irriterar mig är att när jag Googlar, tex, såtar det en eeeevig tid innan sökresultaten dyker upp. Vi har även Comhem, sen många år, och där upplevde jag en "blixtsnabb" respons. Varför är det så? Någon som känner till? =o/

Permalänk
Medlem
Skrivet av utterbo:

Har nyligen fått BB2 i huset, och har kört det i några veckor nu. Det som irriterar mig är att när jag Googlar, tex, såtar det en eeeevig tid innan sökresultaten dyker upp. Vi har även Comhem, sen många år, och där upplevde jag en "blixtsnabb" respons. Varför är det så? Någon som känner till? =o/

Kjør en traceroute kommand (se link for forklaring) for å se hvordan dine pakker går over nettverket frem til destinasjon og over hvilke punkter på nettet. Gjør dette på både Comhem og BB2 for å kunne se om dine resultat er noe så nær jevnførbare.

Ping and Traceroute

Et forslag er å bruke noen adblock program i bakgrunnen for å hindre at google gjør flere samtidige koblinger til andre serverer når du gjør et søk. Det er altså ikke kun google du anroper når du gjør et søk uten en hel del andre anrop skjer samtidig ved ethvert søk (for å finansiere google gjennom reklame inntekter etc) som du kan forhindre gjennom å bruke noe tilsvarende adblock for Firefox (avhengig din web lesere).

Permalänk
Medlem

Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation
C:\Documents and Settings\ >tracert google.se
Spårar väg till google.se [74.125.79.104]
över högst 30 hopp:
1 7 ms 5 ms 3 ms TO-DOC-1-Bu70.comhem.se [80.216.32.1]
2 9 ms 7 ms 6 ms 213-200-190-236.comhem.se [213.200.190.236]
3 5 ms 7 ms 6 ms mtc-pr-r-01-to-mtc-bb-r-02.comhem.se [83.255.252.204]
4 5 ms 5 ms 6 ms google-link.comhem.se [83.255.245.246]
5 7 ms 7 ms 7 ms 209.85.250.192
6 20 ms 19 ms 20 ms 209.85.250.189
7 23 ms 21 ms 25 ms 66.249.95.132
8 29 ms 29 ms 30 ms 72.14.239.199
9 41 ms 35 ms 33 ms 209.85.255.118
10 27 ms 29 ms 29 ms ey-in-f104.1e100.net [74.125.79.104]
Spårning utförd.

C:\Documents and Settings\ >tracert google.se
Spårar väg till google.se [74.125.79.104]
över högst 30 hopp:
1 <10 ms <10 ms <10 ms 192.168.0.1
2 18 ms 1 ms <10 ms 82.209.170.202
3 1 ms 1 ms 1 ms google-10ge.bredband2.net [83.233.255.78]
4 10 ms 1 ms 1 ms 209.85.252.186
5 22 ms 22 ms 26 ms 209.85.242.188
6 28 ms 36 ms 28 ms 216.239.43.127
7 23 ms 23 ms 23 ms 209.85.255.166
8 23 ms 23 ms 32 ms 209.85.255.122
9 23 ms 23 ms 23 ms ey-in-f104.1e100.net [74.125.79.104]
Spårning utförd.

Så här ser resultatet ut av genomförd "tracert". Den första är med Comhem-linan, 24mb/s Den tog 18 sekunder från "enter", den andra är med BB2 kopplad 100 mb/s och den tog 121 sekunder (!) från "enter"
Nu förstår ju inte jag helt innebörden med svaret, men jag begriper att det tog en hiskelig mycket längre tid för sökningen via BB2. Med all rätt, så tycker man att det är ok att känna sig lurad,....typ.

Tack Gigantrix för tipset

Permalänk
Medlem

Jag har nu installerat Firefox igen och lagt till "adblocks", och jag är mycket gladare nu ! =o)-) Nu går det undan värre. TACK för hjälpen

Permalänk

ang. Bredband2

Dom har fortfarande usel support och är väldigt amatörmässiga.
Har tjafsat med deras kundsupport i nästan 2v och bara slösat pengar på mobilen utan någon hjälp.
Dom har en callback funktion på kundtjänsten som dom verkar skita i totalt!
Man får inte prata med chef eller högre uppsatt bara en och samma mupp på teknisk support som är ett jvla fikus!
Verkar bara som dom har den killen för dom 2 ggr jag kom fram var det en och samma röst som dök upp.
NU HAR JAG SAGT UPP SKITEN!
Någon som kan ge tips på bredband som håller status?

MITT TIPS BOJKOTTA BREDBAND2!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProGamerNo1:

Dom har fortfarande usel support och är väldigt amatörmässiga.
Har tjafsat med deras kundsupport i nästan 2v och bara slösat pengar på mobilen utan någon hjälp.
Dom har en callback funktion på kundtjänsten som dom verkar skita i totalt!
Man får inte prata med chef eller högre uppsatt bara en och samma mupp på teknisk support som är ett jvla fikus!
Verkar bara som dom har den killen för dom 2 ggr jag kom fram var det en och samma röst som dök upp.
NU HAR JAG SAGT UPP SKITEN!
Någon som kan ge tips på bredband som håller status?

MITT TIPS BOJKOTTA BREDBAND2!!

Håller med.
hastigheten var katastrof likaså supporten.
bytte till bahnhof, bästa byte någonsin.

100/100

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk

Banhof

Fan vad bra du är.
Är också inne på att byta till banhof hört mycket gott om dom.
Behövde bara få det bekräftat.
Tack för den.

Permalänk
Medlem

Jag hade BB2 för ett par år sedan. Men eftersom de slängde all mejl de fick (vad gjorde de annars?) så sa bytte jag till Bahnhof. Det var aldrig några problem med själva bredbandet.
Bahnhof brukar svara mejl inom 24h och mitt 100/100 har fungerat bra. Dock begränsade Bahnhof upload till Telia i ~1 år (2008/2009) p.g.a. de inte ville betala peering, vilket nästan fick mig att byta ISP.

Permalänk

Fundersam..

Behöver inte vara BB2 kan vara anslutningen i huset som knasar... Ansluter till och från hela jvla tiden. Man blir tokig.
Men fan ta BB2 ändå för dom har inte hjälpt ett piss. Jag sprider detta till alla jag känner!

BOJKOTTA BREDBAND2!

Vet att det är fel tråd att skriva i men kanske någon som vet varför det ansluter till och från hela tiden?
100/100 (ska det vara men aldrig ens vart nära hastigheten..)

Permalänk
Medlem

Hoppas folk som funderar på detta bojkottar BB2. Hade dem själv i ca 2,5 år. Var det värsta jag någonsin varit med om.
Företagets amatörmässiga betende var helt sjukt. Fick en gång en faktura 10 månader sen (Ja ni läste rätt 300 dagar försent). Deras ursäkt var
att många har varit sjuka på ekonomi avdelningen....

Ett dagisbarn har mera logik i sina svar än BB2.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

LOL

Ekonomiavdelningen sjuk i 10 månader?
Deras usla bortförklaringar säger ju allt.

Permalänk
Medlem

Har själv Bredband2 och tycker att det fungerar bra i överlag..
Det enda jag kan klaga på är Routingen, som ger dålig hastighet i vissa fall, men det står jag ut med.

Har varit i kontakt med supporten vid 2 tillfällen.
Ena gången hade strömagget till min fiberdosa pajat, kom en tekniker nästa dag och bytte den.
Andra gången hade nätet gått ner, vilket avhjälptes inom en timme.
Fick jag vänta ca. 15 minuter innan jag kom fram, vilket jag tycker är acceptabelt, samt att jag fick
ett trevligt och proffsigt bemötande, båda gångerna.

Nu verkar det ju vara skillnad på Bredband2 2008 och Bredband2 2010.
Var själv lite orolig när jag skulle byta från Skit-Blixtvik som tar pengar för att skicka en mailfaktura??
Googlade på BB2 och såg jag att det var mycket klagomål på dem, men de flesta var från 2008, så jag chansade. Som sagt, än så länge är jag nöjd och har haft dem sedan Mars 2010.

Det enda som var bättre med Blixtvik var routingen...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Keeper of the Bamse

Den slutsatsen man kan dra här är att om man bor i Stockholm ska man ha Bahnhof. Synd att de har så jävla spretiga ip-ranges bara. Du kan inte sätta någon ALLOW på 123.123.123.* för nästa gång du startar upp burken har du 321.321.321.*

Men det är väl petitesser

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Fick en gång en faktura 10 månader sen (Ja ni läste rätt 300 dagar försent). Deras ursäkt var

Det är alltid kundens skyldighet att se till att räkningar betalas, ändå om företaget inte skickat någon faktura. Fast visst kan man missa det om man använder autogiro.