Uppgradering av minne i MBP 2,5ghz coreduo2, funkar med 3 men inte 4gb, varför?

Permalänk
Medlem

Uppgradering av minne i MBP 2,5ghz coreduo2, funkar med 3 men inte 4gb, varför?

Hallå,
Hoppas på lite hjälp med minnesuppgradering av min MBP, det är en lite äldre modell med core duo2 proc och som standard 2GB internminne (320gb hd, 512mb grafikminne) som jag försöker sätta i mera minne. Har köpt och testat med 2st 2gb stickor så jag alltså ska få 4gb internminne.

Men när jag sätter i båda nya minnena så fungerar datorn inte alls, enbart svart skärm
Men när jag testar med ett nytt (2+1gb) minne så fungerar datorn perfekt, har testat med båda nya minnena samt på olika platser med samma resultat. Har jag missat någon "3gb spärr" eller vad gör jag för fel?

Lite mer info, allt ska fungera och stämmer enligt Apple och Kingston men som sagt svart skärm med båda nya minnena
Processorns hastighet är 2,5Ghz

Kingston:
http://www.ec.kingston.com/ecom/conf...submit1=Search

Apple:
http://support.apple.com/kb/HT1270?viewlocale=sv_SE

Har även mailat Webhallen där jag köpt dessa minnen och får väl bara återlämna dessa minnen då de inte fungerar med min MBP men ändå så fungerar minnena en och en, mkt skumt, eller vad säger ni?

Tusen tack på förhand för all hjälp!!!

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

Äldre datorer hade endast stöd för 3GB minne som mest, officiellt från Apple var dock att 2GB var max. Min förra Macbook, från 2006, hade max 2GB på specen men fungerade med 3GB.

När är din MBP tillverkad?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Äldre datorer hade endast stöd för 3GB minne som mest, officiellt från Apple var dock att 2GB var max. Min förra Macbook, från 2006, hade max 2GB på specen men fungerade med 3GB.

När är din MBP tillverkad?

OK, jag tycker det verkar skumt iaf. Har du kollat länkarna jag postat i första tråden? Där står det iaf enligt både Apple och Kingston att min MBP borde klara 4gb. Min MBP är 19 månader gammal alltså tillverkad september 2008 om jag nu räknat rätt...

Men kan det bero på att minnena jag köpt inte är "matchade"? Då de båda fungerar med orginal minnena. Det är inte någon mjukvaruuppdatering som jag kan ha missat i "bios" eller liknande? Tänker lite PC då jag inte är helt hemma i mac...

Har mailat med Webhallen iaf och lutar åt att jag återlämnar iaf den ena minnesstickan och då kanske kör med 3gb alt båda och har kvar 2gb men får se.

Återigen tack för hjälpen!

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem
Skrivet av markusw:

OK, jag tycker det verkar skumt iaf. Har du kollat länkarna jag postat i första tråden? Där står det iaf enligt både Apple och Kingston att min MBP borde klara 4gb. Min MBP är 19 månader gammal alltså tillverkad september 2008 om jag nu räknat rätt...

Men kan det bero på att minnena jag köpt inte är "matchade"? Då de båda fungerar med orginal minnena. Det är inte någon mjukvaruuppdatering som jag kan ha missat i "bios" eller liknande? Tänker lite PC då jag inte är helt hemma i mac...

Har mailat med Webhallen iaf och lutar åt att jag återlämnar iaf den ena minnesstickan och då kanske kör med 3gb alt båda och har kvar 2gb men får se.

Återigen tack för hjälpen!

Aha, nej jag kollade aldrig på länkarna. Din dator borde klara 4GB utan vidare. Det kan ju bero på någon oturlig felmatchning.. annars har jag inte hört något.

Har du kört "Software Update"/"Programuppdatering" på sistone och det inte finns några uppdateringar att hämta så har du det senaste som är tillgängligt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Aha, nej jag kollade aldrig på länkarna. Din dator borde klara 4GB utan vidare. Det kan ju bero på någon oturlig felmatchning.. annars har jag inte hört något.

Har du kört "Software Update"/"Programuppdatering" på sistone och det inte finns några uppdateringar att hämta så har du det senaste som är tillgängligt.

Jo instämmer och var förbi Webhallen och återlämnade de "defekta" minnena och köpte ett nytt par som fungerade direkt utan bekymmer så det var bara något knas med de första minnena jag köpte, otur eller vad vet jag inte säkert.

Visa signatur

markus