Permalänk
Hedersmedlem

Enskilda ords anstötlighet

I gårkväll var jag på bio och såg filmen "Kick-Ass". Den filmen har fått rätt mycket uppmärksamhet och diskuterats en hel del, främst på grund av en elvaårig flicka som är väldigt våldsam och har ett grovt språkbruk. Tillsammans med filmens övriga handling tyckte jag själv att allt våld blev så absurt att filmen kändes underhållande – mycket underhållande. Faktum är att det är en av de bästa filmer jag sett på ett tag. Jag förstår dock att en så mycket våld från en ung flicka ger upphov till många diskussioner.

Vad jag däremot överraskas av är hur starka vissa reaktioner på språkbruket i filmen har varit. Exempelvis har tydligen en talesman för någon familjeorganisation i Australien reagerat starkt på det. Det verkar som att man särskilt upprörs av att flickan vid ett tillfälle i filmen använder sig av c-ordet. En skribent på Guardian har också uttryckt sin besvikelse över hur han anser att användandet av c-ordet i filmen gör att det inte längre finns något enskilt ord som verkligen väcker anstöt.

För mig känns det här resonemanget märkligt. Personligen svär jag visserligen aldrig, men det betyder inte att jag inte förvånas över hur vissa reagerar på grovt språkbruk. Det finns många sätt att uttala sig väldigt otrevligt och anstötligt, men jag tycker ändå att det måste vara sammanhanget och inte de enskilda orden som avgör. Det är givetvis upp till var och en om man tycker att filmen är bra och rolig eller ej, men att filmen inte är på riktigt vet alla som tittar på den. Med tanke på det förstår jag inte hur man kan uppröras så mycket över språkbruket i en film som är så otroligt våldsam. Att våldet kan uppröra är inte så konstigt, särskilt när det kommer från en elvaårig flicka. Däremot är ju språket trots allt bara ord och väldigt harmlöst jämfört med våld. Dessutom har jag svårt att tro att folk som sett filmen börjar förolämpa andra och uttrycka sig olämpligt i högre grad än tidigare, av precis samma anledning som filmen inte får folk att bli mer våldsamma i verkligheten.

Hur ser ni andra på den här diskussionen?

Permalänk

Ord betyder inte ett skit i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ord betyder inte ett skit i min mening.

Wasf weoi gur ngun? Sufh sri goo regiona aerunug. Onin gnnr uwev ui.

Det är klart att ord betyder något. Annars kulle vi inte förstå varann. Däremot tycker jag att det är precis lika illa att leverera en förtäckt förolämpning som att kalla någon fitta rakt ut.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Nu är det väl främst folk i från usa och speciellt den kristna högern som finns i usa som kritiserar filmer för att använda för grova ord och/eller vara för mycket sex i. Det handlar alltså om en kristen moral.

Där man kan fråga sig varför för mycket naket kan vara så mycket värre än filmer där människor torteras till döds som Saw. Men det handlar om en värdegrund som de har, vilken utifrån kan ses som mycket konstig. Att berättelser/dramatiseringar innehåller våld, ja läs bibeln och se att den är full av våld och våldsspeglingar. Detta med att avspegla våld är inte fel enligt den kristna moralen. Däremot är fula ord och speciellt sådana med anknytning till sex allvarligt. Kommer det från en ung tjej, ja det är så grovt som det kan bli.

Sedan är det lätt att klanka ner på andra, man kan ställa sig frågan om man själv har en helt objektiv värdegrund? Väldigt få har det och den gruppen lekmannamässigt kallas för antisociala personer. (nu kan man i o.f.s. vara antisocial och ha en ej neutral värdegrund också)

*edit*
Man kan testa ens objektiva värderingar och fråga sig vad som är värst en person som har våldtagit en person eller en som har mördat? Nu säger nog de flesta mördare, men ändå så finns det ofta mer hat mot våldtäktsmannen. Detsamma om man skulle de en film där en person våldtas eller en film där personen torteras till döds, vilken är värst? Ur våldtäkten kan personen gå ganska "fysisk oskadad" ur, däremot inte psykisk.

*edit2*
Förtydligande, vid våldtäkten så var det bara en handling som mest var psykisk, men ändå är detta för många värre än mord. Detsamma gäller avspegling av våld eller använda könsord, könsord skadar ju ingen fysisk. Men ändå ser många som värre. Och med mitt exempel ovan försökte jag framföra att vi flesta har konstiga värderar som ur ett helt objektivt neutral värdegrund ser konstig ut.
Och att denna värdegrund även ser konstig ut ifrån andra värdegrunder, ett problem är att många tror att just den värdegrunden de har är den korrekta och absolut självklara. -De vill nästan kalla den en helt neutral värdegrund.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Men alltså, det är väl inte en barnfilm?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Skrivet av Zartax:

Men alltså, det är väl inte en barnfilm?

Jag skulle kalla den för barn & ungdomsfilm, även om åldergränsen på filmen som för många datorspel är satt så att inga barn ska använda dessa.
Och argumentet "för barnen skull" och förbjuda en massa saker som kränker ens frihet är populärt bland vissa kretsar.

Tar vi sex så är det inte svårt att historisk se en fördel med att göra allt inom sex skamligt, speciellt på tider med fattigdom, inga preventivmedel och dåliga aborter. Och mångas moral byggs ifrån denna grund.

Det är intressant att spekulera i hur moralen kommer förändras men det är lite offtopic, då med tanke på hur nya gäng förändras som de beryktade Mara Salvatrucha 13, med deras moraliska värderingar, som skiljer sig från de gäng som vi är vana vid.

Hur moralen & folks värderingar fungerar är intressant och tillbaka till tropic så handlar det just om detta. Att folks värderingar är konstig. Man får försöka gå tillbaka i tiden och se hur den har byggs upp och varför är något så förkastligt?
Inte bara från ett helt neutralt perspektiv se idag och fundera, hur det kan detta vara okej, men detta vara helt förkastligt?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Att lägga ett värde i individuella ord är enbart meningsfullt om alla redan vet vilket värde alla andra lägger i det. Jag menar jag har vänner jag utan att någon av dem skulle ta illa upp kan kalla för i stort sett allting jag kan komma på, för de vet att det inte är menat på ett illa menat sätt. Jag skulle ju dock inte få för mig att kalla alla för sådant, eftersom jag inte har en aning om vilket värde andra lägger i en del av de orden jag kan använda gällande mina vänner.

Att folk blir upprörda av ord finner jag märkligt. Jag menar visst att vissa ord kan anses stötande av olika människor, men samtidigt borde dessa människor samtidigt inse att dessa ord inte tvunget har samma vikt för alla andra. Vill jag kalla en av mina vänner för en fet liten hello kitty-rosa pungråtta med strössel på så skulle han bara flina och hitta på något liknande tillbaka. Men skulle jag på måfå kalla någon på stan för detta skulle det nog ta mer skruv. Men samtidigt så ställer jag mig frågande till hur man kan ta anstöt av detta. Borde inte ljuset gå upp att "vänta nu, jag känner inte denna människa. Menar han verkligen samma sak som jag gör när han säger det där?".

Om det sen visar sig att personen faktiskt menar det på ett negativt sett så skulle ju även jag bli sur, och visst finns det många sätt att avgöra vad en person menar. Men att reagera på bara språket i sig finner jag både meningslöst och underligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av belga:

Att lägga ett värde i individuella ord är enbart meningsfullt om alla redan vet vilket värde alla andra lägger i det. Jag menar jag har vänner jag utan att någon av dem skulle ta illa upp kan kalla för i stort sett allting jag kan komma på, för de vet att det inte är menat på ett illa menat sätt. Jag skulle ju dock inte få för mig att kalla alla för sådant, eftersom jag inte har en aning om vilket värde andra lägger i en del av de orden jag kan använda gällande mina vänner.

Att folk blir upprörda av ord finner jag märkligt. Jag menar visst att vissa ord kan anses stötande av olika människor, men samtidigt borde dessa människor samtidigt inse att dessa ord inte tvunget har samma vikt för alla andra. Vill jag kalla en av mina vänner för en fet liten hello kitty-rosa pungråtta med strössel på så skulle han bara flina och hitta på något liknande tillbaka. Men skulle jag på måfå kalla någon på stan för detta skulle det nog ta mer skruv. Men samtidigt så ställer jag mig frågande till hur man kan ta anstöt av detta. Borde inte ljuset gå upp att "vänta nu, jag känner inte denna människa. Menar han verkligen samma sak som jag gör när han säger det där?".

Om det sen visar sig att personen faktiskt menar det på ett negativt sett så skulle ju även jag bli sur, och visst finns det många sätt att avgöra vad en person menar. Men att reagera på bara språket i sig finner jag både meningslöst och underligt.

Jag tycker det är två olika saker.
Den första där folk tar illa upp när folk använder ett ord ej riktat mot dem. Som i detta fallet med c-ordet, där man kan fråga sig vem är offret? Det här är någon moralpanik, med argumentet tänk på barnen.
Att det finns folk som har konstiga moraliska värderingar tycker jag inte är konstigt, men om dessa sedan ska få rätt till att utöva censur för att få andra följa deras värderingar är en annan fråga.

Den andra är att när ordet är riktat emot dem i syfte att nedvärdera en, riktigt allvarligt kan detta bli om det är att nedvärdera en person inför en grupp så att personens sociala status sjunker. Om någon använder "fet liten hello kitty-rosa pungråtta med strössel" eller kallar personen för geniet, Einstein har inte så stor betydelse utan det är budskapet. Problemet är här att det är svårt att tolka hur den andra personen tolkar ordet som man säger och det kan lätt bli större konflikter än vad man önskade sig.
*edit*
Jag själv är uppvuxen på landsbygden med en hel del hederskultur kvar. Där finns det lokalhistoriska smeknamn och ord som man absolut inte ska använda mot någon. Säger man detta ordet, ja då har man en konflikt som som inte går över under ens livstid. (även om de kan låtsats vara vänner för att det för stunden gynnar varandra)
Istället för att säga detta ordet så hade det varit bättre att bara helt oprovocerat gå fram och ge personen en pungspark, med argument som att man hade tråkigt.
Nu kan detta verka knäppt, men sedan är det även idiotisk att gräva fram saker som hände kanske 50år innan personen var född och anklaga den för var dens förfäder hade gjort.

*edit2*
Nu är det i o.f.s. inte själva ordet som är det intressanta med hedern utan även här budskapet, så man kan skapa konflikter på många olika sätt genom att antyda om något. Där ett problem är att folk kan missuppfatta och mena något annat än vad mottagaren uppfattade det som.
Så jag tycker ej själva ord har stor betydelse vid konflikter. Utan det är främst folk som vill censorera med deras moraliska värderingar vad folk ska få säga.
Som när jag var liten och frågade en äldre bekant om hon såg på serien varuhuset, nej fy sa hon där svär de så mycket och hon tyckte det var lite förkastligt att ett sådan serie kunde sändas på tvn. (dessutom syndade de på flera andra sätt)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag tycker det är två olika saker.
Den första där folk tar illa upp när folk använder ett ord ej riktat mot dem. Som i detta fallet med c-ordet, där man kan fråga sig vem är offret? Det här är någon moralpanik, med argumentet tänk på barnen.
Att det finns folk som har konstiga moraliska värderingar tycker jag inte är konstigt, men om dessa sedan ska få rätt till att utöva censur för att få andra följa deras värderingar är en annan fråga.

Den andra är att när ordet är riktat emot dem i syfte att nedvärdera en, riktigt allvarligt kan detta bli om det är att nedvärdera en person inför en grupp så att personens sociala status sjunker. Om någon använder "fet liten hello kitty-rosa pungråtta med strössel" eller kallar personen för geniet, Einstein har inte så stor betydelse utan det är budskapet. Problemet är här att det är svårt att tolka hur den andra personen tolkar ordet som man säger och det kan lätt bli större konflikter än vad man önskade sig.
*edit*
Jag själv är uppvuxen på landsbygden med en hel del hederskultur kvar. Där finns det lokalhistoriska smeknamn och ord som man absolut inte ska använda mot någon. Säger man detta ordet, ja då har man en konflikt som som inte går över under ens livstid. (även om de kan låtsats vara vänner för att det för stunden gynnar varandra)
Istället för att säga detta ordet så hade det varit bättre att bara helt oprovocerat gå fram och ge personen en pungspark, med argument som att man hade tråkigt.
Nu kan detta verka knäppt, men sedan är det även idiotisk att gräva fram saker som hände kanske 50år innan personen var född och anklaga den för var dens förfäder hade gjort.

*edit2*
Nu är det i o.f.s. inte själva ordet som är det intressanta med hedern utan även här budskapet, så man kan skapa konflikter på många olika sätt genom att antyda om något. Där ett problem är att folk kan missuppfatta och mena något annat än vad mottagaren uppfattade det som.
Så jag tycker ej själva ord har stor betydelse vid konflikter. Utan det är främst folk som vill censorera med deras moraliska värderingar vad folk ska få säga.
Som när jag var liten och frågade en äldre bekant om hon såg på serien varuhuset, nej fy sa hon där svär de så mycket och hon tyckte det var lite förkastligt att ett sådan serie kunde sändas på tvn. (dessutom syndade de på flera andra sätt)

Jo det är ju det jag menar. Det är budskapet, vad man faktiskt använder orden för att förmedla, som väcker anstöt och som man bör reagera på, inte på orden i sig. Ett ord i sig har ju inget värde varesig positiv eller negativt. Om ett ord är kan uppfattas som stötande eller ej har ju mer med resterande delar av kommunikationen att göra än själva ordet. Tonfall, sammanhang, kroppsspråk m.m. är ju saker som förmedlar just budskap. Det är sådana saker som har ett värde i sig, inte orden man väljer att klä dessa budskap i.

Och det är detta jag tycker det är underligt att folk inte inser. Som jag sa, jag har vänner jag kan kalla allt möjligt och de skulle bara flina och se glada ut. Å andra sidan kan jag säkert kalla dem snälla saker och få dem att ta det som en förolämpning bara jag gör det på ett sånt sätt. Och det är detta jag tycker det är så underligt att folk verkar ha svårt att greppa.

Givetvis, vissa ord används oftare än andra till vissa saker och kan eventuellt därför sägas ha en laddning, men det är inte ett måste och därför är det också, låt oss säga annat än genomtänkt, att projicera sina egna värderingar gällande ord in i vad andra säger. Det är först när man vet hur de menar det dem säger man ska reagera på det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

C-ordet? Ordet i fråga är "cunt", vilket rätt och slätt kan översättas till "fitta". Förstår verkligen inte varför man ska dölja ordets betydelse här. GAPa, inte tar du väl illa åt dig av det ordet?

Jag tar inte illa upp av svordomar: idén att vissa ord per definition är moraliskt vidriga är helt galen. När det gäller en kränkning (som jag inte anser att en svordom bör vara) så är det ju inte själva orden som är problematiska, utan själva akten att kränka.

Att bli upprörd över svordomar är för mig lite av en mognadsgrej: människor som blir upprörda är helt enkelt djupt omogna.

Idén att språket skulle försämras av svordomar är likaså galen. Utan kraftord hade såväl engelskan som svenskan blivit mycket fattigare. Speciellt "fuck" är ju ett av de mest versatila orden i engelskan, något som kan förevisas med den klassiska meningen "Fuck the fucking fuckers". Gott bruk av svordomar signalerar en djup kunskap i språket.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Att de ens orkar

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ord betyder inte ett skit i min mening.

Ja orden har olika betydelser för olika personer, det är sant.

Vissa tar hemskt illa vid sig när de hör vissa saker medan vissa inte bryr sig alls.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

C-ordet? Ordet i fråga är "cunt", vilket rätt och slätt kan översättas till "fitta". Förstår verkligen inte varför man ska dölja ordets betydelse här. GAPa, inte tar du väl illa åt dig av det ordet?

Håller helt med. Genom sådan självcensur så bidrar man ju helt själv till att upprätthålla en "slöja av oanständighet" kring ordet.

Och dessutom, varför skulle det vara någon som helst skillnad mellan "cunt" och "c-ordet" när alla vet precis vad som menas? Om inte annat så blir det ju nästan mer vulgärt med "c-ordet" just p.g.a. att man då samtidigt antyder att det är fult att säga.

Det var ju inte heller många dagar sedan det var rubriker i amerikanska medier om hur en tv-presentatör sa "the j-word" (jizzum). Suck.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ganska roligt med alla gamlingar som blir helt förstenade när en 10 åring säger något fult... Jag använde mig av fula ord när jag var liten, mina föräldrar gjorde det och deras försäldrar gjorde det med osv. och så kommer en gubbe och övereagerar som om det var det konstigaste han nånsin sett .....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Folk som moraliserar över sånt här är i min mening Sjuka i huvudet. De har troligtvis råkat ut för saker i sin barndom som gör att de måste plåga sin omgivning på största möjliga vis. Inget barn tar skada av att säga kuk, fitta, hora, eller andra saker som anses vara anstötliga. Det är mottagarens undermedvetna som gör att ordet får styrka. D.v.s någon förälders moraliserande över dessa ord vid tidigare tillfälle. Avdramatisera ordet istället så uteblir reaktionen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.