Permalänk
Medlem

Jepp fick också v20 idag, får hoppas att den för något bra med sig, iofs hade jag inga problem med v19 heller.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Tele2

Com Hem AB startar samarbete med Sweclockers

Från och med den 5 maj 2010 kommer Com Hem AB vara närvarande på Sweclockers forum för att vägleda och hjälpa forumanvändare i deras frågor och funderingar om bredband. Vi kommer att följa de diskussioner som finns på forumet och svara på frågeställningar offentligt i aktuellt ämne.
Det är första gången vi är närvarande på ett teknikforum och därför kommer vi till en början testa att svara på ett ämne, bredband. Fungerar arbetet bra kommer vi ta ställning till att svara på fler ämnen.

För att så många som möjligt ska kunna bli hjälpt av våra svar kommer vi enbart svara på inlägg publikt. Om det är så att du har en privat fråga eller problem hänvisar vi dig till vår Kundservice på telefonnummer 0771-55 00 00.

Varför startar Com Hem AB samarbete med Sweclockers?
Vi valde att starta ett samarbete med Sweclockers på grund av att det är ett välbesökt teknikforum där många av våra teknikintresserade kunder är aktiva. Vi ser ett ökat informationsbehov hos våra kunder och därför vill vi ta chansen att förmedla kunskap och information på ett publikt och allmänt sätt .

Vad är vår intention?
Vår intention på forumet är att svara på allmänna och tekniska frågor om bredband som kan beröra många människor.

Vilka hos Com Hem AB är det som skriver på Sweclockers.com?
Det är vår ordinarie Kundservicepersonal med djup teknisk kompetens som skriver och svarar på Sweclockers forum.
Svarstiderna kan ibland variera beroende på frågeställningen om det finns ett behov av att säkerställa informationen och fakta bakom frågan, hoppas att ni har överseende med det.

Ska jag skriva in personummer/kundnummer i forumet med Com Hem AB?
Nej, det ska du inte! Då vi enbart kommer att besvara och agera publikt är det av största vikt och för din egen säkerhets skull viktigt att du inte skriver in dina personliga uppgifter i forumet. Om du har privata och enskilda frågor hänvisar vi dig att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-55 00 00.

Under vilka tider är Com Hem AB aktiva på forumet?
Vi kommer att vara aktiva på forumet mellan 08.00 – 20.00 på vardagar och 09.00 – 17.00 på helger.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Com Hem AB

Permalänk
Tele2

Netgear CG3100 / Cisco EPC2425

Hej,

Netgear CG3100

Idag under eftermiddagen släppte vi en uppgradering av mjukvara till Netgear CG3100. Den nya mjukvaranversionen betecknas ”3.9.21.8.V0020”, mot tidigare ”3.9.21.7.mp2.V0019”.

För att ta emot den nya mjukvaran behöver du starta om modemet genom att bryta strömmen i 10 sekunder. När strömmen sedan ansluts så kommer modemet att påbörja uppgradering till den nya mjukvaran. Uppgraderingen tar ca 10 minuter och under denna tid kan hastigheten på bredbandet kännas något långsammare. När uppgraderingen är färdig så startar modemet om automatiskt och får åter rätt hastighet.

Det finns inga kvarvarande kända buggar i Netgear CG3100. Under menyn "Wifi-Multimedia" finns alternativet "No-Acknowledgement" som inte går att ställa från OFF till ON och vi för dialog med Netgear om detta alternativ ska finnas kvar.

Cisco EPC2425

Gällande ny mjukvara till modem Cisco EPC2425 så hoppas vi kunna börja skicka ut denna under juni månad. Mjukvaran ska lösa problem med att modemet startar om sig vid aktivering av WiFi.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Johan Åström

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tele2:

Från och med den 5 maj 2010 kommer Com Hem AB vara närvarande på Sweclockers forum för att vägleda och hjälpa forumanvändare i deras frågor och funderingar om bredband. Vi kommer att följa de diskussioner som finns på forumet och svara på frågeställningar offentligt i aktuellt ämne.
Det är första gången vi är närvarande på ett teknikforum och därför kommer vi till en början testa att svara på ett ämne, bredband. Fungerar arbetet bra kommer vi ta ställning till att svara på fler ämnen.

För att så många som möjligt ska kunna bli hjälpt av våra svar kommer vi enbart svara på inlägg publikt. Om det är så att du har en privat fråga eller problem hänvisar vi dig till vår Kundservice på telefonnummer 0771-55 00 00.

Varför startar Com Hem AB samarbete med Sweclockers?
Vi valde att starta ett samarbete med Sweclockers på grund av att det är ett välbesökt teknikforum där många av våra teknikintresserade kunder är aktiva. Vi ser ett ökat informationsbehov hos våra kunder och därför vill vi ta chansen att förmedla kunskap och information på ett publikt och allmänt sätt .

Vad är vår intention?
Vår intention på forumet är att svara på allmänna och tekniska frågor om bredband som kan beröra många människor.

Vilka hos Com Hem AB är det som skriver på Sweclockers.com?
Det är vår ordinarie Kundservicepersonal med djup teknisk kompetens som skriver och svarar på Sweclockers forum.
Svarstiderna kan ibland variera beroende på frågeställningen om det finns ett behov av att säkerställa informationen och fakta bakom frågan, hoppas att ni har överseende med det.

Ska jag skriva in personummer/kundnummer i forumet med Com Hem AB?
Nej, det ska du inte! Då vi enbart kommer att besvara och agera publikt är det av största vikt och för din egen säkerhets skull viktigt att du inte skriver in dina personliga uppgifter i forumet. Om du har privata och enskilda frågor hänvisar vi dig att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-55 00 00.

Under vilka tider är Com Hem AB aktiva på forumet?
Vi kommer att vara aktiva på forumet mellan 08.00 – 20.00 på vardagar och 09.00 – 17.00 på helger.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Com Hem AB

Föredömligt av er att starta upp ett servicekonto här - ComHem-trådarna är bland de största i denna forumdel

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Då drar jag en fråga direkt. Med tanke på CG3100 modemets kapacitet, när kan vi få högre upload än 10Mbit/s?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Mycket professionellt av ComHem att prata med sina kunder här måste jag säga!

Dock så verkar mitt modem uppdaterat sig utan att jag startade om det. Det började igår med att signalen försvann och kom tillbaka en sju-åtta gånger på eftermiddagen/kvällen men det stod fortfarande v19. Sen idag när jag tittade så stod det v20 så antar den uppdaterat sig under tiden jag sov (jobbar natt = sover dag) utan att jag behövde starta om det (:

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MiLeS:

Mycket professionellt av ComHem att prata med sina kunder här måste jag säga!

Jo om det nu blir några bra svar..

Deras support är ju bland det sämsta jag någonsin varit med om. långa köer och helt okunnig persona, fy skam!

Permalänk
Tele2
Skrivet av P-NILZ:

Då drar jag en fråga direkt. Med tanke på CG3100 modemets kapacitet, när kan vi få högre upload än 10Mbit/s?

Hej,

Netgear CG3100 stödjer 8 st downstream-kanaler och 4 st upstream-kanaler. Idag använder vi 6 st downstream-kanaler och 1 upstream-kanal . Så att höja uploaden går.

I dagsläget har vi inget datum vi kan kommunicera gällande när vi kommer att lansera en högre upload än 10 Mbit/s. När nya hastigheter lanseras så kommer det att stå på Com Hem.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Michael Hansson

Permalänk

Är det någon som fortfarande har problem med MSN efter Uppdateringen till version 20? Själv har jag inte märkt av att ord fått egna ben, än sålänge fungerar det (testar o köra i NAT+ UpnP Mode" Men sen har jag även märkt av på Bredbandskollen när jag testade hastigheten nu så kommer jag bara upp i MAX 59mbit ner, men upp är ca 9mbit.... Är det några speciella inställningar man ska göra på Routern (bocka ur osv) för att få ORDENTLIGA Nerströms värden? eller är den bara allmänt störd i NAT mode?

PS Har bara haft nya modemet i ca 1v

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4600+, Asus M2NPV-MX, Patriot Extreme Performance 1024MB DDR 2 PC2-5300 667 mhz, Sapphire Radeon x1950pro 256MB

Permalänk
Medlem

Nu tappade jag både TV signal och internet i 5 minuter. Sen kom allt igång och jag hade nya programvaran

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ah, då kanske jag kan få svar på varför brandväggen måste stängas av för att nrj.se rixfm.se m.fl. ska funka..

Detta är i windows 7, när jag kör ubuntu så rullar de på utan problem.

Sen om det är något som comhem jobbar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av harre:

Ah, då kanske jag kan få svar på varför brandväggen måste stängas av för att nrj.se rixfm.se m.fl. ska funka..

Detta är i windows 7, när jag kör ubuntu så rullar de på utan problem.

Sen om det är något som comhem jobbar på

Du kanske kan skriva igen vilket modem du har och vilken mjukvaruversion annars blir det nog svårt för comhem att svara Tror inte de läser igenom hela tråden...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Kan säga att min trådlösa hastighet är högre, förut var den runt 50 Mbit, nu är den runt 65 Mbit.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ser att i manualen till CG3100 skall den nu kunna hantera hårddiskar via USB. Stämmer detta nu eftersom det inte har fungerat innan.
Iaf inte för mig?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Ser att i manualen till CG3100 skall den nu kunna hantera hårddiskar via USB. Stämmer detta nu eftersom det inte har fungerat innan.
Iaf inte för mig?

Fungerar inte vad jag märkt, tror jag nämnde det innan i tråden eller i den andra. Netgear verkar av nån anledning ha skippat det. Kommer säkert i nån framtida release, bara för att comhem inte känner till nån bugg nu säger det inte att det inte finns buggar eller framtida releaser. Vet inte om man anser detta som bugg heller, snarare broken feature?

Antingen borde det fixas eller så får Netgear lägga upp en annan manual utan detta i tryck tycker jag. Missvisande är bara förnamnet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Mycket professionellt av ComHem att prata med sina kunder här måste jag säga!

Dock så verkar mitt modem uppdaterat sig utan att jag startade om det. Det började igår med att signalen försvann och kom tillbaka en sju-åtta gånger på eftermiddagen/kvällen men det stod fortfarande v19. Sen idag när jag tittade så stod det v20 så antar den uppdaterat sig under tiden jag sov (jobbar natt = sover dag) utan att jag behövde starta om det (:

Mitt modem installerade också automatiskt, jag tänkte uppdatera den nu men nu när jag loggade in på modemet så står det v20 :/

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Fråga till Comhem om netgearmodemet: IP telefoni, det finns två telefonportar på netgearmodemet, är det möjligt att själv konfigurera en av dessa portar med egna SIP uppgifter? Om inte Varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Labanius:

Fråga till Comhem om netgearmodemet: IP telefoni, det finns två telefonportar på netgearmodemet, är det möjligt att själv konfigurera en av dessa portar med egna SIP uppgifter? Om inte Varför inte?

Portarna är ju till för om man vill ha 1 eller 2 linjer hemma via comhem, samma på deras äldre modem... Hade comhem velat att man kunde köra SIP på modemet hade nog det funnits i gränssnittet. Är ju inte så svårt att brygga modemet och köra sin SIPdosa bakom eller hur? Endå intresserad vad comhem kan svara ang detta... Tror inte de underlättar konkurrens via sina egna prylar direkt

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Tele2
Skrivet av Labanius:

Fråga till Comhem om netgearmodemet: IP telefoni, det finns två telefonportar på netgearmodemet, är det möjligt att själv konfigurera en av dessa portar med egna SIP uppgifter? Om inte Varför inte?

Hej,

Det går dessvärre inte då dessa är stängda.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Siméla Lidén

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tele2:

Hej,

Det går dessvärre inte då dessa är stängda.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Siméla Lidén

Hej!

Jag sitter med ett Comhem nätverk med ett modem. Igår fick jag hem min macbook och ville få användning av den trådlösa funktionen direkt på modemet. Efter ett tags användning dog internet och jag försökte ansluta igen, men fick upp ett meddelande som löd något i stil med: "Du har nått din maxtidsgräns" eller något, och sedan dess har jag inte kunnat ansluta till internet trådlöst (sitter just nu med en kabel).

Vad och hur ska detta lösas, vill ju självklart använda trådlöst nu så mycket som möjligt iom att datorn är bärbar. Sitter det någon spärr eller något?

Bör kanske nämnas att jag betalar för XXL 100 (50-100Mbit) och modemets modell är "Netgear Wireless Cable Voice System Gateway CG310"

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon129264:

Hej!

Jag sitter med ett Comhem nätverk med ett modem. Igår fick jag hem min macbook och ville få användning av den trådlösa funktionen direkt på modemet. Efter ett tags användning dog internet och jag försökte ansluta igen, men fick upp ett meddelande som löd något i stil med: "Du har nått din maxtidsgräns" eller något, och sedan dess har jag inte kunnat ansluta till internet trådlöst (sitter just nu med en kabel).

Vad och hur ska detta lösas, vill ju självklart använda trådlöst nu så mycket som möjligt iom att datorn är bärbar. Sitter det någon spärr eller något?

Bör kanske nämnas att jag betalar för XXL 100 (50-100Mbit) och modemets modell är "Netgear Wireless Cable Voice System Gateway CG310"

Tack!

Finns tips på: Anslutningen nådde en maxtidsgräns - 99.se

Tror inte comhem kommer svara på unika kundfrågor av deras inlägg igår...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

CG3100's dsicolampor har slutat blinka och återgått till att enbart en lampa blinkar vid aktivitet. Var det någon bugg i föregående FW eller?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

CG3100's dsicolampor har slutat blinka och återgått till att enbart en lampa blinkar vid aktivitet. Var det någon bugg i föregående FW eller?

Hörde att det bara var en estetisk förändring då folk var mer nöjd med v17/18-blinket... Stör ju märkbart om det står i synfältet som de var med v19. Vet inte vilket som är "korrekt" blink enligt spec.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

Någon mer än mig som har fått sämre hastighet med senaste fw? Har även fått sämre routing?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Någon mer än mig som har fått sämre hastighet med senaste fw? Har även fått sämre routing?

Routingen ska ju inte kunna förändras med en firmware men vad menar du med sämre hastighet? Långt sämre eller marginellt? Med kabel eller trådlöst? Vad jag hört har vissa fått en marginell höjning av hastigheten trådlöst och oförändrat med kabel. Kanske inte är rellaterat till firmwaren utan till just ditt område skulle jag tro...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phunky:

Routingen ska ju inte kunna förändras med en firmware men vad menar du med sämre hastighet? Långt sämre eller marginellt? Med kabel eller trådlöst? Vad jag hört har vissa fått en marginell höjning av hastigheten trådlöst och oförändrat med kabel. Kanske inte är rellaterat till firmwaren utan till just ditt område skulle jag tro...

Hastigheten är bra så jag ska inte klaga, dock så är det irriterande då jag alltid tidigare snittade 114/12Mbit, nu har jag 98/9Mbit. som sagt, det är bra hastighet, men irriterande då jag har haft högre.

Ang routingen har jag fått besvär med hastigheten inte går över 4Mb/s mot en viss ISP som jag tidigare hade 11 Mb/s från.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Hedersmedlem

Sen i tisdags startar mitt modem (CG3100) bara om sig hela tiden och jag får aldrig kontakt med det eller Internet. Supporten har skapat ärende åt tekniska samt antagligen kommer jag få nytt modem, men jag undrar om någon annan här råkat ut för samma trassel och/eller har tips på lösning? Vill helst inte vara utan fast bredband hela helgen...

- - - - -
Tydligen har det kickat igång trots allt, som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Någon mer än mig som har fått sämre hastighet med senaste fw? Har även fått sämre routing?

Nix min rullar på som innan med v19 :

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Skrivet av Leon1:

Hastigheten är bra så jag ska inte klaga, dock så är det irriterande då jag alltid tidigare snittade 114/12Mbit, nu har jag 98/9Mbit. som sagt, det är bra hastighet, men irriterande då jag har haft högre.

Ang routingen har jag fått besvär med hastigheten inte går över 4Mb/s mot en viss ISP som jag tidigare hade 11 Mb/s från.

Jag har också fått sämre hastighet, snittade/snittar samma hastighet som dig, men är ändå nöjd då nya firmwaren fixade den trådlösa fildelningen i mina hemmanätverk.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Efter middateringen gått från ~95-100 mbit till ~65-75 mbit, tråkigt men va ska man göra...

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord