100 FPS i Quake 3 med Moorestown

Permalänk
Melding Plague

100 FPS i Quake 3 med Moorestown

Intels rykande färska mobila plattform Moorestown visar musklerna. Ett videoklipp med en prototyp når hela 100 FPS i klassikern Quake 3.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tekniken går verkligen snabbt framåt, mycket trevligt

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Fräckt

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Alltid kul med utveckling och jag är imponerad. Men jag skulle vara mer imponerad om man lyckades göra något så strömsnålt att telefonen kunde vara på mer än en dag utan att behöva laddas.

Permalänk

Jag skulle vilja veta hur många fps konkurrerande lösningar får i Quake?

Permalänk
Medlem

Härligt! Nu blir det att lira Q3 på mobil med då!
Quake 3 Arena <3

Visa signatur

|i5 2500k @ 4.6 Ghz|GeForce 560Ti|Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE||Creative SB X-Fi EXTREME GAMER| SteelSeries 7H|

Permalänk
Medlem

Hahaha, ser lovande ut för mobilmarknaden.
Snacka om att konkurransen knappt syns i backspegeln efter den uppvisningen.

Permalänk
Medlem

Kul demo, kanske spelet som är längst ifrån lämpat att spela på en mobil dock.

Permalänk

hmmm något lukter fesk!
denna slår ju tergra, trodde aldrig jag skulle leva för att se dagen då intel slår nv på fingrarna i grafik sammanhang....
har för mig att jag läste nånstans att det är nån pover vr krets som är on die så det kanske är svaret

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

"Kul demo, kanske spelet som är längst ifrån lämpat att spela på en mobil dock. "
Ja fast denna prestanda lär ju öppna nya dörrar inom mobilt spelande med mera.

Permalänk
Medlem

Vad är det för mobil de använder? Ser ut som en iPhone kopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Alltid kul med utveckling och jag är imponerad. Men jag skulle vara mer imponerad om man lyckades göra något så strömsnålt att telefonen kunde vara på mer än en dag utan att behöva laddas.

Sedan ett tag tillbaka finns en telefon som heter nokia 3210, förbered dig på att bli imponerad.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Sedan ett tag tillbaka finns en telefon som heter nokia 3210, förbered dig på att bli imponerad.

Riktig världsklass, där snackar vi flera veckors batteritid

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk

atom är väl mkt snabbare än en sunkig arm-processor som sitter i tegra? själv tror jag inte det har så mkt med grafiken att göra, hur som helst är detta jäkligt nice iaf, go intel!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

hmmm något lukter fesk!
denna slår ju tergra, trodde aldrig jag skulle leva för att se dagen då intel slår nv på fingrarna i grafik sammanhang....
har för mig att jag läste nånstans att det är nån pover vr krets som är on die så det kanske är svaret

Jo det verkar som det är nästa generation Power VR chip som driver grafiken. Inget konstigt att det går undan då. Det är väl de som har snabbaste grafiklösningarna i mobilbranschen. Deras gamla chip sitter i alla iPhones tror jag. Lite konstigt att det är Intel som får cred för det dock.

Kommer så väl ihåg de gamla goda dagarna när man satt och spelade UT99 hela dagarna. Power VRs Kyro2-kort kostade 700 kronor och piskade Geforce 3 som kostade typ 3000. Kommer ihåg alla med Gf3 som satt och gnällde för att det laggade på stora banor. Då var man nöjd ned sitt budgetköp som flöt på hur stor banan än var :-).

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

atom är väl mkt snabbare än en sunkig arm-processor som sitter i tegra? själv tror jag inte det har så mkt med grafiken att göra, hur som helst är detta jäkligt nice iaf, go intel!

Minns att Kyro2-korten verkligen älskade snabba processorer. Kanske är ett liknande samband här?

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Inaktiv

Jag känner mig inte överdrivet imponerad över att man fått 100FPS i ett 11 år gammalt spel på en mobiltelefon. Upplösningen kan ju dessutom inte vara speciellt hög? Hur pass krävande är egentligen detta spel? Hur har Q3-källkoden optimerats för detta ändamål?

Trevligt dock att det blir konkurrans på detta område. Ska bli kul att se vad som händer framöver.

Permalänk
Medlem

Vill nog helst se ett lite mer professionellt och oberoende test innan jag drar några slutsatser i still med "snabbare en Tegra 2".

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders.149:

Jag känner mig inte överdrivet imponerad över att man fått 100FPS i ett 11 år gammalt spel på en mobiltelefon. Upplösningen kan ju dessutom inte vara speciellt hög? Hur pass krävande är egentligen detta spel? Hur har Q3-källkoden optimerats för detta ändamål?

Trevligt dock att det blir konkurrans på detta område. Ska bli kul att se vad som händer framöver.

Äe, nu e du väl lite väl negativ. Titta istället på vilken grafik telefoner kunde erbjuda för 11 år sedan jämfört med idag ;). Eller vad mobilmarknaden erbjöd för tre år sedan. Har gått ganska fort framåt skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Äe, nu e du väl lite väl negativ. Titta istället på vilken grafik telefoner kunde erbjuda för 11 år sedan jämfört med idag ;). Eller vad mobilmarknaden erbjöd för tre år sedan. Har gått ganska fort framåt skulle jag vilja påstå.

Nej, kritisk snarare. Mer information hade uppskattas, upplevde en viss brist på källor i nyheten.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en Sony Ericsson walkman med ljudkort från Asus, Xonar essence serien. Det är nog det enda som jag skulle falla för, eller annat med bra ljudkort, vem fan bryr sig om grafiken när man mest lyssnar på musik.

Men trevligt med framsteg

Permalänk
Medlem

Enligt Wikipedia så är detta en X86 eller en X64 processor, stämmer detta?

Hoppas att det i framtiden kommer någon mobil med linux och denna processor, så man kanske kan få in WINE och lira Red Alert 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Skulle vilja se en Sony Ericsson walkman med ljudkort från Asus, Xonar essence serien. Det är nog det enda som jag skulle falla för, eller annat med bra ljudkort, vem fan bryr sig om grafiken när man mest lyssnar på musik.

Men trevligt med framsteg

Äh bara å köpa en Cowon iAudio

Känns sådär, funkar nya kretsen prima för HD material i filmväg? Tror folk bryr sig mer om det än att kunna spela spel om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Undrar hur man effektivt spelar på mobilen. Måste man koppla till en mus och tangentbord? Kan inte tänka mig att man kan titta/sikta speciellt snabbt utan någon form av extern interface som exempelvis en mus och tangentbord eller motsvarande i någon storleksgrad i förhållande till mobilen.
kan säga att jag är grymt imponerad av tekniken, men som tidigare nämnt skulle jag definitivt vilja ha mer information.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Jag känner mig inte överdrivet imponerad över att man fått 100FPS i ett 11 år gammalt spel på en mobiltelefon. Upplösningen kan ju dessutom inte vara speciellt hög? Hur pass krävande är egentligen detta spel? Hur har Q3-källkoden optimerats för detta ändamål?

Trevligt dock att det blir konkurrans på detta område. Ska bli kul att se vad som händer framöver.

Fast kom ihåg att cpu förmodligen drar microwatt

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Sedan ett tag tillbaka finns en telefon som heter nokia 3210, förbered dig på att bli imponerad.

haha jo en sån har man haft och den imponerade på mig då. Fast jag skulle uppskatta om min iPhone inte behövdes laddas var och varannan natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Vad är det för mobil de använder? Ser ut som en iPhone kopia.

Och jag gissar på att det är en prototyp.
Av hårdvaruknapparna att döma kommer den lira ihop med android.

Det handlar inte om att vi ska spela quake 3 på mobilen. Det används i demonstrationssyfte, som det står i artikeln. Ungefär som att använda 3dmark när man benchmarkar datorers grafikprestanda. Detta öppnar snarare upp för mobiler som kan filma full hd, spela upp full hd (kopplar till tvn, ex trådlös hdmi), snabba 2d och 3danimationer i menysystemen, ritar upp hemsidor snabbare osv osv osv.

Era kommentarer får mig att tro att jag av misstag surfat in på aftonbladet eller fragbite.

Permalänk
Medlem

Och själv är jag nöjd med att ringa till familj och vänner på min mobiltelefon...

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

hmmm något lukter fesk!
denna slår ju tergra, trodde aldrig jag skulle leva för att se dagen då intel slår nv på fingrarna i grafik sammanhang....
har för mig att jag läste nånstans att det är nån pover vr krets som är on die så det kanske är svaret

Det är väl en helhetslösning från intel där grafikdelen är deras egna GMA600. Har du inte läst nyheten 2 snäpp under denna ordentligt?

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer de att kunna trimma upp FPSen till 125 eller får man nöja sig med 76?

Visa signatur

Nämen hej!