Permalänk

kompilator till java

Tjena jag tänkte testa programmera lite java hemma. Har läst programmering A i skolan och då använde vi en editor som hette textpad som jag har nu. Dock minns jag inget om hur man fixade en kompilator. Har laddat hem java se 6 jdk tror jag det hette. Fattar inte vad jag ska göra med det. Kan nån länka till en mycket simpel kompilator och berätta hur man får det till att funka, tack på förhand:)

Permalänk
Medlem

ladda annars ner NetBeans med JDK så har du editor och kompilator

Permalänk
Medlem

bluejay har använts flitigt av nybörjare på högskolan där jag arbetar, det är ganska enkelt att komma igång tack vare att den har en extra simulator inbyggd där man kan lägga till saker i sina variabler/arrayer etc. utan att behöva köra programmet i sig (det man kodar). Det känns dock väldigt bloated när man väl lärt sig programmera Java.

JCreator är det jag använt, men det är inte jättesimpelt att komma igång med.

Edit: NetBeans ser även det ganska bra ut, ifrån vad jag kan se på hemsidan. Denna tutorial lär få igång det åt dig: NetBeans IDE 6.8 Java Quick Start Tutorial

Permalänk
Medlem

NetBeans är jättelätt att komma igång med och visar fel i koden i realtid. Ladda ner och pröva, jag tror inte att du blir besviken. Det är dessutom lite onödigt att lära sig nybörjarprogram som du har väldigt lite användning för när du har lärt dig lite.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

annars är ju eclipse den klassiker. Dock ganska stort...

Permalänk
Medlem

Netbeans och Eclipse är inte att rekommendera för nybörjare, de är helt enkelt overkill i sammanhanget och hanterar bl.a. kompilering automatiskt, vilket man vill (eller åtminstone bör) känna på själv som nybörjare. När programmen blir mer avancerade och man själv börjar kunna mer, kommer man också förstå och uppskatta den funktionalitet som finns i Eclipse och Netbeans, istället för att bara bli förvirrad.

Med JDK:n följer javakompilator med, börja med att öppna en kommandoprompt och skriva "javac -version" för att verifiera att den är installerad och åtkomlig. Sen är det bara att kompilera med "javac MyFirstClass.java" eller liknande.

Permalänk
Medlem

Håller med om att du bör lära dig vad en kompilator gör, hur man använder den och varför. Jag antog att man gick igenom sånt i programmering A.

Sen kan du gå vidare till smidigare program, som netbeans eller eclipse.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB