WD MyBook Elite: Möjligt att ersätta firmware?

Permalänk
Medlem

WD MyBook Elite: Möjligt att ersätta firmware?

Har precis gjort ett dåligt val av backup-disk visar det sig. WD smartware som följer med kan man förstås avinstallera, och VCD (virtual cd) gick med en firmwareuppdatering och ytterligare ett program att gömma.

Problemet är att VCD fortfarande ligger och skräpar nånstans och tar upp utrymme. Går inte få bort eftersom det ligger i firmware som jag förstått det. Läste i en recension att disken som sitter i är en WD Caviar Green. Går det på något sätt att ersätta firmware med en vanlig WD green-firmware, eller tänker jag helt fel? Målet är alltså att rensa disken helt och använda ett backup-program som faktiskt är användbart...

Är det annars möjligt att ta bort VCD manuellt från disken?

Jag som trodde jag bara köpt en helt vanlig HDD...

Permalänk
Hedersmedlem

Elite är väl deras lyxmodell med LCD-display? Senast jag handlade diskar tittade jag på den men lät bli av två anledningar: Priset var lågt av någon anledning (bra iofs) men såg att även WD själva reade ut disken och började misstänka att disken inte var speciellt lyckad. Efter att ha läst på diverse forum blev jag än mer övertygad. Har inte kvar länkarna dock, tyvärr.

Firmwaren du menar lär inte ligga på själva disken utan i en separat krets i själva kabinettet, typ som det är på Mirror-modellerna. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer men google brukar uträtta mirakel åt mig när det gäller diverse skumma forum, där det postas speciallösningar. Det är mitt bästa tips.

Sedan nya versionen av Elements kom (v2) så handlar jag endast dem. Alltid Green, mycket bra pris och man kan stapla nästan hur många som helst utan att de riskerar ramla. Helt transparent interface utan några konstigheter eller annat som stör. Man ser direkt vilken disk som sitter i utan specialprogram (EADS i samtliga mina hittills).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har själv en Essientials och det är samma skräp på den. Ångrar också att jag köpte skiten nu.
Finns minst en tråd på WDs forum som behandlar det.
Tveksamt om jag köper en lös WD-disk igen..

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Nytt problem: två My Book Elite tilldelas samma label och kan inte användas samtidigt

* EDIT * Det var en newbie-fråga, sorry... Vad jag behövde göra var att aktivera den ena disken, som ju faktiskt syntes i Disk Manager. Att det numera finns en "signature conflict" mellan mina WD-drives hoppas jag inte ställer till problem.

Skrivet av MultiMan:

Elite är väl deras lyxmodell med LCD-display? Senast jag handlade diskar tittade jag på den men lät bli av två anledningar: Priset var lågt av någon anledning (bra iofs) men såg att även WD själva reade ut disken och började misstänka att disken inte var speciellt lyckad. Efter att ha läst på diverse forum blev jag än mer övertygad. Har inte kvar länkarna dock, tyvärr.

Firmwaren du menar lär inte ligga på själva disken utan i en separat krets i själva kabinettet, typ som det är på Mirror-modellerna. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer men google brukar uträtta mirakel åt mig när det gäller diverse skumma forum, där det postas speciallösningar. Det är mitt bästa tips.

Sedan nya versionen av Elements kom (v2) så handlar jag endast dem. Alltid Green, mycket bra pris och man kan stapla nästan hur många som helst utan att de riskerar ramla. Helt transparent interface utan några konstigheter eller annat som stör. Man ser direkt vilken disk som sitter i utan specialprogram (EADS i samtliga mina hittills).

Tack för svaret! Jag önskar jag gjort lika grundlig research som jag brukar... Blev hooked på LCD-displayen, tänkte att det är perfekt att ha ett par, tre backup-diskar liggande och veta exakt vad som är vad. Men tji fick jag...

Men mitt problem nu är av mer akut natur: Jag köpte två stycken Elite men kan bara se och använda en disk åt gången! Problemet är att de tilldelas samma label, H: i mitt fall. Så den disk jag pluggar i först blir H:, den andra syns inte ens i disk manager. Har provat byta label till I: men resultatet blev bara att båda istället tilldelades denna label (eller den jag pluggar i först, du fattar...)

Har kontaktat WD support och fick svaret att WD Smartware inte stödjer två diskar samtidigt, trots att jag ihärdigt berättar att jag inte använder deras software utan bara vill kunna se och använda två diskar samtidigt i windows explorer. Copy, paste och liknande avancerade funktioner önskas.

Någon vänlig själ som har erfarenhet av detta?