Permalänk

Gängade rör

Hej!
För mitt chassibygge behöver jag få tag på minde metall-rör som är gängade på insidan, vet någon vart man kan få tag på detta? Störra byggvaruhus eller någon lokal rörmokare el. dylikt och hur mycket får man räkna med att lägga ut? Handlar om små rör på ca 5cm.

Mvh Erik

Permalänk
Medlem

Kan nog bli lite knepigt. Det enklaste är nog att köpa en gängtapp med dimensionen du behöver och rör, för att sedan kapa och gänga själv. Måste dock vara hyfsat tjockt gods i väggarna för att inte gängorna skall ge sig när du skruvar i nåt i dom. För jag antar att du ska dra i nån form av skruv i, eftersom dom behövde vara gängade.

Visa signatur

P182|Phenom2 955BE@3.8Ghz|Asus CrosshairIII|Noctua NH C12P|OCZ 2x2Gb 1600Mhz DDR3|4890 VaporX|1Tb,500Mb,340Mb Hdd|BeQuiet Dark Power Pro 850W

Permalänk

Stämmer, ska sitta mellan två plattor med skruvar i ändarna för att fixera avståndet mellan dom. Men jag får väl fundera ut någon annan lösning helt enkelt. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

funkar inte genomgående bult + mutter?

Permalänk

Jag funderade på det, det kanske går med en låsmutter? Så att inte muttern "halkar ner" så att plattorna närmar sig varandra. Dessutom måste den nedre plattan så stabilt och plant, då blir det krångligt om man ska ha muttrar som sticker ut på undersidan.

Permalänk
Medlem

Vad är det för avstånd det rör sig om? Det finns ju alltid bultar med konad skalle, så du kan fasa insidan av hålet och på såvis försänks skruven in i skivan, sen kan du ju alltid ha ett rör utanpå om du vil få ett snygagre utseende. Sen finns det snygga muttrar med, men jag tror inte sådana bultar fins i jättestora längder, Samt så krävs det att den understa plåten inte är allt för tunn... fast iofs även med gängat rör så kommer du behöva sådana skruva om du vill få det plant.

typ något åt detta hållet tänke jag Skruv med konad skalle

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Hmm, nu när jag tänker på det så finns det ju faktiskt typ "extendrar" för att t.ex sammanfoga 2st gängstänger. Det är ju som ett rör med invändiga gängor. Vet inte hur långa sådana man kan få tag i dock.
Kolla på någon väl sorterad järn affär eller nåt liknande. Nån butik som säljer tillbehör till industrin bör också kunna fixa fram nåt liknande.

Visa signatur

P182|Phenom2 955BE@3.8Ghz|Asus CrosshairIII|Noctua NH C12P|OCZ 2x2Gb 1600Mhz DDR3|4890 VaporX|1Tb,500Mb,340Mb Hdd|BeQuiet Dark Power Pro 850W

Permalänk
Medlem

Fyll rören med kemisk metall och gänga i detta med gängtapp.

T ex har du ett rör med innerdiameter 5mm, så fyll med kemisk metall och använd en gängtapp med diameter 4mm

Permalänk
Medlem

Mycket bra idé! Borde funka utmärkt!

Visa signatur

P182|Phenom2 955BE@3.8Ghz|Asus CrosshairIII|Noctua NH C12P|OCZ 2x2Gb 1600Mhz DDR3|4890 VaporX|1Tb,500Mb,340Mb Hdd|BeQuiet Dark Power Pro 850W

Permalänk

Hmm ja det där låter intressant, det kommer inte bli så tung belastning heller (om nu kemiskt metall inte är lika tålig). Både kemisk metall och gängtapp kan man få för en hyffsat billig budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av catchmeifucan:

Hmm ja det där låter intressant, det kommer inte bli så tung belastning heller (om nu kemiskt metall inte är lika tålig). Både kemisk metall och gängtapp kan man få för en hyffsat billig budget?

Precis som du säger kommer kemisk metall aldrig få samma hållbarhet som ett gjutet material, men med tanke på att det skall vara till en dator (antar jag?) så har jag svårt att tänka mig att den belastningen skulle bräcka den kemiska metallen.

Allt går att hitta på biltema för väldigt överkommliga summor

Kemisk Metall 50kr
Gängtapp 15kr
Gängtappshållare 43kr

Permalänk
Medlem

Hmm, är det kanske vanliga distanser du behöver?

tex.

https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV#toc=19473;item=48-430-63;

mvh

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX