Arbetsdator inkl. skärm, högtalare m.m. (Ubuntu ska användas) Runt 10 000kr

Permalänk

Arbetsdator inkl. skärm, högtalare m.m. (Ubuntu ska användas) Runt 10 000kr

Hej jag är på jakt efter en ny stationär dator. Som ska användas som arbetsdator och för lite nöjjen film, fotografi och spel (inte i "Crysis-klassen" utan HoN, WOW osv.) osv.

- Stabil och tyst
- Kunna ha uppe en massa "internetflikar", dokument, filmer, musik, flytta stora filer hit och dit utan att "gråta".
- Inte dra allt för mycket strömm, då jag inte planerar att slå av datorn allt för ofta
- Ska funka bra tillsammans med Ubuntu (Linux)
- Runt 1TB med hårdisk(ar) då jag har en massa filmer jag vill lägga över, tanka ner osv.
- En widescreen skärm minst 22tum med en bra panel, klara och starka ljusa och mörka färger osv. (Har kollat på en del DELL-skärmar i 3000-4000kr klassen som verkar bra)
- Ett stilrent svart tangentbord som funkar bra att skriva med (med sladd)
- En stilren svart mus, med smidiga knappar för surf m.m. (med sladd)
- En bra DVD-brännare då jag planerar att bränna en massa DVDs (en billig jävel för 200kr kanske duger, vad vet jag?)
- Ett par stilrena svarta högtalare med acceptabelt ljud att ha på skrivbordet jämte skärmen (ingen bas tack, har inte plats)
- Ett moderkort med acceptablet ljudkort, eller ett separat bra ljudkort (vet inte hur det blir med driviserna och linux dock)

Jag antar att runt hälften av budgeten kommer gå åt till skärmen, högtalarna, musen samt tangentbordet. Vilket lämnar runt 5000kr för själva datorn. Men då jag inte ska spela några värstinspel, så känns det som det bör räcka, eller kanske en värstinhårdisk skulle vara något? Vad vet jag, kom med förslag. Budgeten är diskuterbar.

Mvh, Fiddefisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiddefisk:

- Stabil och tyst

OK, budgeten tillåter väl inte direkt att du satsar flera tusen på chassit, så kolla på de relativt billiga chassin som är byggda för att vara tysta out-of-the-box.

Produktjämförelse hos Prisjakt

Skrivet av fiddefisk:

- Kunna ha uppe en massa "internetflikar", dokument, filmer, musik, flytta stora filer hit och dit utan att "gråta".

De processor som är prisvärd och bra på multi-tasking är AMD 630/AMD635.

Skrivet av fiddefisk:

- Inte dra allt för mycket strömm, då jag inte planerar att slå av datorn allt för ofta

Det är mest grafikkortet som drar något, men PowerColors Go Green-serie är grymt strömsnåla i Idle-läge. Dvs när du inte använder datorn utan bara står på tomgång.

Skrivet av fiddefisk:

- Ska funka bra tillsammans med Ubuntu (Linux)

Då var det ju det där med att PowerColors Go Green-serie är för ATI-grafikkort, och Linux och nVidia brukar generellt sett funka bättre ihop. Men om du inte har några grafikkrävande specialprogram (CAD-program typ Maya och sån't), skulle jag nog ändå välja ATI eftersom de i alla fall jobbar på att bli lite bättre ihop med Linux.

Skrivet av fiddefisk:

- Runt 1TB med hårdisk(ar) då jag har en massa filmer jag vill lägga över, tanka ner osv.

En vanlig Samsung F3 1 Tb bör duga - Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 3,5 tums S-ATA-hårddiskar

Skrivet av fiddefisk:

- En widescreen skärm minst 22tum med en bra panel, klara och starka ljusa och mörka färger osv. (Har kollat på en del DELL-skärmar i 3000-4000kr klassen som verkar bra)

DELL 2209WA är fortfarande ett lysande val, om du inte absolut vill ha en 1080-upplösning.
Dell UltraSharp 2209WA - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Om du vill ha 1080-upplösning så har du fyra skärmar att välja på:

Produktjämförelse hos Prisjakt

Nya HPn är ju mycket bra, men har blank skärm. Annars är NEC att föredra. Finns lång tråd om den här på SweC.

Skrivet av fiddefisk:

- Ett stilrent svart tangentbord som funkar bra att skriva med (med sladd)
- En stilren svart mus, med smidiga knappar för surf m.m. (med sladd)

En Sidewinder-combo, kanske?

Hitta lägsta priskombination

Skrivet av fiddefisk:

- En bra DVD-brännare då jag planerar att bränna en massa DVDs (en billig jävel för 200kr kanske duger, vad vet jag?)

De flesta DVD-brännare kostar runt 200 spänn idag.

Dessa är de vanligaste:
Produktjämförelse hos Prisjakt

Skrivet av fiddefisk:

- Ett par stilrena svarta högtalare med acceptabelt ljud att ha på skrivbordet jämte skärmen (ingen bas tack, har inte plats)

Creative T20 - Creative Gigaworks T20 Series II - Hitta lägsta pris, omdömen och information om MP3- & datorhögtalare - Väldigt mycket bang-for-the-buck. Har två par själv. Ger mycket ljud, tar lite plats.

Skrivet av fiddefisk:

- Ett moderkort med acceptablet ljudkort, eller ett separat bra ljudkort (vet inte hur det blir med driviserna och linux dock)

Normalt sett klarar du dig med det inbyggda om du tar ett moderkort som kostar över ca: 700 spänn... 889-kretsen är t ex väl beprövad och helt klart duglig.

Skrivet av fiddefisk:

Jag antar att runt hälften av budgeten kommer gå åt till skärmen, högtalarna, musen samt tangentbordet. Vilket lämnar runt 5000kr för själva datorn. Men då jag inte ska spela några värstinspel, så känns det som det bör räcka, eller kanske en värstinhårdisk skulle vara något? Vad vet jag, kom med förslag. Budgeten är diskuterbar.

Försöker sätta ihop något av ovanstående, och får då exempelvis:

Hitta lägsta priskombination

Plus då nätagg och grafikkort, tar ett lite äldre grafikkort som finns på lager. (Nya HD5670 som ska ersätta finns inte på lager än i några vettiga butiker...)

Hitta lägsta priskombination

Det stack ju iväg lite grann förståss, men du får väl känna efter om du vill dra ner på något område, eller hinka upp 11500 kr...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Eftersom spel bara är en bisyssla hade jag försökt klämma in en SSD (40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA - Inet.se), även om det är på bekostnad på andra delar. Du skulle t.ex. kunna välja...

- billigare chassi (Cooler Master har sin Elite-serie för ~350:-, Cooler Master Elite 310, Svart/Silver - Inet.se)
- billigare nätdel (FSPs 400W APN är både billigt och bra för 372:-, 400W FSP 400-60APN Bulk - Inet.se)
- billigare processor (AMDs 3-kärniga finns för 759:-, AMD Athlon2 X3 435 2,9Ghz, AM3 - Inet.se)
- mindre minne (välj fritt mellan A-Data eller Corsair, 2 GB räcker gott när man inte har en mekanisk systemdisk att cacha)

Permalänk
Medlem

Håll dig till Nvidia-kort, Ati's drivrutiner för linux är tyvärr urusla.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Eftersom spel bara är en bisyssla hade jag försökt klämma in en SSD (40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA - Inet.se), även om det är på bekostnad på andra delar. Du skulle t.ex. kunna välja...

- billigare chassi (Cooler Master har sin Elite-serie för ~350:-, Cooler Master Elite 310, Svart/Silver - Inet.se)
- billigare nätdel (FSPs 400W APN är både billigt och bra för 372:-, 400W FSP 400-60APN Bulk - Inet.se)
- billigare processor (AMDs 3-kärniga finns för 759:-, AMD Athlon2 X3 435 2,9Ghz, AM3 - Inet.se)
- mindre minne (välj fritt mellan A-Data eller Corsair, 2 GB räcker gott när man inte har en mekanisk systemdisk att cacha)

Öhmmm... CM Elite+FSP400 är *inte* tyst (vilket TS frågade efter).

Processor och minne är absolut något man skulle kunna tulla på för att få in en SSD, men du får ju inte in 1 Tb film-data på en SSD, så du måste ju ha F3an kvar. Därmed kommer ju en SSD att markant öka systempriset.

Skrivet av Json_81:

Håll dig till Nvidia-kort, Ati's drivrutiner för linux är tyvärr urusla.

Är det fortfarande så? I så fall backar jag på den punkten.

GT240 är väl lämpligt, även om det inte supportar filmavkodning i samma utsträckning som HD5670, och därmed är det inte någon idé att tulla på processor och minne.

Mitt förslag - Asus GeForce ENGT240 SILENT/DI/1GD3 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Skrivet av xJom:

Öhmmm... CM Elite+FSP400 är *inte* tyst (vilket TS frågade efter).

Jag skulle hålla med dig om det hade varit tal om en speldator. FSPs nätagg må visserligen inte vara lika tysta som Corsairs när det belastas hårt men i en arbetsstation som denna är belastningen inte lika hög som i en speldator. Chassit släpper ut lite mer ljud än dyrare diton men om man låter processorfläkten styras efter belastningen och har ett passivt kylt grafikkort som har hand om filmavkodandet kommer processorfläkten vara tyst för det mesta.

Det kan kanske vara problematiskt om man med Linux måste välja ett nVidia-kort, jag har fått för mig att de har högre strömbrukning och därför oftare kommer med fläkt (vet inte om det stämmer, ni får gärna rätta mig), i så fall krävs det kanske dyrare chassi med mer ljuddämpande förmåga.

Skrivet av xJom:

Processor och minne är absolut något man skulle kunna tulla på för att få in en SSD, men du får ju inte in 1 Tb film-data på en SSD, så du måste ju ha F3an kvar. Därmed kommer ju en SSD att markant öka systempriset.

Jag förstår inte hur du fick det till att man skulle byta ut HDD mot en SSD. Givetvis behåller man den mekaniska disken för lagring, i annat fall hade man inte behövt "tulla på så många delar". Det går alldeles utmärkt att använda både SSD och HDD samtidigt, SSD där det behövs (operativsystem och program) och HDD där SSDn inte behövs (spel, lagring). Även om SSDn är dyr om man jmfr med en mekanisk disk är det den del som ger mest tillbaka när man väl har moderna komponenter i övrigt (processor med två kärnor eller fler, och 2 GB minne).

SSDn kommer oxå göra mkt för den upplevda ljudnivån. Den mekaniska disken kommer visserligen spinna på som vanligt men när den inte behöver ha hand om systemet kommer den för det mesta läsa/skriva sekventiellt och inte behöva flytta läs-/skrivarmen lika mkt -> lägre ljudnivå.

Permalänk

Får tacka så mycket för svaren, jag ska sätta mig ner imorgon och läsa dom.
För nu måste jag sticka iväg att arbeta

Permalänk

Så nu har jag knåpat ihop en dator utifrån rekommendationerna jag fått.

Slutpris runt 14 000kr då jag tänker smaska till det med två st DELL 2209WA skärmar

Favoriter på Dustin home

Hur ser det ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Håll dig till Nvidia-kort, Ati's drivrutiner för linux är tyvärr urusla.

Skrivet av xJom:

Är det fortfarande så? I så fall backar jag på den punkten.

I julas fick jag ett ATI 4550 och har sedan dess varit tveksam till att installera ubuntu, tills igår. Resultatet? om man bortser från den totala avsaknaden av hårdvaruacceleration för fullHD material (likt dxva i windows) så fungerar det hur fint som helst.

Visa signatur

| Errare humanum est |