Byta från PC till MAC. Lite funderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Jag tycker det är rätt självklart att en Mac är en PC. Att särbehandla en dator så mycket bara för att det är av ett visst märke på det sättet är lite underligt.

Jo, egentligen. Dom har EFI istället för BIOS, egen tangentbordslayout, dom bärbara har mycket bättre styrplatta än (nästan?) alla PC-burkar som finns, etc men annars är det ju en vanlig dator. Ibland ser man ju frågor som "På den här väskan står det att den passar bärbara PC:s på 15 tum, men hur är det med mac?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Klarar mac skärmar 3D alltså 120?

Nix, de är 60hz. Är ju bara sketna TN paneler som kör 120hz idag, vad jag vet.

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Stämmer mycket bra. Dessutom betyder de tusenlapparna ännu mindre om man får en dator som man tycker är "awesome" jämfört med en dator som är prisvärd ur ren prestanda synpunkt.

Förmodligen så är problemet med Mac och Sweclockers att det är två målgrupperna krockar rätt så bestämt på just detta plan. Traditionellt så är en överklockare en person som vill lägga lite pengar på bra och billiga komponenter som man sedan kan stressa upp till än mer prestanda/krona. Macen är dyrare och därmed långsammare per krona... vilket inte alls går ihop.

Det som dock oftast resulterar i sådana här diskussioner är det kan vara svårt att se varför någon skulle lägga så mycket mer pengar på en Mac än en traditionell PC. Man värderar endast 3dmarks/krona och inte det lilla extra runt om kring som förhöjer helhetsupplevelsen.

Mycket bra sagt och det är precis som du säger att här är det ofta mest prestanda för den pengarna istället för att tänka att det finns andra sätt att se det på.

Permalänk
Medlem

Mac's historia finns här apple-history.com och visst pratas det om PC.

För att förstå begreppet PC måste man gå tillbaks några år i tiden. På 80-talet var IBMs stordatorer vanliga liksom Minidatorer (t.ex Vax av Digital eq). Persondatorer var alltså för en person och inte en grupp av människor. PC:ar inriktade sig också på privatpersoner, även om de var dyra.

Mac är alltså en av Apples datorserier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Du är fri att intala det för dig själv exakt hur mycket du vill. Du kan köra Windows exakt lika mycket på en Mac som en Asus.

Jag gav uttryck för en observation av den allmänna begreppsuppfattningen, om du nu inte förstod vad jag skrev.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag gav uttryck för en observation av den allmänna begreppsuppfattningen, om du nu inte förstod vad jag skrev.

Du skrev ordagrannt "Mac är INTE en PC", inte "den allmänna begreppsuppfattningen är... ".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nästa gång jag köper en dator kommer den ha 8GB RAM oavsett märke, och det är inte så att jag skulle minska till 4GB bara för att det är Apple.

Att du behöver 8gb ram är fortfarande intre relevant i sammanhanget, jag har en laptop med 2 gig idag och det duger utmärkt för mina behov. Varför ska jag köpa en dator med 8 gig om jag inte behöver det? Apple tar överpris på ramminnen och det förstår jag inte varför man gör, men är man dum och betalar så får man stå sitt kasst.

Klart de säljer! Har du sett vilka Svensson som köper dem nu och inte förstår sig på dem?

Majoriteten är vanligt arbetande svenssons med vanlig lön. Att datorn är lite dyrare än de flesta andra betyder inte att man inte har råd :).

Är alla andra märken gjorda av plast?

Vågar påstå 99% (nej ingen källa) :), plast är billigt material så varför inte.

Varför ska jag sitta och göra gratisreklam för Apples dogma?

Haha, jag tror Apple klarar sig utan din reklam, inget illa mot dig men Apple är jävligt duktiga på marknadsföring och reklam. Apple gillar att profilera sig och tar gärna för sig på marknaden detta har visat sig fungera utmärkt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Du förlorar dock batteritid och trådlös hastighet. Säkert även prestanda, har dock inga siffror på det - men om du gör ett OS för just vissa delar så är det ganska uppenbart att du bör få bästa prestandan ur dom.

Och detta är anledningen till att det inte är en Personal Computer? Okej.

Skrivet av Huddit:

Okej. Lätt att fixa själv. Inte många som betalar för det på Apple store.

Hur är det relevant?

Skrivet av Huddit:

Förstår inte.

Pratar vi pris och design, så köper folk Bang & Olufsen saker också. Inte hört folk gråta över det.

Det påverkar inte mig att någon Svensson köper Bang & Olufsen. Det påverkar mig när jag inte kan synkronisera mina skolarbeten inom ämnet musikproduktion hemma bara för att vår skola väljer Logic och en retarderat stängd datorplattform.

Skrivet av Huddit:

De flesta. Vet ingen laptop som är gjord i 100% aluminium (chassit). Men det finns säkert.

Därför kan man inte använda aluminiumet som argument.

Skrivet av Huddit:

Resten förstår jag inte riktigt. Du verkar leka rebell för att du inte vill prata om saker på samma sätt som Apple gör i reklamerna, vilket förvirrar alla. De flesta ser termen PC som en Windows dator, och Mac som en OS X dator. Finns ingen anledning till att gå in och whina på det, då det inte tjänar något till. Säg Windows baserad dator om du vill, ingen lyssnar endå.

Jag ser en Windowsdator som en Windowsdator, en Mac som en Macdator, och PC som båda två. Ser inget konstigt med det?

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10140823']- Jag säger inte emot dig om att en Mac är en Personal Computer, inget snack om saken! Men jag förstår inte varför du blir så upprörd och börjar prata om propaganda

Tror du folk hade separerat det "Mac och PC" om inte Apple gjort reklam för att få in den myten i folk?

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10140823']fanatiska användare

Jag har aldrig sett folk be till sonylaptops på samma sätt som jag sett folk be till sin gud Apple.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10140823']och gör en så stor sak av en benämning?

Nja, kräv bara inte att jag ska låtsas att det är något annat än en dator.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10140823']
Det jag säger om och om igen är att man använder benämningen Mac i dagligt tal.

Vem har sagt att det är fel med "Mac"? Det är fel att tro att man inte använder en PC bara för att man har en Macbook.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10140823']
Jag gör det, du gör det, de flesta gör det, eftersom det underlättar förståelsen av det man pratar om. Om Sonys Vaio skulle bli så pass populära att folk benämner dem på ett dylikt sätt för att skilja dem gentemot en annan slags dator så är väl det inget märkligt? Jag har frågat dig tidigare hur du skulle vilja att det var istället, men du har inte svarat på det.

Se ovan

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10140823']
-Jaha? Som bärbar då eller vad? Jag antar att du har den dator du nämnde, så vad är problemet? Och varför är du då så irriterad på att en MBP är dyr då, det spelar ju ingen roll för dig, eller? Jag påpekade det uppenbara här eftersom priset togs upp som argument, jag menade inte att du personligen skulle göra ett sådant val, så jag förstår inte riktigt din kommentar.

Att jag betalar 13,000 i taxa bara för lite aluminium och ett äpple på baksidan känns lite befängt.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10140823']
I de forum jag sett dig i sitter du inte och hackar på folk över benämningen Mac och där förekommer den verkligen ofta.

Nemen, sitter jag inte och hackar på Mac i grafikkortavdelningen?!

Skrivet av MarcusW:

Jag tycker det är rätt självklart att en Mac är en PC. Att särbehandla en dator så mycket bara för att det är av ett visst märke på det sättet är lite underligt. Självklart kan en dator från Apple vara mycket bättre, mer prisvärd och snyggare än en dator från Acer. Precis som en dator från Asus kan vara mycket bättre, mer prisvärd och snyggare än en dator från Acer. En Mac är en PC tillverkad av Apple.

Detta är exakt vad jag försöker få fram.

Skrivet av Huddit:

Nix, de är 60hz. Är ju bara sketna TN paneler som kör 120hz idag, vad jag vet.

MBP har en "sketen TN panel".

Skrivet av KiXeR:

Att du behöver 8gb ram är fortfarande intre relevant i sammanhanget, jag har en laptop med 2 gig idag och det duger utmärkt för mina behov. Varför ska jag köpa en dator med 8 gig om jag inte behöver det? Apple tar överpris på ramminnen och det förstår jag inte varför man gör, men är man dum och betalar så får man stå sitt kasst.

Har jag köpt den?

Skrivet av KiXeR:

Majoriteten är vanligt arbetande svenssons med vanlig lön. Att datorn är lite dyrare än de flesta andra betyder inte att man inte har råd :).

De köper den och sedan förstår de sig inte på dem.

Skrivet av KiXeR:

Vågar påstå 99% (nej ingen källa) :), plast är billigt material så varför inte.

Och tills källa finns så kan vi stryka detta.

Skrivet av KiXeR:

Haha, jag tror Apple klarar sig utan din reklam, inget illa mot dig men Apple är jävligt duktiga på marknadsföring och reklam. Apple gillar att profilera sig och tar gärna för sig på marknaden detta har visat sig fungera utmärkt.

Oja! Apple är läskigt bra på reklam.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen skrivet av fratey
Tror du folk hade separerat det "Mac och PC" om inte Apple gjort reklam för att få in den myten i folk?

De har haft en produktserie som hetat Macintosh och som kallats Mac sedan långt innan du föddes. På den tiden var det stor skillnad mellan datorer och operativsystemen och där föddes begreppet Mac av användarbasen och har använts sedan dess, både av användare, Apple i sina senare produkter och folk i allmänhet.

Citat:

Ursprungligen skrivet av fratey
Jag har aldrig sett folk be till sonylaptops på samma sätt som jag sett folk be till sin gud Apple.

Ta några djupa andetag här, du tar i så att de knakar. Det finns och har funnits många som förordat Apples produkter, men knappast så som du vill vinkla det, det är nidbild som används när man vill attackera Apples användare men som inte har någon förankring i verkligheten.
Som sagt, skulle Sony vara så framgångsrika med sin Vaio-serie som Apple så skulle folk använda sig av termen Vaio eller liknande. Varför tror du man sa Walkman om bärbara kassettbandspelare på 80-talet, oavsett vilken tillverkare som gjorde den? Eller varför säger man fortfarande Xerox i USA när man avser att göra en kopia i en kopieringsapparat? När en produkt är framgångsrik blir det ofta ett begrepp...
Att så många är nöjda med sin produkt och kanske tar i lite för mycket i sin uppskattning är väl ändå ett gott betyg åt tillverkaren?

Citat:

Ursprungligen skrivet av fratey
Nja, kräv bara inte att jag ska låtsas att det är något annat än en dator.

Det har jag inte gjort och det gör jag inte, det är du som tog upp det här med benämningen av Mac, att det är en PC och har drivit det i diskussionen. Jag tror vi är överens om att en dator är just en dator.

Citat:

Ursprungligen skrivet av fratey
Vem har sagt att det är fel med "Mac"? Det är fel att tro att man inte använder en PC bara för att man har en Macbook.

Du gjorde det -i det första svaret av denna tråd på sida 1. Det finns säker några som inte har haft klart för sig vad förkortningen PC står för, men i detta forum tror jag att merparten har det klart för sig. Har de läst denna tråd så vet de definitivt det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SvK]Rogue
Jag gör det, du gör det, de flesta gör det, eftersom det underlättar förståelsen av det man pratar om. Om Sonys Vaio skulle bli så pass populära att folk benämner dem på ett dylikt sätt för att skilja dem gentemot en annan slags dator så är väl det inget märkligt? Jag har frågat dig tidigare hur du skulle vilja att det var istället, men du har inte svarat på det.

Citat:

Ursprungligen skrivet av fratey
Se ovan

Frågan kvarstår.

Citat:

Ursprungligen skrivet av fratey
Att jag betalar 13,000 i taxa bara för lite aluminium och ett äpple på baksidan känns lite befängt.

Ja, det är det verkligen. Men man måste inte köpa t ex minnen och hårddisk från Apple-store, det går att köpa från vilken datorbutik som helst. Sedan finns det ju en del saker med en MacBook Pro som du inte hittar i en dator från en annan tillverkare och så kör den OSX. Så den här "taxan" på 13.000 du pratar om skapar du ju själv. Jag tycker själv att MacBook Pro är för högt prissatt, men den säljs likväl friskt, så vare sig din eller min personliga åsikt lär ju knappast påverka Apples prissättning, det görs enbart av konsumenterna när de låter bli att köpa en produkt de anser vara för dyr för dem. Jag har sett personer köpa en bärbar från HP för närmare 40.000 vilket jag ansåg helt absurt, men för dem var det vad de var villig att betala.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SvK]Rogue
I de forum jag sett dig i sitter du inte och hackar på folk över benämningen Mac och där förekommer den verkligen ofta.

Citat:

Ursprungligen skrivet av fratey
Nemen, sitter jag inte och hackar på Mac i grafikkortavdelningen?!

I andra forum än Sweclockers forum.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av linux:

Hej

Det är så att det är dags för mig att byta från PC till Mac. Jag är själv förvånad över att jag ej tagit detta steg tidigare, men det är på tiden nu. PC, Windows och allt sådant tjafs som jag tycker bara strular hela tiden. Det blir nog någon version utav iMAC jag kommer att köpa.

/ Linus

Spara pengarna du sparat för att köpa ett halvätet äpple.

Köp Windows 7

Ha pengar över till framtida operativsystem eller uppgraderingar till din PC.

Permalänk

Apple har snygga prylar, men jag skulle ändå aldrig köpa deras grejer. De beter sig som den där killen i sandlådan som inte kan komma överens med andra och som bygger sitt eget sandslott. Personligen har jag fått nog av den attityden från Microsoft.

Det enda alternativet som står för en framtid med valfrihet är Linux, men tyvärr anses det svårt att använda av många. Det spelar ingen roll att det är lättare att installera än Windows. När hårdvara inte funkar för att hårdvarutillverkarna inte har delat med sig av specifikationerna så får Linux skulden, och användarna väljer något proprietärt istället.

Om man vill se en snygg tjej som kör Linux och många screenshots och apps från Ubuntu 10.04 så kollar man in NixiePixel: YouTube - My Ubuntu Lucid Lynx Review 10.04 - with Screen Captures!

En grej till, många av er kör väl Android-telefoner... om ni vill ha samma känsla på er dator, med en oerhörd mängd apps som är gratis och som bara installeras med ett klick... så borde ni verkligen köra Linux. Det är väldigt roligt att ha en enorm mängd olika apps att välja mellan, eller att variera sin desktop i all oändlighet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10143272']De har haft en produktserie som hetat Macintosh och som kallats Mac sedan långt innan du föddes. På den tiden var det stor skillnad mellan datorer och operativsystemen och där föddes begreppet Mac av användarbasen och har använts sedan dess, både av användare, Apple i sina senare produkter och folk i allmänhet.

Nya tider, nya intelprocessorer.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10143272']
Ta några djupa andetag här, du tar i så att de knakar. Det finns och har funnits många som förordat Apples produkter, men knappast så som du vill vinkla det, det är nidbild som används när man vill attackera Apples användare men som inte har någon förankring i verkligheten.
Som sagt, skulle Sony vara så framgångsrika med sin Vaio-serie som Apple så skulle folk använda sig av termen Vaio eller liknande. Varför tror du man sa Walkman om bärbara kassettbandspelare på 80-talet, oavsett vilken tillverkare som gjorde den? Eller varför säger man fortfarande Xerox i USA när man avser att göra en kopia i en kopieringsapparat? När en produkt är framgångsrik blir det ofta ett begrepp...
Att så många är nöjda med sin produkt och kanske tar i lite för mycket i sin uppskattning är väl ändå ett gott betyg åt tillverkaren?

Nej, Vaio hade fortfarande kallats för PCs, för det är precis vad de är.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10143272']
Det har jag inte gjort och det gör jag inte, det är du som tog upp det här med benämningen av Mac, att det är en PC och har drivit det i diskussionen. Jag tror vi är överens om att en dator är just en dator.

Mac = PC
PC =/= Mac
klar.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10143272']
Du gjorde det -i det första svaret av denna tråd på sida 1. Det finns säker några som inte har haft klart för sig vad förkortningen PC står för, men i detta forum tror jag att merparten har det klart för sig. Har de läst denna tråd så vet de definitivt det.

Va?

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10143272']
Frågan kvarstår.

En Vaio hade fortfarande varit en PC, ja.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10143272']
Ja, det är det verkligen. Men man måste inte köpa t ex minnen och hårddisk från Apple-store, det går att köpa från vilken datorbutik som helst. Sedan finns det ju en del saker med en MacBook Pro som du inte hittar i en dator från en annan tillverkare och så kör den OSX. Så den här "taxan" på 13.000 du pratar om skapar du ju själv. Jag tycker själv att MacBook Pro är för högt prissatt, men den säljs likväl friskt, så vare sig din eller min personliga åsikt lär ju knappast påverka Apples prissättning, det görs enbart av konsumenterna när de låter bli att köpa en produkt de anser vara för dyr för dem. Jag har sett personer köpa en bärbar från HP för närmare 40.000 vilket jag ansåg helt absurt, men för dem var det vad de var villig att betala.

Här är vi nog överens, faktiskt!

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10143272']
I andra forum än Sweclockers forum.

Som Fotosidan som jag besöker en gång i veckan för att lära mig fotografi och kolla på foton och har typ fem inlägg på?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10143272']Som sagt, skulle Sony vara så framgångsrika med sin Vaio-serie som Apple så skulle folk använda sig av termen Vaio eller liknande. Varför tror du man sa Walkman om bärbara kassettbandspelare på 80-talet, oavsett vilken tillverkare som gjorde den? Eller varför säger man fortfarande Xerox i USA när man avser att göra en kopia i en kopieringsapparat? När en produkt är framgångsrik blir det ofta ett begrepp...
Att så många är nöjda med sin produkt och kanske tar i lite för mycket i sin uppskattning är väl ändå ett gott betyg åt tillverkaren?
.

Helt fel tänkt. Liknelsen hade funkat om det hade varit Walkman != kassettbandspelare, men nu var det ju inte så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Du skrev ordagrannt "Mac är INTE en PC", inte "den allmänna begreppsuppfattningen är... ".

Och med detta vill du ha sagt vad? Att du saknar grundläggande läsförståelse?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och med detta vill du ha sagt vad? Att du saknar grundläggande läsförståelse?

Jag vill få fram att du verkar försöka ändra vad du menade, när du tydligt sade att "Mac är INTE en PC."

Personal computer - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Diskussionen står och stampar, tycker jag att det känns som. Tänk på att skriva inlägg som för diskussionen framåt.

Permalänk

Vissa måste nog äta upp det faktum att Apple är skickliga, de gör bra reklam och folk köper deras datorer trots att priset ofta är högt. Macar är ändå inget som är priviligierat "personer med pengar" utan många studenter kör på Mac. En dator kostar 15k~ och det är ju inget problem att ha råd med för någon i princip så därför anser jag att man kan sluta jämföra "det här hade du kunnat få om du plockade ihop en PC(windowsburk)". Jag har själv varit där många gånger och har hittils aldrig köpt en färdig dator och alltid byggt ihop mina datorer. Har åtminstone utvecklas från att gå från prestanda/överklockning till prestanda till design/ljudnivå. Hittils har datorn agerat leksak 98% av tiden men det håller på att ändras. Får känslan av att Macdatorer och Mac OS X ger något extra som säkerligen är värt några tusen till. Då pratar jag inte om extra som i extra problem(läs windows).

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Vissa måste nog äta upp det faktum att Apple är skickliga, de gör bra reklam och folk köper deras datorer trots att priset ofta är högt. Macar är ändå inget som är priviligierat "personer med pengar" utan många studenter kör på Mac. En dator kostar 15k~ och det är ju inget problem att ha råd med för någon i princip så därför anser jag att man kan sluta jämföra "det här hade du kunnat få om du plockade ihop en PC(windowsburk)". Jag har själv varit där många gånger och har hittils aldrig köpt en färdig dator och alltid byggt ihop mina datorer. Har åtminstone utvecklas från att gå från prestanda/överklockning till prestanda till design/ljudnivå. Hittils har datorn agerat leksak 98% av tiden men det håller på att ändras. Får känslan av att Macdatorer och Mac OS X ger något extra som säkerligen är värt några tusen till. Då pratar jag inte om extra som i extra problem(läs windows).

Det enda jag upplever är riktigt dyrt egentligen med Mac är att lägga till saker vid köpet, t ex 1TB -> 2TB kostar 2700kr. En "vanilla" Mac känns däremot skapligt prisvärd, det hade jag nog kunnat lägga pengar på. (laptop isåfall, stationära föredrar jag att bygga själv och inte bara pga priset)

Visa signatur
Permalänk

Vad som är "bäst" är ju oerhört individuellt, för den som sätter stor vikt vid dom egenskaper som mac erbjuder så är mac bäst. Och för den som ej sätter stor vikt vid samma egenskaper är sannolikt något annat bäst.

Och sen att man kan få mer prestanda/krona än vad mac erbjuder kan nog alla vara överrens om.

Inte så komplicerat väl?

Permalänk
Medlem

Om inte skärmarna klarar 120hz vilket de inte gör så är inte direkt skärm argumentet så valid i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Jag tycker bättre om Vista än Win 7, för faen hälften av de program jag använder funkar ej bra i win 7.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är ganska intressant hur "MAC vs PC" debatten fungerar.

Försöker jag förklara för en PC user om mac så blir man kallad en "Apple-fanboy" eller "Mac-taliban" trots att jag aldig ägt en mac.

Problemet med hela debatten är att folk inte kan vara objektiva, kan man inte erkänna att Apple produkter har överlägsen design idag så är man inte objektiv. Men samma sak gäller mac users kan inte någon mac användare erkänna att en pc har överlägsen prestanda så är inte de heller objektiva.

Mac användare betalar för andra saker än bara prestanda.
Pc användare betalar bara för prestanda och skiter allt annat.

Det är inget fel i att prioritera prestanda eller design eftersom vi alla är olika.

Vad jag menar är att kan man inte inse varför folk köper det dom gör så är man bara barnslig.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Problemet med hela debatten är att folk inte kan vara objektiva, kan man inte erkänna att Apple produkter har överlägsen design idag så är man inte objektiv.

För ett år sen stämde det, nu kan jag inte påstå att alla Macs har överlägsen design på alla punkter. Den vita Macbooken är en av de fulaste datorerna jag sett.

Skrivet av Josasp:

Mac användare betalar för andra saker än bara prestanda.
Pc användare betalar bara för prestanda och skiter allt annat.

100% skitsnack.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av Cwittler:

Om inte skärmarna klarar 120hz vilket de inte gör så är inte direkt skärm argumentet så valid i dagsläget.

Vad grundar du det på? Det faktum att OS X/Mac inte är något operativsystem/system som fokuserar på gaming så är det mycket bättre att ha en stor och bra skärm med IPS-panel och bra betraktningsvinklar m.m

Permalänk
Skrivet av Cwittler:

Om inte skärmarna klarar 120hz vilket de inte gör så är inte direkt skärm argumentet så valid i dagsläget.

Jo, men 120hz skärm är väl till för spel. Den värsta MBP har gt330m som typ fixar cod mw2 på sin höjd. Så tror inte någon köper en mac för att spela

Kan inte alla bara tagga ner lite och inse att alla tycker inte lika, och man tycka olika.

Återigen, vad som är bäst är ju i allra högsta grad individuellt, mac är bäst på sitt område och vill man ha en mac så köp en liksom. Alla har inte prestanda som högsta prioritet när dom köper en dator(även om jag personligen har prestanda mkt högt på prio. listan), och jag förstår inte vad som är fel med att inte ha prestanda som högsta prio? Man måste väl få tycka det, eller?

Tror ni missförstår varandra grabbar, alltså om ngn säger tex. att mac är prisvärt. Då betyder det ju att just den personen tycker att mac är prisvärt, troligtvis pga. att denne prioriterar dom egenskaper som mac fortfarande är unika med på marknadem. Det innebär nödvändigtvis inte att denne menar att mac är prisvärda ur ett pris/prestanda perspektiv.

Varva ner lite och lägg all denna energi på nåt annat istället

Permalänk
Avstängd

Intressant att läsa hur alla anser olika saker. Men faktum kvarstår att iMac's och egenplockade stationära datorer båda är prisvärda på sina individuella sätt.. Vissa vill använda OSX, vissa Win7... Jag tycker dock personligen att TS borde testa båda, genom en bekant eller fråga ifall han får leka på Media Markt en stund eller liknande.

Permalänk
Skrivet av facedark:

Intressant att läsa hur alla anser olika saker. Men faktum kvarstår att iMac's och egenplockade stationära datorer båda är prisvärda på sina individuella sätt.. Vissa vill använda OSX, vissa Win7... Jag tycker dock personligen att TS borde testa båda, genom en bekant eller fråga ifall han får leka på Media Markt en stund eller liknande.

Förstod jag det fel eller hade inte TS spenderat mycket tid i windowsmiljö och bestämt sig för någon av Apples maskiner och ville egentligen höra sig för lite innan han spikade vilken modell det blir som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Mac användare betalar för andra saker än bara prestanda.
Pc användare betalar bara för prestanda och skiter allt annat.

Väldigt väldigt grov generalisering. Inte alls rätt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av plattangen:

Förstod jag det fel eller hade inte TS spenderat mycket tid i windowsmiljö och bestämt sig för någon av Apples maskiner och ville egentligen höra sig för lite innan han spikade vilken modell det blir som gäller?

Han hade spenderat mycket tid i XP-miljö. Gigantisk skillnad på Windows 7 och XP enligt mig åtminstone. Jag använder själv både Win7 och OSX då jag har en mbp, båda är bra men ifall TS vill testa OSX så borde han göra det tycker jag, men även Win7..

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Förstod jag det fel eller hade inte TS spenderat mycket tid i windowsmiljö och bestämt sig för någon av Apples maskiner och ville egentligen höra sig för lite innan han spikade vilken modell det blir som gäller?

Njae, att basera "Windowsmiljö" på WinXP är som att basera "Macmiljö" på OS X Puma.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.