Permalänk

Ultraportabel "subnetbook"?

Yo.

Har funderat en tid på om man ska ta å skaffa sig en bärbar dator, nu när plugget tar tillbaka den man har kört på det senaste året.

Funderar på en sånhär "ultraportabel" historia, i stil med Asus EeePC, men det skulle vara trevligt att veta vilka alternativ som finns.

Det jag är ute efter är en liten en, som sagt, i stil med EeePC-serien, i storlek med att den får plats i jackfickan.

Utöver det kravet så är batteritid och processorhastighet viktigt, inser att man inte kan klämma in en fyrkärning CPU med extra allt, pga storleken, värme and whatnot, men det vore trevligt att kunna sätta datorn på lite mer krävande uppgifter än bara notepad (kompilera kod t.ex.)

Har runt uppemot 3000 att röra mig med, är det EeePC som gäller, eller finns det andra "likadana"?

Permalänk
Medlem

Netbooks kan man göra betydligt mer än bara att pilla i notepad med.

På min Samsung nc10 klarar jag av att tex spela GTA VC med lite lägre inställningar, RA2 flyter på hur bra som helst etc.

Släng bara i mer RAM så ska du kunna göra väldigt mycket av saker du gör med en stationär dator, förutom tunga spel och HD-material.
Men att tex köra Firefox med tabbar, msnx2, foobar och wordx2 gär ju hur fint som helst och behöver man mer än så när man plugar?

För den suman har du en hel uppsjö av netbooks att välja mellan, gå bara in på prisjakt och välj ut några efter utseende och batteritid (den övriga hårdvaran är i de flesta fall identiskt med få små variationer).

Permalänk

Men hur är det då med storleken? Är som sagt i trippel-E formatet jag är ute efter, men är det bara trippel-E som är i den storleken på marknaden, eller finns det modeller från andra företag. i samma storlek?

Permalänk
Medlem

skulle nog ärligt talat gå på denna
datorbutiken.com
3200kr och då får du en liten dator med atom n450 processorn som är typ samma processor som n280 fast nyare och 64bitars

Edit: och det finns många fler datorer i den storleken för under 3000kr

Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

så igentligen så är det bara ta den av alla dom som du tycker är snyggast typ.. dock så bör du hålla dig till en dator med m280 processorn eller n450 processorn.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Men hur är det då med storleken? Är som sagt i trippel-E formatet jag är ute efter, men är det bara trippel-E som är i den storleken på marknaden, eller finns det modeller från andra företag. i samma storlek?

Storleken är 10-10,2" o det är många andra som har den storleken på skärm. Bara att välja och vraka i princip

Permalänk

Velar mellan MSI wind och ASUS EEEPC, någon som har erfarenhet av modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Velar mellan MSI wind och ASUS EEEPC, någon som har erfarenhet av modellerna?

MHar två polare som har EEE och de är helt ok, skiljer sig rätt lite från min och min polares samsungs.

Det valet slutligen hamnar på är batteritid, matt/glossy skärm och färg.
Gå ut i butik och känn på en Asus om du redan inte gjort det. Känn på tangentbordet ordentligt.

Permalänk
Medlem

Har använt två olika EEE och trivdes inte något vidare med någon av dem. För egen del blev det en Samsung N150 istället.

Visa signatur