Nybörjare - Datorn startar men ingen bld

Permalänk

Nybörjare - Datorn startar men ingen bld

Hej

Jag har just satt ihop min nya dator och allt verkar fungera då den startar och inte brinner upp. Men CD/DVD spelaren reagerar inte och jag får ingen bild på skärmen. Är det något fel kopplat eller har jag förstört något. Jag har varit jordad så det bör inte vara statiska skador. Några idéer?

Permalänk
Medlem

*Nya moderkortet ska ha 2 kablar från nätagget.
*Grafikkort kan kräva 1 från nätagget.
*CD/DVD ska ha 1 från nätagget + 1 från moderkortet. Även med bara sladden till nätagget ska CD/DVD hållare kunna gå ut och in.
*Flytta runt minnena. Testa 1 minne i taget i olika minnesplatser.
*Minnen och grafikkort kan sitta dåligt, snett, fel.
*Ta bort alla sladdar som kommer från chassit och använd en skruvmejsel för att starta datorn genom att röra piggarna där de ska sitta på moderkortet tills du fixat felet.

Finns många chassi relaterade fel. Egentligen borde du göra som bilderna i länken.
How to Bench Test Your System - Tech Support Forum

Moderkort
Processor (+Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Minne
Nätagg

Bara 5 delar så länge du INTE fixat bilden.
Tangentbord, Mus, Hårddiskar, CD/DVD och allt de andra ska bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocktroll:

Jag har just satt ihop min nya dator och allt verkar fungera då den startar och inte brinner upp.

hahaha, I lol'ed.

Kolla så du inte glömt extra ström till processorn (4/8pins som sitter nära processorn) eller grafikkortet (ofta 6pin).
Om du redan gjort detta så är det troligen minnena som är problemet. Kör med 1 minne först. Funkar inte det så testa att flytta runt det i de olika minnesplatserna. Om inte detta funkar så testa med det andra minnet.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk

Nu har jag testat alla ram minnen och alla strömkablar sitter i. Alla komponenter startar. Allt utom cd/dvd spelaren. Och det kommer inte fram något på skärmen.

Fler ideer eller ska jag fortsätta att testa mig fram ned ramminnerna tills jag blir kreativ och bygger om allt till en gokart och kör till månen med den?

Jag börjar blir lite trött på det här nu.

vad jag inte förstår är varför dvd spelaren inte går ut och in. Det ska väll inte påverkas av ram minnern?

Permalänk
Medlem

Vad har du grejer i datorn?

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Skrivet av Gameman:

Vad har du grejer i datorn?

MK Asus P6T DELUXE V2 , LGA1366

Corsair 8gb (4KIT) DDR3 1600MHz/CL9/1,65V./XMS3

CPU Core i7 930, 2.80GHz 8MB

GK PCIe SP GF GTX 470

Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare,S775/1156/1366

PSU Fractal Design 1000W Newton R2/1000W/Modulär

seagate barracuda 7200 500gig

samsung sh-s202j ide black oem

Permalänk
Medlem

i7 kör med tripplechannel :> inte 2 eller 4 minnesstickor. ;D

Kan du ta lite högupplösta bilder på moderkortet och alla kopplingar och ladda upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocktroll:

Nu har jag testat alla ram minnen och alla strömkablar sitter i. Alla komponenter startar. Allt utom cd/dvd spelaren. Och det kommer inte fram något på skärmen.

Fler ideer eller ska jag fortsätta att testa mig fram ned ramminnerna tills jag blir kreativ och bygger om allt till en gokart och kör till månen med den?

Jag börjar blir lite trött på det här nu.

vad jag inte förstår är varför dvd spelaren inte går ut och in. Det ska väll inte påverkas av ram minnern?

Skit i DVD-spelaren, det är inte ditt största problem.
Plocka ur allt ur chassit och montera endast moderkort, PSU, grafik och minne. Någon skillnad?
Har du monterat alla distanser rätt?
Testat alla utgångar på grafikkortet? Testat skärmen i annan dator?

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk

ingen skillnad så jag testade att sätta i mitt gamla grafik kort ifall ifall. Men när jag startade tjöt datorn med en lång ton utan att sluta. Ljudet var liknande en brandvarnare. Ideer om vad som är felet. Mitt eller fel på delarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocktroll:

ingen skillnad så jag testade att sätta i mitt gamla grafik kort ifall ifall. Men när jag startade tjöt datorn med en lång ton utan att sluta. Ljudet var liknande en brandvarnare. Ideer om vad som är felet. Mitt eller fel på delarna?

strömmen till grafikkortet? (om du har en sån kontakt) har inga idéer vrf inte läsaren inte startar :/ kanske glapp någonstans

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk

jag kom på det efter jag skrev men ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Har du provat båda DVI-uttagen på grafikkortet?
... eller flyttat grafikkortet till en annan "PCI-slot"?

Tjutet du hörde beror på att datorn inte ser något grafikkort inkopplat
Kanske det inte har kommit in ordentligt i kontakterna?

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

ingen skillnad och grafikkortet finns där eftersom när skärmen är ikopplad är det svart medans när ddetn inte är ikopplad säger skärmen no connection

Permalänk

testade om ram minnerna var felet och startade utan dom. Det verkar inte påverka alls är modekortet sönder eller?

Permalänk

har satt ihop allt utanför chassit nu men det verkar fortfarande inte fungera. Har jag skadat eller förstört moderkortet.

Permalänk
Medlem

Har vart med om liknande förut men då med ett äldre 775 system, det löstes snabbt genom att reseta CMOS. Googla det!

Visa signatur

|ASRock Z77 Pro4-M|3570k|Corsair TX750M|
|ASUS 570GTX DCII|Thermalright Ultra 120 eXtreme|Seagate Barracuda 7200.11 500GB | Corsair Vengence 16gb| Silverstone TJ08-E|

Permalänk

skulle gärna men jag för inte ens upp bios

Permalänk
Medlem

Så du vet inte hur man nollställer bios rocktroll.

Man tar ut batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Men först drar du ur EL kabeln från datorn så att den är helt död när du nollställer. Vissa var även tvungen att ta bort grafikkortet när de gjorde det för att få bild efteråt medan de flesta kunde ha den kvar.

Testar du verkligen som vi sa för jag märker att du flera gånger skriver att det inte var någon skillnad och sen ser vi att du inte följt dom helt och hållet?

Permalänk

ok tyckte det var lite konstigt att ha batteri på mode kortet men nu vet jag^^

Permalänk
Medlem

Vore till mycket hjälp om du kunde lägga upp några bilder på hur det ser ut så kan vi rätta dig om det är något fel.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk

inget! Skärmen är fortfarande bara svart. Och om man inte har ram så får man väll en singal från moderkortet, eller? Om det är så så har jag ett söndrigt moder kort.

Permalänk
Medlem

jag hade samma fel på mitt ASUS P6TD Deluxe det var moderkortet som var sönder så jag skicka till backa det till komplet och dom sa att det va fel gjort så får ett nytt och nu funkar allt.

Permalänk
Skrivet av Jobbbin:

Vore till mycket hjälp om du kunde lägga upp några bilder på hur det ser ut så kan vi rätta dig om det är något fel.

Skulle gärna men den ända dator i huset som jag kan göra det på är isär plockad och jag ger upp och kallar på expert hjälp.

Tack för försöket