Hur kan mitt batteri bara hålla i 2,5 år??

Permalänk
Medlem

Hur kan mitt batteri bara hålla i 2,5 år??

Jag har en Dell Xps M1530 som jag köpte för 2,5 år sedan. Den har stått ett tag nu (med laddningskabeln i) och jag tog fram den idag för att jag har tänkt att sälja den.
När jag startar upp den så har den 100% batteri och allt är frid och fröjd, jag sätter den i viloläge och tänker att jag ska fortsätta med den senare ikväll.
När jag väll tarupp den 5h senare så är den helt urladdad, aja tänker jag och sätter i laddaren och låter den vara i en timme. När jag startar upp den igen så står det bara "13%, ansluten men laddar inte". Nu har jag testat med en annan dator av samma sort och kommit fram till att det är batteriet som är helt dött.

Då kommer jag till min fråga, brukar ett batteri som är 2,5 år gammalt (egentligen bara använt 1,5 år och då med laddningskabeln i till 95%) bara dör så?
Att ett ersättningsbatteri sedan kostar 1250kr på dell.se känns ju helt rubbat, så det blir att köpa ett från ebay istället.

Visa signatur

Suup

Permalänk
Medlem

Li-ion. Googla det. Färskvara. Tappar 20% av sin kapacitet per år i alla fall sist jag kollade. Finns ju nyare varianter som li-ion fosfate osv osv men tror igen ricktigt kommit runt problemet med li-ion tappar kapacitet. Spelar igen roll om det ligger på hyllan som sagt.
Polaren köpte en begagnad demo laptop säkert ståt på i butiken till och från i nåt år. Vist hyggligt pris men batteriet... tog några veckor sedan fick han byta det på garantin. Och jag varnade han innan för begagnade laptops av just den anlednigen. Köper aldrig begagnade eller äldre lagervaror när det gäller laptops lägre. Totalt ölönsamt som du nu ser att köpa batteri till gammal laptop. Ska vara färska batterier från början. Ska alltid kolla datum på Li-ion när man köper dom.

Används dom så beräknas dom hålla 9-18 månader beroende på hur hård användning det är. Så även om den bara ligger och laddaren används ofta så dör dom tillslut och blir sämre kapacitet på. 5 år brukar vara max för li-ion i bärbara som jag märkt på mina och polarens. Sedan är det i princip stendöda. Men 2.5 år är inte onormalt om det lagt av efter vid mild användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Li-ion. Googla det. Färskvara. Tappar 20% av sin kapacitet per år i alla fall sist jag kollade. Finns ju nyare varianter som li-ion fosfate osv osv men tror igen ricktigt kommit runt problemet med li-ion tappar kapacitet. Spelar igen roll om det ligger på hyllan som sagt.
Polaren köpte en begagnad demo laptop säkert ståt på i butiken till och från i nåt år. Vist hyggligt pris men batteriet... tog några veckor sedan fick han byta det på garantin. Och jag varnade han innan för begagnade laptops av just den anlednigen. Köper aldrig begagnade eller äldre lagervaror när det gäller laptops lägre. Totalt ölönsamt som du nu ser att köpa batteri till gammal laptop. Ska vara färska batterier från början. Ska alltid kolla datum på Li-ion när man köper dom.

Används dom så beräknas dom hålla 9-18 månader beroende på hur hård användning det är. Så även om den bara ligger och laddaren används ofta så dör dom tillslut och blir sämre kapacitet på. 5 år brukar vara max för li-ion i bärbara som jag märkt på mina och polarens. Sedan är det i princip stendöda. Men 2.5 år är inte onormalt om det lagt av efter vid mild användning.

Jaha, det hade jag ingen aning om! Dell skryter ju om hur lång tid batteriet håller och att man kan ha det i flera år men det verkar ju va felaktigt.

Visa signatur

Suup

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det höll ju i flera år och är väl inte trasigt ?

Batterier slits fortare än man tror, du kan också ha fått ett defekt (på ett eller annat sätt) batteri som förkortat livslängden..
Men batterier håller iaf inte mycket längre än 3-4 år tror jag, då mitt laptopbatteri är inne på det tredje året och jag får ut ca 2 timmar (tror jag).

Permalänk
Medlem

har du haft ditt batteri insatt konstant så är det inte speciellt 'konstigt' att det gått sönder 2-3år är vad man kan räkna med då.
jag brukar ladda mina laptop batterier fullt i lägga undan dom om jag inte tänker använda de på ett tag, hellre än att låta dom sitta i.

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Mitt batteri var slut/trasigt efter drygt ett års ganska intensiv användning. Blir att tänka om vid nästa dator-köp.

Permalänk
Medlem

Batterier ska inte vara inkopplade till datorerna när de går på strömadaptern. De ska laddas upp till 80% och sedan ligga vid sidan om på skrivbordet.
Dels för att bärbara tenderar bli väldigt varma och detta sliter enormt på batterierna.
Dels för att vissa modeller låter batterierna gå på tomgång när nätsladden är inkopplad; laddar upp till 100%, väntar till 95%, laddar upp till 100%. Detta är tortyr för batteriet.
Lite smått osäker om det sistnämda är en myt eller fakta. Hursom ska batterier undvikas vara inkopplade när de nått 100% (helst innan, vid 80).

detta gäller då li-ion, vilket alla (?) laptops har sedan ett antal år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooDHooDs:

Batterier ska inte vara inkopplade till datorerna när de går på strömadaptern. De ska laddas upp till 80% och sedan ligga vid sidan om på skrivbordet.
Dels för att bärbara tenderar bli väldigt varma och detta sliter enormt på batterierna.
Dels för att vissa modeller låter batterierna gå på tomgång när nätsladden är inkopplad; laddar upp till 100%, väntar till 95%, laddar upp till 100%. Detta är tortyr för batteriet.
Lite smått om det sistnämda är en myt eller fakta. Hursom ska batterier undvikas vara inkopplade när de nått 100% (helst innan, vid 80).

detta gäller då li-ion, vilket alla (?) laptops har sedan ett antal år

+1
kunde inte skrivit det bättre själv.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Man lär sig alltid något nytt varje dag Kan dock bli jobbigt om batteriet sitter under ett skal.

Permalänk
Medlem

Batteriet till min Dell laptop var i princip stendött efter 3 år. Laddar ur på några minuter, man kan se procenten sjunka i taskbaren.

Permalänk

Ja som MooDHooDs säger så ska Li-Ion batterier aldrig laddas fulla, inte heller tömmas helt, och dom mår bättre av att användas än att stå fulladdade hela tiden.

Iaf så har jag lärt mig.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Precis, de ska laddas 80%, läggas undan, motioneras regelbundet, laddas ur helt och sedan laddas upp fullt för att kalibreras. Helst ska man inte ha nått batteri alls. Jag trodde man skulle ha laptopen för att användas inte nån tävling i att få batteriet att leva så länge som möjligt Bläcket till skrivare räcker längre oxå om du plockar ut bläckpatronerna och lägger där de inte torkar ut
Mitt batteri har en slitagenivå på 9.4% (ger 3h idag) efter 14månaders användning, batteriet sitter alltid i, kör oftast på batteri, laddar i princip varje dag. Laddar fullt, kör till ca 10-15min kvar, laddar fullt igen osv... Tar aldrig ur batteriet.
Tänker så enkelt som möjligt, småladda inte och ska du använda den som en "stationär" så plocka ut batteriet.

Sorry för lite ot men det är så mycket fånigt (enligt mig) kring användningen av laptop batterier. Myter, halvsanningar och viss fakta som flyter runt och för de flesta inte ger något eftersom man faktiskt använder sin laptop och dess batteri. Så jag behövde ranta lite

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ja som MooDHooDs säger så ska Li-Ion batterier aldrig laddas fulla, inte heller tömmas helt, och dom mår bättre av att användas än att stå fulladdade hela tiden.

Iaf så har jag lärt mig.

Att dom itne ska laddas fullt har väl just med att dom tappar kapacitet att göra vilket skyndar på den processen vill jag minnas. Dom laddar inte ut sig nämligen speciellt mycket alls. Du kan ha ett li-ion liggande i ett år och bara tappa några procent av ursprungliga laddningen förutsatt att du inte var över 80% då dom som sagt tappar 20% kapacitet per år.

Men att man måste ta ut skiten, inte använda det osv är mest nonsens tycker jag. Okej att det vara kortare om du laddar i och ur det dagligen. På resande fot varje dag, laddar det hemma innan nästa dag osv så varar det så kalrt inte lika länge. Men li-pol och li-ion fosfate också kallade 123 celler som snabbladas bland RC folk håller väl 500+ laddningar med bra kräm.

Men alla mina laptops har haft batteriet i och gått stora delar av tiden på AC nätdel. Ändå håller dom 4-5 år. Så det tror jag har LITE betydelse. Avgörande faktorn är att li-ion är färskvara och alltid blir sämre med tiden oavset vad du gör.

Tömmas helt KAN du inte normalt sett. li-ion är rätt ostabila och farliga saker om dom hanteras fel. Trasiga batterier kan börja brinna med extrema temperaturer som följd. För att dom ska fungera får dom inte överladdas eller urladdas för mycket eller tömas för fort alltså för höga strömar. Det krävs speciell laddare, inbyggd i apparaturen eller separat laddare. Nyare li-ion fosfate är mindre känsliga dock. Men tror fortfarande vanliga li-ion är vanligast och li-pol har nog inte slåt så hårt heller mer inom RC osv man kör det senaste.

Men inbyggada elektroniken förhindrar över laddning och urladdning. Urladdning förstör batteriet eller cellerna då sedan är det bara att kasta. Så utan den inbyggda elektroniken skulle folk sabba li-ion på löpande band. Hade li-ion inte hållit sin laddning så bra som det gör så hade det troligen lett till att nån annan standard använts istället som varit mindre känslig för urladdning.

Permalänk
Medlem

Jahop, då verkar det som att jag har gjort det mesta fel med mitt batteri :P. Tack för alla svaren!

Visa signatur

Suup

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, har läst att vissa laddare inte orkar med att driva datorn utan batteri. Det är någonting som jag har snappat upp i denna forumsdel.

Har en gammal Acer 3610, som jag köpte en ny laddare till, inte en original, antagligen en kopia, fast det står acer på laddaren. Kostade 299kr, mot original runt 1300kr.

Vågar jag köra utan batteri? Batteriet är i vilket fall helt slut. Klarar av runt 10-15min användning innan datorn stängs av, så jag kör ändå med laddaren i när jag slösurfar framför tvn.

Laddaren ger ut 19V och 3,42A om det har någon betydelse.

Visa signatur
Permalänk

Batterierna har ju ett tämligen begränsat antal upplandningscykler så om du ofta sätter i och tar ur elsladden under drift så gör detta att batteriets livstid förkortas.

Visa signatur

Letar du efter annorlunda unika och speciella doppresenter? då kan du gå in på 1doppresent.se och få tips och idéer!
Gör din egen hemsida - Din hemsidehjälp på nätet!