Permalänk

Ny processor - överhettad!

Tja.. behöver lite hjälp då. Jag beställde ett nytt grafikkort (XFX ATI RADEON HD 5850) och en processor (Intel Quad Core Q9400), fick in dom idag. Jag la in delarna i datorn allting fungerade perfekt tills jag började spela och märkte att det började lagga till. Därefter kollade jag tempen på processorn och den var mkt mkt hög! Var väl runt 100 nånstans. Mitt grafikkort däremot fungerar perfekt, och ligger på bra temp. Jag vill tillägga att det här är den första gången jag byter dator delar så jag kan ha gjort något fel. Vad ska göras? Borde jag lämna in datorn, lr?
Tacksam för alla svar..

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren.

Permalänk

Troligtvis att kylaren sitter fel... testa att montera om den och testa igen

EDIT: Såg att Superlight svarade innan.

Permalänk
Medlem

Testa montera kylaren?

Edit: 3 likadana svar samma klockslag

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

haha, 3 likadanna svar.. Ska göra't kommer tbx med resultat ^^

Permalänk
Medlem

Kan du beskriva hur du "la in" delarna? Grafikkortet är ju bara att sätta in i PCI-E slotten och sedan koppla in kablarna. Men processorn behöver kylpasta och annat, möjligt att du glömde detta? Snurrar cpu-kylarfläkten som den ska?

Edit: suck, massor av svar samtidigt, gissar att op förstår poängen dock!

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Inaktiv

Sitter CPU-kylaren på rätt? Går den vicka på eller sitter den hårt?
Har du kylpasta på?

EDIT:
Försent

Permalänk

Så, testade igen.. Men tempen ligger fortf över 50

Permalänk
Skrivet av anon150540:

Sitter CPU-kylaren på rätt? Går den vicka på eller sitter den hårt?
Har du kylpasta på?

EDIT:
Försent

japp, den sitter hårt
Kylpasta har jag dock inte på, hade för mig att det redan fanns på kylaren behövs det ändå?

Permalänk
Skrivet av Sethai:

Kan du beskriva hur du "la in" delarna? Grafikkortet är ju bara att sätta in i PCI-E slotten och sedan koppla in kablarna. Men processorn behöver kylpasta och annat, möjligt att du glömde detta? Snurrar cpu-kylarfläkten som den ska?

Edit: suck, massor av svar samtidigt, gissar att op förstår poängen dock!

Jag skruvade bort gamla kylaren, tog "väcklade" ut spaken och tog ut gamla processorn, och la in den nya och skruvade på kylaren (: Jag la inte nå kylpasta eftersom jag inte har det och sen sökte jag runt och tydligen behövde man inte ha det eftersom det redan fanns "under" kylaren, nån aning om detta?

Permalänk
Medlem

Vilken CPU hade du innan? Vilken kylare använder du?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Skrivet av Korgan:

Vilken CPU hade du innan? Vilken kylare använder du?

Hade nån dual core, kommer inte ihåg Använder kylaren man fick med processorn.

EDIT:Menade Duo :p, det var en E8500 3,16 Ghz.

Permalänk

Hur mkt ska tempen ligga på för att vara "ok" ?

Permalänk
Medlem

Om du har 50grader i load är det helt ok.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Skrivet av Tullis:

Om du har 50grader i load är det helt ok.

Var i idle Testade nu igen och fick runt 75 grader, jag har dock inga andra fläktar/kylare i min dator, rekomenderar ni att jag skaffar något ?

Permalänk

Och så, behöver jag skaffa kylpasta eller äre okej med den man "fick" med kylaren ?

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att original kylaren använder push pins och inte skruvar. D.v.s. att de trycks på plats och många trycker inte ner dem tillräckligt.

När du sa "över 50 grader", är det i load eller idle och hur mycket över?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Det är viktigt att alltid lägga på ny kylpasta när du har har bytt CPU! Köp lite kylpasta, rengör både CPU och kylare mycket noggrant, lägg på ny pasta och montera sedan dit kylaren igen.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Jag har för mig att original kylaren använder push pins och inte skruvar. D.v.s. att de trycks på plats och många trycker inte ner dem tillräckligt.

När du sa "över 50 grader", är det i load eller idle och hur mycket över?

yupp, urg.. hade över 50 grader i idle som sagt i mitt senaste svar, men nu när jag gjorde ännu en "montering" på kylaren så sänkte den sig te 40-50 grader, jag antar att det är pga. min dåliga kylning jag har? (A)

Permalänk
Skrivet av Ben&Jerrys:

Och så, behöver jag skaffa kylpasta eller äre okej med den man "fick" med kylaren ?

Är det en ny kylare eller är det den du använde till din gamla CPU?
Är den inte ny ska du skaffa ny kylpasta.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av cyberkyckling:

Det är viktigt att alltid lägga på ny kylpasta när du har har bytt CPU! Köp lite kylpasta, rengör både CPU och kylare mycket noggrant, lägg på ny pasta och montera sedan dit kylaren igen.

Vad kan man rengöra det med då ? och förresten, vad finns det o rengöra om allt är nytt?

Permalänk
Skrivet av cyberkyckling:

Är det en ny kylare eller är det den du använde till din gamla CPU?
Är den inte ny ska du skaffa ny kylpasta.

Det är en ny kylare

Permalänk
Skrivet av Ben&Jerrys:

Vad kan man rengöra det med då ? och förresten, vad finns det o rengöra om allt är nytt?

Kylpastan smetar ju ut sig på både CPUn och kylaren, avmontera kylaren så ser du att du måste rengöra både CPUn och kylaren.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av Ben&Jerrys:

Det är en ny kylare

Aha, en ny kylare! Trodde du använde den gamla! Då ska inte kylpastan vara ett problem om du inte har pillat på den eller liknande!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid ta bort den gamla kylpastan som sitter på kylaren och sen lägga på egen, för då vet man att det blir så bra som det kan bli..

Tänk på att du ska se metallen på kylaren, den ska inte vara täckt med ett grått lager, dvs kylpastan, om den är täckt med ett grått lager, torka bort det med limtvätt eller nått och sen applicerar du ny kylpasta..

Dock endast ett väldigt tunt lager!!! Ett riskorn brukar folk säga, men ibland får man både ta 2 och 3 beroende på kylpasta..

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Skrivet av cyberkyckling:

Aha, en ny kylare! Trodde du använde den gamla! Då ska inte kylpastan vara ett problem om du inte har pillat på den eller liknande!

Aokej, jag tror dock att jag kom emot underdelen lite, så vet ej om jag pillat bort lite, skulle kunna skaffa kylpasta ändå, kommer behöva det nån gång

Permalänk

Jag skulle köpa en ny kylare istället. Push pins är skit. Jag har haft sönder en sådan push pin kylare en gång, lätt att göra.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Jag skulle köpa en ny kylare istället. Push pins är skit. Jag har haft sönder en sådan push pin kylare en gång, lätt att göra.

någon kylare du skulle rekomendera? som är prisvärd?

EDIT: och som inte låter så värst? XD

Permalänk
Medlem

Jag håller med, har haft flera problem med överhettning, det löser sig om du köper nån bra kylpasta som t.ex Arctic Silver så ska den funka superb. Har aldrig sett nån processor gå på så högt som 100c <.<

Var säker att installera kylpastan korrekt och bara lägga en liten riskorn på mitten.

Permalänk
Skrivet av Samzon:

Jag håller med, har haft flera problem med överhettning, det löser sig om du köper nån bra kylpasta som t.ex Arctic Silver så ska den funka superb. Har aldrig sett nån processor gå på så högt som 100c <.<

Var säker att installera kylpastan korrekt och bara lägga en liten riskorn på mitten.

aokej, då blir det o skaffa kylpasta! (Y) Får se hur det går då Tack för hälpen.