Permalänk
Medlem

Hifi System

Hej, Tänkte köpa ett hifi system (som jag senare kanske kompletterar med 5.1) och ville höra era synpunkter.

Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se
Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se

Och dessa kablar :

Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se
Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se

Vad tycker ni? är det prisvärt? Är inte ute efter något begagnat.

En sak till, kör en HDMI kabel från datorn nu till tvn nu, Kan jag koppla in den som nu går till tvn till förstärkaren och sen en till HDMI kabel till tvn? så kan jag växla mellan att kolla på tv kanaler och köra filmer via datorn och slippa koppla om några kablar hela tiden?

Tacksam för svar.

Visa signatur

| FD Define R2 | Corsair HX 750W | Gigabyte GA-P55-UD4 | Intel Core i5 750 2.66GHz | XFX Radeon HD5850 1GB | Corsair 4GB XMS2 | 80GB Intel X25-M G2 | 640GB WD Black |

Permalänk
Medlem

Lite för dyra kablar och lite för billiga högtalare, annars bra vall!

Du kan koppla datorn till förstärkaren och förstärkaren till tvn med hdmi. Men har du ingen extern "tv-box" så vettefan hur du ska göra.

Permalänk

Har dessa högtalare fast 5.0 och tycker dom är bra , jag har inget att jämföra med så är du ny med ljud så kommer du nog inte att bli besviken.Dom här högtalarna och M-65 EX är väl dom berömdaste och prisvärdaste jag vet., fast om jag skulle ha råd skulle jag nog köpt M-65 EX. Glöm inte att köpa högtalarkablar

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Kablarna är på tok för onödigt dyra. En EKK kabel för typ 14kr/m skulle vara bättre och mer prisvärt.
Lägg mer fokus på högtalare/förstärkare istället.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

säger samma sak om kablarna..hdmi kabeln om du ska ha kort kan du lika bra köpa biltemas elr nått annat billigt märke..typ 99kr elr så..när du börjar prata om 10meter spelar kvaliten in..så högtalarkablar kan du lika bra köpa billigare oxå eftersom du kör korta streckor bara

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag tänkte köpa prosons högtalarkabel var för att jag inte är riktigt 100 på hur man gör en egen. men om jag köper t.ex Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se är det banankontakter som man ska köpa och använda sig av då?

Visa signatur

| FD Define R2 | Corsair HX 750W | Gigabyte GA-P55-UD4 | Intel Core i5 750 2.66GHz | XFX Radeon HD5850 1GB | Corsair 4GB XMS2 | 80GB Intel X25-M G2 | 640GB WD Black |

Permalänk
Medlem

Det är som en vanlig elsladd, en + och en - sladd

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Du kan köra med banankontakter om du vill det är smidigt och bra farmförallt om du vill kunna flytta runt det och exprementera lite. Det går också bra att bara klämma dit ändarna på sladdarna direkt in i förstärkaren utan någon kontakt men är lite bökigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skoogftw:

Anledningen till att jag tänkte köpa prosons högtalarkabel var för att jag inte är riktigt 100 på hur man gör en egen. men om jag köper t.ex Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se är det banankontakter som man ska köpa och använda sig av då?

Om du vill ha riktigt bra kvalitetsmässigt ljud, så ska du ej använda dig av banankontakter, då vilken som helst "koppling" på kabeln kommer "flaska" eller rättare sagt störa ljudet.
Och så kostar ju ett par bra banankontakter rätt mkt. Det lägger du på snäppet bättre kabel/förstärkare/högtalare.
Det är kanske att överdriva när de gäller denna budget. Men det kan märkas på mer extrema anläggningar.
Och så skulle jag rekommendera en 2 kanals förstärkare om du inte vill ha surround senare.
För de ger oftast mycket mer kraft, bättre dynamik och musikupplevelse.
MVH

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Skrivet av Limpuz:

Om du vill ha riktigt bra kvalitetsmässigt ljud, så ska du ej använda dig av banankontakter, då vilken som helst "koppling" på kabeln kommer "flaska" eller rättare sagt störa ljudet.
Och så kostar ju ett par bra banankontakter rätt mkt. Det lägger du på snäppet bättre kabel/förstärkare/högtalare.
Det är kanske att överdriva när de gäller denna budget. Men det kan märkas på mer extrema anläggningar.
Och så skulle jag rekommendera en 2 kanals förstärkare om du inte vill ha surround senare.
För de ger oftast mycket mer kraft, bättre dynamik och musikupplevelse.
MVH

Om man inte terminerar kabeländarna så kommer kopparen förr eller senare att oxidera vilket knappast är särskilt optimalt. Det är inget som är särskilt allvarligt och som lätt går att åtgärda genom att knipsa av någon centimeter på kablarna då och då men vill man vara petig så är nog det bästa att löda eller crimpa på kontakter (helst guldpläterade) på kablarna. Att det i någon större utsträckning skulle påverka kabelns egenskaper känns inte som särskilt troligt, det finns ju redan tiotals om inte hudratals lödpunkter inuti själva apparaterna.

Jag tycker TS lugnt kan börja med att bara köpa en enkel kabel och klämma fast i terminalerna, vill man göra mer komplicerade saker finns det gott om tid att göra det senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frasse92:

Lite för dyra kablar och lite för billiga högtalare, annars bra vall!

Du kan koppla datorn till förstärkaren och förstärkaren till tvn med hdmi. Men har du ingen extern "tv-box" så vettefan hur du ska göra.

+1
10-15% av priset för högtalare ska man spendera på kablar är väl en tumregel, annars blir det bara obalanserat.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

+1
10-15% av priset för högtalare ska man spendera på kablar är väl en tumregel, annars blir det bara obalanserat.

Goddag yxskaft.

Permalänk
Medlem

I blindtester så har det visat sig att vanligt EKK installationskabel låter lika bra eller bättre än kablar som kostar ofantligt mycket.
Vill du ha en snygg kabel så köper du EKK kabel, kabelstrumpa, krympslang och ett par fina bananer. Dock så är det onödigt enligt mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Glöm inte att köpa en dyr SATA kabel till hårddisken också! ( SKH! )

Men som sagt 2,5mm2 kablar utan bananer och m-65 kan jag starkt rekommendera!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Blir nog Yamaha RX-V465 förstärkaren med antingen F-6 EX eller M-65 EX med vanlig EKK kabel. tror ni det blir tillräcklig bas med det utan en baslåda?

Visa signatur

| FD Define R2 | Corsair HX 750W | Gigabyte GA-P55-UD4 | Intel Core i5 750 2.66GHz | XFX Radeon HD5850 1GB | Corsair 4GB XMS2 | 80GB Intel X25-M G2 | 640GB WD Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpuz:

Om du vill ha riktigt bra kvalitetsmässigt ljud, så ska du ej använda dig av banankontakter, då vilken som helst "koppling" på kabeln kommer "flaska" eller rättare sagt störa ljudet.
Och så kostar ju ett par bra banankontakter rätt mkt. Det lägger du på snäppet bättre kabel/förstärkare/högtalare.
Det är kanske att överdriva när de gäller denna budget. Men det kan märkas på mer extrema anläggningar.
Och så skulle jag rekommendera en 2 kanals förstärkare om du inte vill ha surround senare.
För de ger oftast mycket mer kraft, bättre dynamik och musikupplevelse.
MVH

Har du något förslag på en 2 kanals förstärkare för runt 2-3k? den måste klara att skicka ljud och bild via HDMI

Visa signatur

| FD Define R2 | Corsair HX 750W | Gigabyte GA-P55-UD4 | Intel Core i5 750 2.66GHz | XFX Radeon HD5850 1GB | Corsair 4GB XMS2 | 80GB Intel X25-M G2 | 640GB WD Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skoogftw:

2 kanals förstärkare för runt 2-3k den måste klara att skicka ljud och bild via HDMI

Omöjligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skoogftw:

Har du något förslag på en 2 kanals förstärkare för runt 2-3k? den måste klara att skicka ljud och bild via HDMI

Kan väl rekommendera: NAD, DENON, CAMBRIDGE är riktigt bra märken, som har alternativ o dom flesta prisklasserna, och som inte bluffar sina watt.

Enkel och extremt kraftfull (för sitt pris) 2-kanals: CAMBRIDGE Azur 340A SE Förstärkare | Hi-Fi Klubben

Eller lite billigare: NAD C316BEE Förstärkare | Hi-Fi Klubben

Bra surroundförstärkare som kan skicka ljud o bild via HDMI: DENON AVR-1611 Hemmabioreceiver | Hi-Fi Klubben

HDMI kabel: Clas Ohlson Internetbutik
Sen nån billig högtalarkabel på clas ohlson (så tjock som möjligt)

Hoppas det kan hjälpa dig.

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Omöjligt.

Finns det verkligen inga 2-kanals förstärkare som klarar av att skicka ljud o bild via HDMI?

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpuz:

Finns det verkligen inga 2-kanals förstärkare som klarar av att skicka ljud o bild via HDMI?

Inte vad jag vet. Finns det så är det många många gånger över din budget.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Inte vad jag vet. Finns det så är det många många gånger över din budget.

Okej, annars finns de ju med component video, funkar, men lär kanske inte ge så riktigt bra bild.
Sen menade du väl TS budget?

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Skrivet av Limpuz:

Finns det verkligen inga 2-kanals förstärkare som klarar av att skicka ljud o bild via HDMI?

Det känns som en rätt så onödig produkt när det redan finns flerkanalsförstärkare som har den funktionen och många fler. En tvåkanalsförstärkare ska vara minimalistisk med enkelt handhavande, det hör som till. Sedan tycker jag att man kan skippa tumregler om vilka slags förstärkare som är bra och dåliga för att ingen kommer att kunna visa om de egentligen stämmer och de leder bara till förvirring (t.ex. sidodiskussioner om produkter som inte finns).

Permalänk

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/kablar/hogtalarkabel/_1318 <- dyraste kabeln det någonsin kommer krävas till ett par F-6 EX, och alla andra högtalare som inte kräver ett massivt effektuttag.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

I blindtester så har det visat sig att vanligt EKK installationskabel låter lika bra eller bättre än kablar som kostar ofantligt mycket.
Vill du ha en snygg kabel så köper du EKK kabel, kabelstrumpa, krympslang och ett par fina bananer. Dock så är det onödigt enligt mig.

Finns massvis med blindtester när motsatsen har blivit bevisat också.
Jag menar inte att man skall lägga ut flera tusentals kronor på högtalarkabel till en anläggning som kostar ett par tusen. Men visst finns det ljudmässiga fördelar att hämta i vettiga kablar, allt beror på vad man har i ändarna.
Och att lägga 400kr på högtalarkablar anser jag inte vara dyrt, speciellt inte om det är färdigterminerat och inslaget i snygg strumpa

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber Judas:

Finns massvis med blindtester när motsatsen har blivit bevisat också.
Jag menar inte att man skall lägga ut flera tusentals kronor på högtalarkabel till en anläggning som kostar ett par tusen. Men visst finns det ljudmässiga fördelar att hämta i vettiga kablar, allt beror på vad man har i ändarna.
Och att lägga 400kr på högtalarkablar anser jag inte vara dyrt, speciellt inte om det är färdigterminerat och inslaget i snygg strumpa

Att spendera 350kr utav dom 400kr på en bättre högtalare istället ger tusenfaldigt bättre ljud per krona.

Och angående termineringspratet så är det isf. bäst att löda fast sladdarna direkt på förstärkarkontakterna, varför inte rent av löda fast dom rakt in i förstärkaren och skippa kontakterna?
Att spendera en massa pengar på något är däremot den allra sämsta lösningen både ekonomiskt och ljudmässigt. Banankontakt är bra om det ska se snyggt ut eller om man vill flytta runt en massa annars är det bara att skruva dit skiten.

Permalänk
Medlem

Har man hög budget, javisst släng pengar i sjön på kablar. Jag skulle dock inte gjort det.
Eftersom i folk i blindtest inte kan skilja på en kabel för 14kr/m och en för flera hundra kronor metern så kör jag på den billigare kabeln. Och det är riktigt audiofiler i dessa tester.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Har man hög budget, javisst släng pengar i sjön på kablar. Jag skulle dock inte gjort det.
Eftersom i folk i blindtest inte kan skilja på en kabel för 14kr/m och en för flera hundra kronor metern så kör jag på den billigare kabeln. Och det är riktigt audiofiler i dessa tester.

Sedan behöver ju faktiskt inte en i mina ögon vettig kabel kosta flera hundra kronor metern heller
Är ju onödigt att överdriva. Har själv kört med EKKX och visst märker man skillnad med kablaget jag har nu, om det sedan är värt kostnaden extra, det är ju upp till var och en, men skillnad är det.

Visa signatur

"?"