Redigera HD-film på Macbook White 13,3" omöjligt?

Permalänk
Medlem

Redigera HD-film på Macbook White 13,3" omöjligt?

Jag har lite bekymmer med att problemfritt redigera hd-upplöst film på min macbook. Min videokamera sparar filmerna i AVI-format vilket mac-programmen inte stöder alls. Spelar inte så stor roll egentligen då jag mest sitter och redigerar i Adobe Photoshop o Premiere till WinXP o kör dessa under bootcamp.

Problem uppstår dock när man försöker arbeta med dessa klipp i Premiere:

1. Att importera mer än 10 klipp åt gången får Premiere att helt utan förvarning stänga ner.
2. Att rendera 45 sek video tar typ 30 min... tänk dig då längre klipp...

Kommer uppgradering av RAM till 4GB lösa detta eller är det bara att fundera på ny dator?

Macbooken har i övrigt:

2.0 GHz Core2Duo
2GB RAM DDR2
120GB HDD
GeFORCE 9400M

Permalänk

Mer RAM i ditt system kommer nog inte lösa problemet. Dock så kommer du kunna lagra större sekvenser när du kör RAM-preview i Premiere.

Att rendering tar lång tid kan bero på en massa olika saker.
1. Du använder ett segt codec
2. Du sparar med mycket hög kvalite eller med HD-upplösningar
3. Du komprimerar videon hårt för att uppnå små filstorlekar
tex

Vad har du för kamera? Hur hög är bitraten på videoklippen som skapas?
Att redigera RAW-material kan i många fall vara mycket krävande, även fast det är avi i ditt fall. En 2GHz C2D kan vara lite klen då.

Jag hade tidigare ett liknande system som dig, fast stationärt och jag hade inte sånna problem. Jag använder dock Sony Vegas.

Skriv gärna till vilket format och kvalite du renderar till också!

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag använder en Toshiba Camelio S10, avi-filerna är i upplösningen 1280x720 (dvs 720p) men vad det är för bitrate på dessa har jag tyvärr ingen koll på. Men att spela upp videoklipp i förhandsgranskningsfönstret är omöjligt då det laggar fan, även om man renderat videon (förhandsgranskning av effekter osv) så hackar det och videon står bitvis stilla trots att ljudet fortsätter o sen så kanske filmen flimrar lite då o då medans den spelar upp.

Vilket format jag sen ska få ut dessa filmer i har jag inte kollat nämre på men om du har nåt bra förslag för att få ner filstorlek men ändå behålla bra kvalle tas tips tacksamt emot!

Mvh J.

Permalänk
Medlem

har du ställt in så att den kör på den externa grafikkortet? lr har du ett?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget externt grafikkort =/ kan det vara det som inte håller måttet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
har du ställt in så att den kör på den externa grafikkortet? lr har du ett?

Man kan inte koppla ett externt grafikkort till dessa datorer (det är faktist ytterst få bärbara som man kan hooka upp till ett externt grafikkort).

Macbooken i fråga har ett Nvidia 9400M - vilket borde kunna användas för att avlasta video-arbeten. Jag vet tyvärr inte hur det fungerar i Premiere.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Man kan inte koppla ett externt grafikkort till dessa datorer (det är faktist ytterst få bärbara som man kan hooka upp till ett externt grafikkort).

Macbooken i fråga har ett Nvidia 9400M - vilket borde kunna användas för att avlasta video-arbeten. Jag vet tyvärr inte hur det fungerar i Premiere.

nja det jag menar att man satte igång nvidias grafikkort på min macbook pro kan man ju välja vilken man ska använda kanske borde ha använt lite andra ord

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Ok, nu har det gått så långt att det inte ens går att importera 1/7 del av mina 71 Videoklipp som ska in o redigeras... Programmet importerar filerna o sen när den nått en liten bit så kraschar programmet direkt utan nån som helst varning =(

Kan det spela nån roll att klippen ligger på en extern hdd via usb 2.0?

Är det ny dator som gäller och är det bättre att sitta på en "riktig" PC så att säga istället för att köra Bootcamp?

Och skulle ni isf rekommendera en HP Touchsmart 22"? Eller tjänar man på att köpa nya 21,5" iMac med 9400M istället?
Jag bor väldigt trångt o är lite kinkig när det gäller design på datorer så jag vill helst ha en laptop/allt-i-ett-dator som klarar Hd-redigering o kanske kostar max 10k.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall prova Sony Vegas istället. Jag är ledsen om du tycker det är ett dåligt råd.
Ang. prestanda, det kommer nog kanske inte flyta sådär jättemjukt, men det bör inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quantic
Ok, nu har det gått så långt att det inte ens går att importera 1/7 del av mina 71 Videoklipp som ska in o redigeras... Programmet importerar filerna o sen när den nått en liten bit så kraschar programmet direkt utan nån som helst varning =(

Kan det spela nån roll att klippen ligger på en extern hdd via usb 2.0?

Är det ny dator som gäller och är det bättre att sitta på en "riktig" PC så att säga istället för att köra Bootcamp?

Och skulle ni isf rekommendera en HP Touchsmart 22"? Eller tjänar man på att köpa nya 21,5" iMac med 9400M istället?
Jag bor väldigt trångt o är lite kinkig när det gäller design på datorer så jag vill helst ha en laptop/allt-i-ett-dator som klarar Hd-redigering o kanske kostar max 10k.

Du behöver ett bättre grafikkort än 9400M tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryu
Du behöver ett bättre grafikkort än 9400M tyvärr.

När man använder Adobe Premiere så använder den inte grafikkortet så mycket. Men använder ram minne väldigt mycket. Men jag kommer inte ihåg helt riktigt vad som är rekommenderat till Adode Premiere men det är nånstans runt 8gb.

Mvh
Mathzon

Permalänk

Det är nog inte smart att ha filerna på en extern hårddisk skulle jag säga. Flytta några filer till hårddisken på din MacBook och prova igen. Hastigheten över USB är inte speciellt hög eller stabil och hårddisken kanske sätter sig i vila lite då och då, man vet aldrig! Se till att du sparar till din Macbook hårddisk också.

Det kan också vara så att det strular pga bootcamp, det känns som om Premiere beter sig mycket underligt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quantic
Är det ny dator som gäller och är det bättre att sitta på en "riktig" PC så att säga istället för att köra Bootcamp?

Mac som kör Windows via "bootcamp" = Riktig PC.

Bootcamp är bara ett finare ord för en vanlig dual boot. Windows fungerar precis lika bra på en Mac som en vanlig PC (förutsatt att man jämför med lika specs).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quantic
Kan det spela nån roll att klippen ligger på en extern hdd via usb 2.0?

Det kan nog bidra en hel del till problemet. Videoredigering, speciellt HD-video kräver en hel del bandbredd för att må bra - det fixar inte USB2.0 tyvärr.

Prova kopiera över ett par filer till den interna disken och se hur det går.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Har numera utökat min Windows-partition till 50GB istället för den gamla o usla 15GB =P

Sen har hd-filmerna lagts över från USB-disken till den interna och det funkar hjälpligt bättre. Men får rätt ofta felet att minnet inte räcker till och alla andra konstiga fel man kan få.

Kan fortfarande inte rendera en hel sekvens utan att programmet helt utan förvarning stänger ner eller får nån form av error. Försöker jag exportera filmen via Adobe Media grejen så kommer jag knappt 6% innan jag får ett error (antingen frame error eller att programmet hänger sig)

Jag har beställt 4GB RAM till datorn o har stora förhoppningar att programmet ska bli stabilare att arbeta med hjälp av detta. Har inte haft såna här problem förut att rendera film dock handlade det då vanlig DV-video.

Alla filer är konverterade till annat AVI-format och funkar hjälpligt i preview-fönstret och flyter utan problem efter att dom renderats och effekterna är pålagda.

Vad tror ni? kommer 2GB mer ram få det att funka? eller ska man byta till ett annat program typ Sony Vegas?

Permalänk
Medlem

klippt från Adobes hemsida...

"Dedikerad 7 200-varvsdisk för DV- och HDV-redigering, striped disk array (RAID 0) för HD, SCSI-diskdelsystem rekommenderas"

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk

ehh, att köra direkt från extern hårddisk drar ofta ner på hastigheten (om det inte är en icke mekanisk extern hd) sedan så kan man tjäna in lite prestanda genom att stänga av allt annat (hoppas att det inte var en nyhet...) men ja, ramen borde utökas men jag klarar mig fint på mina 2gb men det kan vara för att jag bara redigerar små snuttar åt gången...

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem

Varför inte konvertera AVI till ett riktigt format och köra allt i iMovie och OSX?
(Finns iofs bättre än iMovie till OSX, typ Final Cut expr, men som prov)

(Stödda kameror < http://support.apple.com/kb/HT3290 > om dt är en inställning på kameran som behövs.)
(Perian och iMovie är inte alltid kompisar, men det är till QuickTime du vill ha Perian för ev. konvertering.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Alltså, det är datorn som är för klen. Det sitter väl en 5400varvsdisk i den där? Sen är nog processorn också i klenaste laget för att göra sånt där bekvämt. Ledsen men jag tror det enda som kommer få det att flyta på bra är att antingen sätta dig på en stationär dator (med snabbare diskar) eller, ja, egentligen en snabbare dator bara. Punkt.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna igen..

Jag undrar om någon har erfarenhet av att redigera HD-film på denna specc

2.66GHz Intel Core i7
8GB 1066MHz DDR3 SDRM - 2x4GB
500GB Serial ATA Drive @ 7200
SuperDrive 8X DL
MBP 15 HR Antiglare WS Display

Tacksam för svar!

Visa signatur

Dry follows Wet as Death follows Me

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har jag inte mac, men upplever lite seghet med datorn i sign vid HD redigering. :/