Permalänk
Medlem

problem vid uppstart

tja, har problem vid uppstart av windows, en svart ruta kommer upp då jag kan välja på att starta windows normalt , starta windows som när den senast fungerade , fel säkertläge osv.
När jag dock väljer att starta windows normalt lr starta som när den senast fungerade , så kommer jag bara tillbaks till samma ruta. så jag undrar vad är problemet och hur ska jag lösa det?

sista jag gjorde var att installera kamera drivisar och aa... nu dagen efter startar jag datorn och nu har jag blue screen.. windows laddar men sedan kommer blue screen upp innan välkommen sidan.. , sitter just nu i felsäkert läge.

Permalänk
Medlem

ja e kompis till zade å vad brukar de vanligaste felen vara??

ram minne? grafikkort? cpu? hårddisk? eller är de software inne i datorn som orsakar? är de hardware då som tidigare nämt?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Börja med att rensa Windows när du är i felsäkert läge på allt du misstänker kan orsaka felet. Drivrutiner, program, virus etc. Om du orkar kan du alltid installera om så vet vi direkt om felet är i Windows eller hårdvaran.

Permalänk
Medlem

nu böt han plats på ram minne skiten å nu är de problem >.>
han får NTDLR is missing skit nu och vi har testat de mesta hur man ska fixa.... ingen aning nu, han har ingen windows cd skiva så hur fan löser man detta
han kommer inte ens in i windows

edit:
kan även säga att han har 1 hårddisk bara som är uppdelat i två.... i bios så finns det 2 hårddiskar som heter något ST********** å jag sa till honom att byta "plats" på dom men de gick inte, han har lagt hårddisk som boot device 1 ist. för dvd/floppy å de hjälpte inte :S

tips?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kolla sladdarna till hårddiskarna och vid moderkortet från dem. Han kan ha rykt ut något av misstag så att det glappar.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det går att lösa med windowsskivan (som ni inte har). Nu var det länge sedan jag hade samma problem själv. Men någonting löste jag med Easy BCD. För att använda Easy BCD så måste du ha ett fungerande Windows (hans trasiga hårddisk i din dator...?). Du startar det fungerande Windowset och kör BCD. BCD känner av Windows på andra disken och lagar/skapar BCD på den.

Var försiktiga dock. Kraftiga program som dessa kan även skapa nya problem. T.ex. om du råkar radera BCD-filen på det fungerande Windows.

EDIT: Felet ligger alltså troligtvis i mjukvaran. Närmare bestämt de inledande filerna på hårddisken är skadade.

Permalänk
Medlem

ook jag bad honom göra en cmos rensing tog av bumper skit sak så bios resettades så nu kommer han in i felsäkert läge igen

vad nu xD hur ska man börja felsöka? vad ska han rensa?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

reperera windows?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

how? har inge cd

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Om han inte minns vad han gjort så får han ta bort allt jag nämnde då tills det funkar igen (Drivrutiner, program, virus etc). Ifall det är virus tar han bort närverks kabeln så att han inte får mer skit.

Permalänk
Medlem

ok ok han virussöker nu o han sa att han hitta 19st något xD en massa

drivrutiner hmm.. till vad? han ahr inte installerat något..
program - kamera saken är de enda å de är ju då drivrutiner

så aja får leka runt isf me honom på glo runt (=

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

det är XP? funkar de på de också?

edit: ckhdsk funkar ej

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7