hur installerar man en cdrom fån dos?

Permalänk
Medlem

hur installerar man en cdrom fån dos?

Min kompis har precis satt i hop en ny dator!!..
men han har köpt en dvd-cdläsare som win 98 start disk inte har drivrutiner till man fick en diskett med dvd läsaren mit drivrutiner. Sen skriver han A:\>install i dos (eterson det inte finns nått op på datorn)... .... ... HJÄLP !? hur installerar man den.......

Visa signatur

... piP ...

Permalänk
Medlem

gå till www.bootdisk.com och tanka ned en diskett med windows 98stöd och med cd-drivare på. Boota på den och nu skall du ha tillgång till CD. Kör därefter install från cd:n och nu skall installationsprgrammet för win98 gåigång.

Permalänk
Medlem

men jag har en win 98 startdiskett?!?
jag får igång datorn så långt.

Visa signatur

... piP ...

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, men nu skall du tanka en med ordentliga drivrutiner för cd.
Du har inte satt driven på en ATA100-kontakt? Det gör det ju lite svårare isf..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

om den sitter på en ata 100 kontakt eller inte spelar ingen roll för mig.
Det gäller att ha rätt drivrutin till spelaren i config.sys filen t.ex. atapi.sys som funkar på alla mina cd och dvd spelare.

Visa signatur

P4 1.8@2.7 . AX4B Pro-533 . 256mb cl1.5 | Dual PIII 1000@1125 . GA6VXDC-7 . 512mb cl2 | PIII 1000@1300 . AX37-Plus . 256mb cl2 | Celeron 600@1012 . AX34-ProII . 256mb cl2 | P4 2.4@2.8 and rising . AX4T II-133 . 512 mb PC800 RdRam . grymt underbar | P4 1.4@?? . Dell-skitkort . 256 mb PC800 RdRam | 1.4TB HD sammanlagt

Permalänk

Re: hur installerar man en cdrom fån dos?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Net_pip
Min kompis har precis satt i hop en ny dator!!..
men han har köpt en dvd-cdläsare som win 98 start disk inte har drivrutiner till man fick en diskett med dvd läsaren mit drivrutiner. Sen skriver han A:\>install i dos (eterson det inte finns nått op på datorn)... .... ... HJÄLP !? hur installerar man den.......

Vad händer efter att han har skrivit a:install?
/Xenic