Hårddiskar mot 50 öre per gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Jag har nog haft oflyt med många märken men mina WDs har av någon anledning aldrig slutat fungera. Någon med mycket hårddiskar som används flitigt som har liknande erfarenheter? Eller kan man förvänta sig att andra märken fungerar lika bra eller bättre?

Har själv 4 st WD diskar, Den äldsta är 6-7 år gammal och den nyaste är 7-8 månader.
Ingen av diskarna har än så länge haft problem.
mitt gamla nätaggregat har dock strulat en hel den senaste året så det borde bara vara en tidsfråga innan den äldsta av diskarna som sitter kvar i min gamla dator lägger av.
Men det verkar krävas en del innan en WD slutar fungera, iaf för de äldre modellerna.

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Medlem
Skrivet av seravok:

Har själv 4 st WD diskar, Den äldsta är 6-7 år gammal och den nyaste är 7-8 månader.
Ingen av diskarna har än så länge haft problem.
mitt gamla nätaggregat har dock strulat en hel den senaste året så det borde bara vara en tidsfråga innan den äldsta av diskarna som sitter kvar i min gamla dator lägger av.
Men det verkar krävas en del innan en WD slutar fungera, iaf för de äldre modellerna.

För min del är det likadant fast gällande samsung-diskar.
Äldsta just nu fyller strax 6 och nyaste är ca 5 månader. Men de WD-diskar jag haft har alla lagt av efter mindre än 2 år. Min senaste var en extern som lade av efter att katten knuffat på den. Den trillade ner ca 3cm medan den var igång och sen var den död. Jag är dock rätt säker på att jag bara haft otur.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Gött får bli att köpa 2tb till eller så, mina 4tb är proppfulla just nu

Permalänk

Nu vet säkert alla pro's detta men om någon annan glad amatör som mig själv läser..

Funderar ni på köpa nya diskar och köra i RAID med någon form av redundans - kolla noga vilken typ av sektor-felhantering disken använder och hur den fungerar i just den konfiguration ni funderar på.
Det kan bli minst sagt svettigt om disken börjar skyffla runt data självmant när inte RAID-mjuk/hårdvaran är med.

Tillverkare börjar mer och mer stänga av stöd köra billiga bulkdiskar i under mera avancerade former för att kunna motivera sina dyrare proffs/server-varianter.
Western Digital är en av dessa vilket jag upptäckte först efter ett köp på fem stycken 1TB diskar. Tack och lov hade leverantören förmodligen ett eget lager och därmed något äldre modeller vilket gjorde att denna funktion gick stänga av. Något nya inte stödjer.
Även om jag nu klarade mig är det bara för stunden, rasar en disk och det blir RMA så kommer det skickas en ny modell med funktionsstrippad firmware som inte kan införlivas i RAID-en.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Jag rev ner min externa wd black 1 TB från en meter och den höll så hädanefter blir det wd för hela slanten

Permalänk
Medlem

Som det är nu så har jag gott om plats. Köpte nyligen en 500GB till min stationära

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag gav 1800kr för min gamla 4,3GB...runt 450kr/GB. Det var mitt i mp3-vevan och helt plötsligt räckte ju inte den hårddisken speciellt länge heller.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Som det är nu så har jag gott om plats. Köpte nyligen en 500GB till min stationära

Men när månaden är slut så är den nog mer än halvfull ska du se.
500GB i dagens läge är inte mycket.

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Medlem

4,75 TB i datorn och 500+250gb externt, 1,8 TB ledigt.

Många semesterbilder, får nog skaffa mig en ny disk efter nästa dreamhack :3

Permalänk
Avstängd

Har 2 x 500 GB Samsung diskar. Mina diskar räcker mer än väl, ingen är väl halvfull ens

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av seravok:

Men när månaden är slut så är den nog mer än halvfull ska du se.
500GB i dagens läge är inte mycket.

Då får man antingen bränna ut eller rensa bort det som man inte behöver ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Så var de fär mig med för länge sedan med min maxtor 30GB man satt på lan på lan och fick välja vilka spel o filmer man tog med sig hem..

Jag tänker tillbaka på när jag hade en 6.4 gigs hårddisk och typ fick plats med hur mycket som helst på den. Hade hur många spel som helst och grejer på den och ändå nästan hälften ledigt.
Utrymmet kändes nästan oändligt då.

Permalänk

Har en disk på 500GB.. Har 271 GB kvar

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

HDD space (free/total): 5,06 TiB/24,76 TiB

Visa signatur

Lian Li PC76, Asus P5E WS Pro, Intel Core 2 Duo E8400 4005 MHz , 2 GB Kingston HyperX DDR2 PC9600/1200 MHz , 9.38 TiB, Asus ATI Radeon X1600 Pro 512Mb

Permalänk
Medlem

Hmm jag har fortfarande en hårddisk på 200 mb liggandes någonstans som skulle vara bra att ha ifall man skulle ta med sig filer till någon nån gång. Tror inte jag kommer använda den i framtiden längre

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ok, då får jag känna mig äldst i tråden eftersom jag minns när hårddiskar fortfarande i "folkmun" kallades Winchester-minnen och det var skitfränt med en 5 MB Seagate. Kommer även ihåg när man bröt 100 MB barriären och en polare uttalade om 120 MB disken, "WOW, man behöver ju aldrig köpa någon mera disk..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ok, då får jag känna mig äldst i tråden eftersom jag minns när hårddiskar fortfarande i "folkmun" kallades Winchester-minnen och det var skitfränt med en 5 MB Seagate. Kommer även ihåg när man bröt 100 MB barriären och en polare uttalade om 120 MB disken, "WOW, man behöver ju aldrig köpa någon mera disk..."

Sånt där är farligt att säga

Permalänk
Medlem

Uhm..är det bara som märke en lite konstig beräkning...
715/1500 är tydligen mindre än 682/1500...när blev det fallet?:P Visst, det handlar om avrundning..men det ser ovanligt ut, ur en mattematisk synvinkel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Jag har nog haft oflyt med många märken men mina WDs har av någon anledning aldrig slutat fungera. Någon med mycket hårddiskar som används flitigt som har liknande erfarenheter? Eller kan man förvänta sig att andra märken fungerar lika bra eller bättre?

Jag har massor med hela WD och en hel hög trasiga Seagate & Samsung mm.
2st 500Gb seagate med material som jag aldrig kan få tillbaks ca 5000 bilder.
Vågar aldrig köpa något annat märke sedan dess. Senaste en WD Black 1TB Sata III - Mycket trevlig.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ägt en hårddisk större än 100 GB... Dags att köpa ny dator kanske?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Visst kan det vara trevligt med flera terabyte lagring om man behöver plats för semesterbilderna, men jag har ärligt talat svårt att fylla min 500 GB Samsung som jag köpte för typ 699 kr för två år sedan (något i den stilen). Finns för många bra streamingtjänster i nuläget för att jag ska behöva lägga över material från mina fysiska filmer och CD-skivor på en hårddisk. Lagring på hårddisk för multimedia såsom film, musik och spel är the old, faktiskt. Det vi istället behöver är en lag som Finland har infört: Finland gör bredband till laglig rätt: Finland gör bredband till laglig rätt - www.nordichardware.com

Bättre uppkoppling gör att tjänster som OnLive kanske skulle fungera bra i praktiken (nej, jag behöver ingen länk som visar upp OnLive på en Ipad) och att vi inte skulle behöva tjafsa med att installera annat än själva klienten. Hur länge har man använt hårddisklagring liksom? Alldeles för länge i min mening. Som det ser ut idag är dock hårddisklagring för mer än operativsystemet nödvändigt, tyvärr.

Bör understrykas att den enda riktigt lyckade streamingtjänsten (mainstream) hittills är Spotify, just för att det krävs låg uppkoppling för att streama en låt gentemot t.ex. ett spel. Teh Internetz är framtiden för multimedians distribution. Inte att hämta det från Internet och lagra skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Visst kan det vara trevligt med flera terabyte lagring om man behöver plats för semesterbilderna, men jag har ärligt talat svårt att fylla min 500 GB Samsung som jag köpte för typ 699 kr för två år sedan (något i den stilen). Finns för många bra streamingtjänster i nuläget för att jag ska behöva lägga över material från mina fysiska filmer och CD-skivor på en hårddisk. Lagring på hårddisk för multimedia såsom film, musik och spel är the old, faktiskt. Det vi istället behöver är en lag som Finland har infört: Finland gör bredband till laglig rätt: Finland gör bredband till laglig rätt - www.nordichardware.com

Bättre uppkoppling gör att tjänster som OnLive kanske skulle fungera bra i praktiken (nej, jag behöver ingen länk som visar upp OnLive på en Ipad) och att vi inte skulle behöva tjafsa med att installera annat än själva klienten. Hur länge har man använt hårddisklagring liksom? Alldeles för länge i min mening. Som det ser ut idag är dock hårddisklagring för mer än operativsystemet nödvändigt, tyvärr.

Bör understrykas att den enda riktigt lyckade streamingtjänsten (mainstream) hittills är Spotify, just för att det krävs låg uppkoppling för att streama en låt gentemot t.ex. ett spel. Teh Internetz är framtiden för multimedians distribution. Inte att hämta det från Internet och lagra skiten.

Jo gäller ju bara att få tillverkarna av film, musik och spel att förstå detta tills dess behöver iaf jag mitt hårddiskutrymme.

Permalänk
Medlem

Strömma film? Voodler har skitutbud. Det enda som finns istället är Film2Home och SFAnytime med sina ockerpriser. Att lagra mina BD- och DVD-filmer på hårddiskar är långt ifrån gammalt.

Kvaliteten av strömmat material är väl inte ens i närheten av 1080p MKV. Inga ställen strömmar ens i mer än 720p. SF och Film2home bryr sig inte ens om att beskriva kvaliteten av sin HD-avdelning. Visst, kanske är det 720p men bitraten kan vara låg.

Permalänk
Medlem

Som sagt, i dagsläget saknas likvärdiga tjänster för film och spel (finns ej ö.h.t?) som kan leverera. Då får man lägga över det på hårddisken.

@cheber: Ok, så vad är skillnaden på att lägga över DVD och BD idag och att du la över samma material på hårddisken (fast från annan lagringsmedia) för 10 år sedan? Ingen alls. Detaljen skiljer, principen är densamma. Jag lägger i alla fall min röst på snabbare uppkoppling istället för att sitta med svettiga hårddiskar och lagra samma saker som vi har gjort i minst 1 decennium tillbaka i tiden. Utvecklingen ska framåt, annars är du en bakåtsträvare. Fysiska spel och dess försäljning och distribution (t.ex.) kommer att drabbas på samma vis som musik på CD-skivorna i butiker har gjort. Detta sker när tekniken för uppkoppling och mjukvaran/klienten som möjliggör detta är tillräckligt mogen.

Permalänk

Vad är det för kul att ha flera terabyte bilder... säger ju sig självt att 90% är värdelösa.

Köpte mig en 1tb's seagate '07 (japp, svindyrt men jäklar vad det lockade...) och har fortfarande inte lyckats spränga 250gb gränsen. Har ändå över 100gb spel och fyra operativsystem installerade. Och en hel del låtar i FLAC format, direkt rippade från CD med noll komprimering. Samt en bunt Blu-ray filmer.
Har man över 300gb är det dags att rensa för de flesta svensson, så är det bara...

Och för Seagates räkning måste jag säga att jag har en gammal dator köpt '94 vari det sitter en barraccuda, och den fungerade i alla fall felfritt när jag startade den för några år sedan. Minst tio år och fortfarande fullt fungerande, imponerande om du frågar mig. Den som sitter i nuvarande burken samt morsans gamla laptop fungerar även de felfritt. Grannens WD däremot...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Utvecklingen ska framåt, annars är du en bakåtsträvare.

Som sagt, lycka till att få bättre än 720p strömmat. Jag tvivlar vi att kommer se 1080p med bitrate runt 10-12 Mbps strömmat de närmaste åren. 10-12 Mbps är ändå bara en 1080p MKV, inte ens BD. BD-kvalitet kan man glömma få strömmat. Det om något är att sträva bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Vad är det för kul att ha flera terabyte bilder... säger ju sig självt att 90% är värdelösa....

vi som är 40+ har kanske flera TB bilder. Dessutom: privata bilder/videos är det enda värda att spara ju, allt annat kan man tanka på nytt när man vill.

Att spara bilder/filmer på onlinetjänster känns inte aktuellt, dels pga behovet av vass uppkoppling och dels för att de företagen kan konka/krascha/ha_svindyra_priser osv.. Det enda säkra är att backuppa både med hdd och dvdr-skivor. Finns det nåt bättre alternativ som är lika billigt så rätta mig gärna.

För övrigt så känns det som igår när jag betalade 6 papp för 4.3 GB hdd. Redan då scannade jag in gamla pics till digitalt format, just för att kunna spara dem på fler ställen än det fysiska stället där bilderna låg (i bokhyllan oftast)

lägga till info
Permalänk
Skrivet av Palmez:

vi som är 40+ har kanske flera TB bilder.

Tycker ni är väldigt många som är det i så fall...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Tycker ni är väldigt många som är det i så fall...

Hehe. ja, internet och datorer används av fler än finniga snorungar. Det finns många 30 och 40+ som använder datorer, tro det eller ej

Permalänk
Skrivet av Palmez:

Att spara bilder/filmer på onlinetjänster känns inte aktuellt, dels pga behovet av vass uppkoppling och dels för att de företagen kan konka/krascha/ha_svindyra_priser osv.. Det enda säkra är att backuppa både med hdd och dvdr-skivor.

Fördelen med onlinebackup är att bilderna är säkra även om huset brinner upp..ner..bort
Om företaget konkar har du ju fortfarande kvar bilderna på HDD hemma.

Priserna är däremot ett problem. Förslag på billia sajter mottages tacksamt.