Kylare för Radeon HD 5800

Permalänk
Melding Plague

Kylare för Radeon HD 5800

Sommaren har slagit till med full kraft och kvicksilvret når nya höjder varje dag. SweClockers spanar in tre olika alternativ för att hålla grafikkortet svalt när solen bränner som mest.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Endast kompatibel med AMD-grafikkort (Nvidia-modellen heter VF3000N)
Detta tycker jag låter konstigt. Med tanke på att tested var för amd grafikkort?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av svart_smurf:

Endast kompatibel med AMD-grafikkort (Nvidia-modellen heter VF3000N)
Detta tycker jag låter konstigt. Med tanke på att tested var för amd grafikkort?

Ja och det är väl ingen nackdel om det finns en likadan till nvidia kort?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

nu blev jag sugen på zalman kylaren

Permalänk
Geeks
SweClockers

De andra två modellerna i testet passar till en uppsjö grafikkort från AMD och Nvidia medan Zalman endast är för R5800, således en nackdel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Underbart att se att Zalman inte vikt sig inte ofta man hör från dem nuförtiden

Permalänk
Medlem

Bra test som vanligt:)
Är Zalmankylaren högre än ref.?
Lite sugen på köp, men får de plats i ett CF system?

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur mycket den kostar och att den sköter om spänningsregleringen väl är det ingen stor nackdel

Kan ju köpa 2 för priset av en MK.

Ni skulle inte kunna testa typ saphire vapochill eller vad de nu heter? har hört att de ska vara riktigt trevliga och då slipper man böket med att byta kylare

Permalänk

om nu testet är rätt så är zalmans kylare den sämsta, skiljer tydligen väldigt mkt i kvalite, för att ens komma i närheten av standard kylaren i ljud nivå, så får jag köra den på ca 2.5-3v, o då blir graffet 90c i furmark, omkring 80c i te,x cod4

på 5v hörs den över hdd och är således värdelös, twinturbon låst på ca 15/18% med andra kylflänsar borde vara ett bra val

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Känner inte alls igen problemet med att AC twin turbo pro skulle ha problem med att kyla vrm. Hur monterades de? Suddade ni först innan ni applicerade kylflänsarna?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Tycker ni borde ha haft Thermalright Spitfire + VRM-R5 i testet, verkar som den bästa presterande setupen för 5850/5870just nu. Dock går setet på typ 1000kr exklusive fläktar, men smakar det så kostar det ;O

Permalänk

Vad kyler bäst ett "standard" 5850 med Zalman VF3000A eller MSI Radeon R5850 Twin Frozr II? De liknar dock varandra ganska mycket.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Hotfuzz08:

Känner inte alls igen problemet med att AC twin turbo pro skulle ha problem med att kyla vrm. Hur monterades de? Suddade ni först innan ni applicerade kylflänsarna?

Det suddades och gnuggades för kung och fosterland.

Problemet är, vad jag kan se, att kontaktytan mellan elektroniken och flänsen blir för liten, tejpen orkar inte hålla fast ordentligt. I kombination med en ganska liten fläns blir det helt enkelt inte bra alla gånger.
Båda andra kylarna har lösningar som aktivt trycker ner kylningen på VRM.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det suddades och gnuggades för kung och fosterland.

Problemet är, vad jag kan se, att kontaktytan mellan elektorniken flänsen blir för liten, tejpen orkar inte hålla fast ordentligt. I kombination med en ganska liten fläns blir det helt enkelt inte bra alla gånger.
Båda andra kylarna har lösningar som aktivt trycker ner kylningen på VRM.

Varför prova ni inte Arctic Coolings store bror kylare Accelero Xtreme 5870?
Den packar lite större VRM kylare, extra fläkt. och mycket strörre kylfläns. Dock inte säker om VRM kylaren passar just 5850 iofs..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

undra om man ska inhandla 2st artic cooling då den såg ut att ha mysigast ljudnivå, men prolimatechs är i mina ögon den bästa i testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det suddades och gnuggades för kung och fosterland.

Problemet är, vad jag kan se, att kontaktytan mellan elektorniken flänsen blir för liten, tejpen orkar inte hålla fast ordentligt. I kombination med en ganska liten fläns blir det helt enkelt inte bra alla gånger.
Båda andra kylarna har lösningar som aktivt trycker ner kylningen på VRM.

Har själv använt "limkylpasta" (typ denna: WEBHALLEN.com - Zalman Kylpasta Thermal Adhesive Cooling Paste (3.5g) ) i stället för medföljande tejpen på ramflänsarna som kom med min kylare. Var lite jobb att ta bort tejpen och fixa bra positionering med limkylpastan (är flänsarna i fel position när limmet stelnat är man shit out of luck). Resultatet blev dock rätt bra, och säkert mycket bättre än thermal tape. Körde dock inte med tejpen mer än 1-2 dagar så jag kan inte säga med säkerhet.

Permalänk
Medlem

Bra artikel och bra att ta med vrm temps.

Jag skulle dock önska att ni gjorde en lika dan artikel för hd 5970 om jag får be! Det vore grymt. Luft samt vätskekylda. Funderar på att fixa mitt graffe men det tycks lite som en jungel med vilka kylningsprodukter som kyler alla vrms bra osv.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Känner inte alls igen problemet med att AC twin turbo pro skulle ha problem med att kyla vrm. Hur monterades de? Suddade ni först innan ni applicerade kylflänsarna?

AC twin turbo har gett mig problem med, klarar inte att hålla VRM tempen nere på varesig mina 4890 kort eller mitt 5870, och jag har testat alla de sett som går. För kasst är de jag kommit fram till. Thermalrights lösningar funkar betydligt bättre.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Bra och rakt test. Jag antar att ljudnivåerna är för exakt samma mätningar som temperatuterna?

Kan vara bra idé isf att göra ett diagram som visar temp och ljudnivå samtidigt. Likadant som ni gör nu fast med pivåstapel för ljudnivå och temperatur bredvid varandra i, till exempel, furmarktestet som är mest krävande.
Jag tror det skulle bli ett informativt och öveskådligare diagram.

Bara ett tips

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur bra prolimatech presterar med tri-cool på low så skulle jag vilja se passiva temps på den. Jag tror att prolimatech+gentle typhoon 1850rpm med fläktkontroll är den vanligaste kombon då det är allt ifrån total tystet till bästa tänkbara prestanda om man bortser från några fläktar med bättre blås i.

Då man med kontroller kan sänka GT fläktarna till väldigt låg rpm så skulle passiva temps vara intressanta. Ska man köra passivt med något fläns, idle eller load så verkar det som att prolimatech's kylare är det enda intressanta. Kanske att spitfire i en crossfire config (möjlgt?) placerad så att en fläkt på chassi sidan drar ut luften och då körs semi-passivt är närmsta konkurenten på luftkylningsmarknaden.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

AC twin turbo har gett mig problem med, klarar inte att hålla VRM tempen nere på varesig mina 4890 kort eller mitt 5870, och jag har testat alla de sett som går. För kasst är de jag kommit fram till. Thermalrights lösningar funkar betydligt bättre.

Har läst runt mycket och det är samma slutsats jag har kommit fram till. Så när jag inhandlar kylaren, så behåller jag ati:s "röda" plåt, som ska kyla vrm:en bättre, eller inhandlar zalmans mofset. Då blir problemet löst ;D

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Ni skulle inte kunna testa typ saphire vapochill eller vad de nu heter? har hört att de ska vara riktigt trevliga och då slipper man böket med att byta kylare

+1

Skulle vara intressant att se hur bra Sapphires Vapor-X presterar. Man slipper ju både krångel och risk att klanta till det, samt så behåller man ju garantin.

Btw, jag har funderat på det där med Vapor-X kylarna. De fungerar ju genom att förånga och kondensera vätska, så de borde väl egentligen ha kylaren ovanför kortet, eftersom ånga stiger. Annars blir det ju som en vattenkokare man vänt upp-och-ner på, dvs högst olämpligt med värmeplattan i toppen och vattnet i botten.
Nån som vet hur de fungerar?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att ge lite tips och förlag om kylare till 57xx serien ?
http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/938149-kylare-t...

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Här ser ni hur vapor-x fungerar: SAPPHIRE- HOME

Skrivet av infexis:

Vad sägs om att ge lite tips och förlag om kylare till 57xx serien ?
http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/938149-kylare-t...

Det finns tyvärr bara ett väldigt fåtal kylare att få tag på till 5700-serien. Vet inte varför det är så jag konstaterar bara att det är så verkligheten ser ut.

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2

Permalänk
Medlem
Skrivet av contra:

undra om man ska inhandla 2st artic cooling då den såg ut att ha mysigast ljudnivå, men prolimatechs är i mina ögon den bästa i testet.

Jo fast den är lite väl för galet dyr om man också måste inhandla fläktarna som kan gå på 80-150:- per fläkt.
Zalmans kylare funkar annars skit bra som sagt och mycket prisvärd. Att man inte kan koppla den till auto reglaget gör inte så mycket för den presterar enormt bra vid tyst läge.
Men det finns också en mycket fetare från Arctic Cooling som dom inte prova här av någon anledning...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av contra:

undra om man ska inhandla 2st artic cooling då den såg ut att ha mysigast ljudnivå, men prolimatechs är i mina ögon den bästa i testet.

Jag är tveksam till att den kylaren ens "fungerar" till 5870 när kortet når över 100ºc. Hade en kylare från artic cooling till mitt 4870 som jag gjorde mig av med pga detta.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Trevlig test Det vore ännu mer trevligt om det finns någon guide i hur man monterar och skruvar i grafikkortet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Mycket matnyttig läsning, men det blev lite plottrigt med hig low and mid i staplarna annars mycket intressant.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nikwid:

+1

Skulle vara intressant att se hur bra Sapphires Vapor-X presterar. Man slipper ju både krångel och risk att klanta till det, samt så behåller man ju garantin.

Btw, jag har funderat på det där med Vapor-X kylarna. De fungerar ju genom att förånga och kondensera vätska, så de borde väl egentligen ha kylaren ovanför kortet, eftersom ånga stiger. Annars blir det ju som en vattenkokare man vänt upp-och-ner på, dvs högst olämpligt med värmeplattan i toppen och vattnet i botten.
Nån som vet hur de fungerar?

Vad jag kan se använder de kapillär kraft för att föra vatten mot varma ytan och ånga rör sig snabbt iväg oberoende av orienteringen av kortet.

Permalänk
Medlem

Något jag tycker man bör tänka på när man köper kylare till processor eller grafikkort är att man bör undvika kylare med inbyggda special fläkta. Mycket bättre att ha en kylare med standard 80,92 eller 120mm fläktar som går att byta ut när fläkten är slutkörd eller låter för mycket.

En sak som jag stör mig på är att det idag inte finns några kylare på marknaden med PMV-styrda fläktar som går att koppla till grafikkortets egna fläktstyrning. Men det går ganska lätt att fixa själv med rätt fläktar och en lödkolv. Svåra är att få tag på fläktarna.

Jag har en moddad Scythe Musashi till mitt Asus Radeon HD5850 som fungerar jätte bra. Både att knäpp tyst och går bra att överklocka då fläktarna styrs av grafikkorts egna sensorer.
Har behållit delar av original kylaren för att kyla VRM då kylflänsen för VRM som följer med Scythe Musashi är lite små. Tog min Dremel och sågade av delen för VRM från original kylaren plus att jag satte ett par extra kylflänsar uppe på original kylaren men som ändå fick plats under den stora kylflänsen.
De två medföljande fläktarna till Scythe Musashi har jag bytt ut till ett två PWM-styrda fläktar av samma typ och seden kapat kablarna för koppla båda fläktarna till kontakten från fläkten på standarkylaren.
Fläktarna fick jag beställa direkt från Scythe då de normal sett inte finns att köpa löst.