Nikkor 50mm 1.4 (AF) VS Sigma 50mm 1.4

Permalänk

Nikkor 50mm 1.4 (AF) VS Sigma 50mm 1.4

Som ni nog förstod på titeln funderar jag på att uppgradera objektiv till ett Nikon eller Sigma 50mm 1.4.

Jag har alltid trott att Sigmas skulle vara tyngre och dyrare, men också skarpare, bättre byggkvalité etc.
Var idag på Mediamarkt med en kompis som skulle inhandla kamera och tog då tillfället att kolla lite objektiv till min D90. Frågade om de hade Sigmas 50mm och det hade de. Fotokillen/försäljaren jag snackade med sa dock rakt ut att han tyckte Nikons 50mm'are var bättre (Trots att den är något billigare). Han visade upp ett par bilder han hade tagit med objektivet och jag kände lite på ett som var monterat på en d700. Kändes mycket riktigt snabbt och tyst (skärpan tycker jag är svår att se på liten display).

Hur som haver. Ni som har provat på objektiven i fråga. Vad tycker ni om dem? För/nackdelar?
Jag är lite osäker på om Nikon har olika modeller av 50mm 1.4. I så fall, vad är bäst?
En för/nackdel jag direkt kommer på med Sigmas är att linser kostar mycket då objektivet är så "brett" eller vad säger man? Samtidigt tror jag ett motljusskydd följer med. Sedan är det självklart tyngre. Finns väl både för och nackdelar med det..

Just nu äger jag ett 35mm 1.8 som jag tycker om. Hade dock velat ha lite högre brännvidd och lite större bländare därav bytet. (Blir nog att sälja av 35mm och sedan skaffa ett vidvinkel istället).

Så, vad tycker ni?

//
Robin

Permalänk
Medlem

Nikon har två olika (iaf om man vill ha AF) modeller av 50/1.4. En AF 50/1.4D och AF-S 50/1.4G. Den senare har ju ersatt den förstnämnda, men den gamla modellen går nog att hitta på en del ställen fortfarande, eller så kan man hitta den begagnat. Jag har inte jämfört de två sida vid sida, men den nya har iaf, i mitt tycke, bäst bokeh och den verkar fokusera något långsammare (inte verifierat, utan det är bara på känsla jag säger så, men många andra säger samma). Den nya 50:an ska enl. många vara långsammare på att fokusera än 35/1.8, vilket mycket väl skulle kunna stämma.
Vad gäller sigma vs nikon kan jag eg inte uttala mig, dessvärre, men den allmänna åsikten "på nätet" verkar vara att Sigman är bättre... Kollar man på tex SLR-gears test så kan det stämma på DX, men definitivt inte på FX, om inte deras testade sigma var defekt.

För min egen del har jag svårt att se att någon av dem skulle vara värda merkostnaden jämfört med AF 50/1.8, men det är jag det.

Permalänk

Ok.
Läste en hel del om de olika modellerna nu. Kollat på jämförelsebilder osv. G-modellen verkar vara en aning bättre på allt, men inga överdrivna skillnader. Jag tycker dock att G-modellens motljusegenskaper var betydligt bättre. Mindre flares osv. Dessutom snyggare bokeh, framförallt på lite mindre bländare t.ex. F4 där de 9 lamellerna gör stor skillnad mot D-modellens 7(?). Tycker mig dock se en hel del aberration på bländare 1.4 vid crops på t.ex. grenar mot himlen. Tror dock få eller inga objektiv skulle klara det klockrent med sån stor bländare.
Sigman anser några vara bättre, men den är större och tyngre. Och har sämre garanti (Sigma). Verkar skilja en del från objektiv till objektiv så handlar nog lite om tur med. Sedan har tydligen G-modellen förhållandevis långsam AF. Nån sekund fram och tillbaka tror jag det var. Tror dock fokuseringen i de flesta fall blev väldigt exakt.

Jag har som sagt inget 50mm 1.8 utan ett 35mm :). Känner att jag gärna hade haft den där extra brännvidden + oskärpan när jag fotograferar människor och djur, utomhus. Planen är då att sälja av/spara 35mm'an och senare inhandla ett skarpt zoom-objektiv nånstans mellan 0-50mm istället. Till landskap, gruppfoto/foto med bakgrund etc.

Får se vad som händer. Känner ingen panik med att handla, så får ta sin tid att bestämma sig för nåt.

Om någon mer har nåt att skjuta in om objektiven i fråga är det välkommet :).

Permalänk
Medlem

Här är ett enkelt test jag gjorde mellan Nikons 50/1.8 och 50/1.4G

D70sverige - Test: 50/1,4G va 50/1,8D - Forumet för alla med en digital systemkamera av märket Nikon

Jag hade valt Nikons Femtia helt klart. Lägg mellanskillnaden på en reflexskärm eller nått.

Visa signatur
Permalänk

Nice, läste det och ett par tester till nu. (Både 1.4D, 1.4G, Sigma 1.4).
I stort sätt alla verkar vara överens om att G är aningen bättre på det mesta mot D, och att Sigmas har vissa fördelar mot Nikons G, i form av lägre CA och snabbare fokus. Men också nackdelar som oexakt fokus etc.

Xplod: Hur menar du med "Jag hade valt Nikons Femtia helt klart. Lägg mellanskillnaden på en reflexskärm eller nått."?
Menar du som i Nikons 50mm 1.4 över Sigmas, eller som i Nikons 1.8 över 1.4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Nice, läste det och ett par tester till nu. (Både 1.4D, 1.4G, Sigma 1.4).
I stort sätt alla verkar vara överens om att G är aningen bättre på det mesta mot D, och att Sigmas har vissa fördelar mot Nikons G, i form av lägre CA och snabbare fokus. Men också nackdelar som oexakt fokus etc.

Xplod: Hur menar du med "Jag hade valt Nikons Femtia helt klart. Lägg mellanskillnaden på en reflexskärm eller nått."?
Menar du som i Nikons 50mm 1.4 över Sigmas, eller som i Nikons 1.8 över 1.4?

Det är upp till dig, fördelarna med Nikons 1.4 mot 1.8 är få.. Men helt klart värt den dyrare prislappen om man behöver det.

Efter att ha haft sigma 10-20 och 30/1.4 så blir det förmodligen aldrig sigma igen..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xplod:

Det är upp till dig, fördelarna med Nikons 1.4 mot 1.8 är få.. Men helt klart värt den dyrare prislappen om man behöver det.

Efter att ha haft sigma 10-20 och 30/1.4 så blir det förmodligen aldrig sigma igen..

Ok. Var det du som ägde ett 50mm 1.4? Tycker mig komma ihåg en bild på en hund tagen med ett sånt. Men kanske inte var du.
Nej, tror nästan inte det blir Sigma. Många verkar ha haft krångel med att de går sönder tidigt osv. Vad är dina egna erfarenheter av Sigma eftersom det inte blir Sigma igen?

Just nu kör jag med en UV-lins på mitt 35mm som skydd. Försämrar väl bildkvalitén en aning, men inte mycket. Vad är egentligen rekommenderat som skydd. Lins eller Motljusskydd? Eller bör man köra med båda kanske. Aldrig kört med Motljusskydd på min system så vet inte riktigt hur det påverkar bortsett från att skydda från eventuella kvistar/stenar och annat snett från sidorna.

Permalänk
Medlem

Jag har nikons 50/1.8 50/1.4 och 50/1.2. Blir mestadels 1.2'an och i dom fallen jag behöver AF blir det 1.4'an.

Största problemet med Sigma är just den ojämna fokuseringen, gick aldrig att riktigt lita på den. Även om man kan justera fokuseringen i kamerahuset numera så hände det rätt ofta att fokus missades. Det sker i princip aldrig med nikons femtia.

Skrivet av Generalkyckling:

Ok. Var det du som ägde ett 50mm 1.4? Tycker mig komma ihåg en bild på en hund tagen med ett sånt. Men kanske inte var du.
Nej, tror nästan inte det blir Sigma. Många verkar ha haft krångel med att de går sönder tidigt osv. Vad är dina egna erfarenheter av Sigma eftersom det inte blir Sigma igen?

Just nu kör jag med en UV-lins på mitt 35mm som skydd. Försämrar väl bildkvalitén en aning, men inte mycket. Vad är egentligen rekommenderat som skydd. Lins eller Motljusskydd? Eller bör man köra med båda kanske. Aldrig kört med Motljusskydd på min system så vet inte riktigt hur det påverkar bortsett från att skydda från eventuella kvistar/stenar och annat snett från sidorna.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xplod:

Jag har nikons 50/1.8 50/1.4 och 50/1.2. Blir mestadels 1.2'an och i dom fallen jag behöver AF blir det 1.4'an.

Största problemet med Sigma är just den ojämna fokuseringen, gick aldrig att riktigt lita på den. Även om man kan justera fokuseringen i kamerahuset numera så hände det rätt ofta att fokus missades. Det sker i princip aldrig med nikons femtia.

Oh! Du verkar ha lite fetisch till fasta ljusstarka gluggar!
Visste inte ens att Nikon hade en 1.2a. Kände bara till Canons. Chansar på att det är ett äldre objektiv? Hade varit kul med ett par bilder tagna med f1.2. Om du orkar alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Oh! Du verkar ha lite fetisch till fasta ljusstarka gluggar!
Visste inte ens att Nikon hade en 1.2a. Kände bara till Canons. Chansar på att det är ett äldre objektiv? Hade varit kul med ett par bilder tagna med f1.2. Om du orkar alltså

Det är ju något speciellt med ljusstarka normal-gluggar

Det är ett helt manuellt objektiv. Dvs manuell bländarring och manuell fokus. Men man får ljusmätning med dom vassare kamerorna.

Några exempel, jag tror alla är tagna vid 1.2.

Riktigt kul objektiv, men inte direkt praktiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xplod:

Det är ju något speciellt med ljusstarka normal-gluggar

Det är ett helt manuellt objektiv. Dvs manuell bländarring och manuell fokus. Men man får ljusmätning med dom vassare kamerorna.

Några exempel, jag tror alla är tagna vid 1.2.

http://dgfoto.files.wordpress.com/2010/06/dsc2065.jpg

http://dgfoto.files.wordpress.com/2010/05/dsc0317_2.jpg

http://dgfoto.files.wordpress.com/2010/05/dsc9851.jpg

Riktigt kul objektiv, men inte direkt praktiskt

Vilken underbar bokeh och skärpedjup 1,2an har! Jag undrar, efterbehandlar du dina bilder?

Till TS: Jag är intresserad av ett 35/1,8 om du bestämmer dig för att sälja...

Permalänk

Xplod: De bilderna känner jag allt igen :). Riktigt härlig bilder och härlig bokeh. Bilden på katten är ju underbar. Vad som är "praktiskt" är väl en tolkningsfråga. Tackar för att du tog dig tid att ladda upp det.

nystan: Tror vi alla undrar hur fan Xplod bär sig åt. Han lyckas få sina bilder så överjävligt sköna. Jag har en del bilder som jag är övertygad om att de skulle bli riktigt nice med bra redigering (raw), men har inte kunskapen. Ändrar bara i Lightroom sen har jag nöjt mig.
Xplod: Kör du lightroom/nikons egna och sedan photoshop eller vad använder du?

nystan: Jag hör av mig om det blir aktuellt. Köper 50mm absolut tidigast nästa vecka. Sen får jag jämföra lite och se om man säljer eller sparar som nån sorts komplement. Bra om du råkar bo i Kungsbacka/Göteborgsområdet i så fall. Blir lättast så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

nystan: Jag hör av mig om det blir aktuellt. Köper 50mm absolut tidigast nästa vecka. Sen får jag jämföra lite och se om man säljer eller sparar som nån sorts komplement. Bra om du råkar bo i Kungsbacka/Göteborgsområdet i så fall. Blir lättast så.

Hör gärna av dig! Jag har inte behov av ett 35mm just nu, men jag vill inte heller vänta för länge!

Permalänk
Medlem

Köpte Sigmas 50mm 1.4 idag, dock till Canon. Funkar fint! Alternativet är Canons 1.4, vilket bygger på en 37 år gammal design och är inte överdrivet bra :/
Införskaffa även en 5D Mark II

Permalänk
Skrivet av fredlovebot:

Köpte Sigmas 50mm 1.4 idag, dock till Canon. Funkar fint! Alternativet är Canons 1.4, vilket bygger på en 37 år gammal design och är inte överdrivet bra :/
Införskaffa även en 5D Mark II

Det lät inte billigt. Men tror du kommer kunna ha jävligt kul med det!

Efter att ha kollat Xplod's test har jag börjat fundera mer och mer på att skippa 1.4 och gå på ett 50 1.8. Hade dock varit kul att se 50 1.8 VS 50 1.4 på maxbländare med lite längre avstånd till motiv + bakgrund. För att se hur skärpedjup då skiljer sig. Om det ens är märkbart menar jag!
Sedan kommer ju då frågan om man i sådana fall bör satsa på ett 1.8D eller G.

Också funderat lite (helomvändning) på ett 70-300. Finns för under 5k på bl.a. Cyberphoto nu och har hört att det ska vara jävligt fint för sitt pris. Ett sånt + ett 1.4 blir fört dyrt, men eventuellt ett sådant + ett 1.8 med en tids mellanrum.

Borde väl testa i butik, men ca hur kraftig förstoring ger 300mm på en d90? (Jo visst, *1,5), men menar. Räcker det till om man vill smyga runt i grannskapet och fixa bilder för utpressning?
Eventuellt att fotografera fåglar och djur med?
Finns det nåt objektiv med kraftigare brännvidd som rekommenderas för samma pengar?
Tele har ju en tendens att kosta väldigt, väldigt mycket.
Halvt offtopic, men känns lite väl att starta ännu en tråd.