24" multi-touch monitor till köket... eller?

Permalänk

24" multi-touch monitor till köket... eller?

Som topic. Jag är ute efter en 24" (+/- några tummar) multi-touch monitor till köket. Vad finns det för produkter därute?

Jag har tittat på Lenovo's L2461x vilken verkar passa utmärkt till min användning, men med ett Svenskt pris på 10000,- känns den inte speciellt prisvärd (speciellt då jag kan köpa samma skärm i USA för under halva priset).

Mina kriterier är att den är wide-screen, runt 24" och stödjer multi-touch. Upplösningen är mindre viktig, men 1920x1080 passar fint. Eftersom den ska användas i köket vore en industriell monitor kanske inte helt dumt, men de jag har hittat (med multi-touch) har ofta liknande prislappar som Lenovo's skärm fast med mycket lägre spec.

Alternativ jag har funderat på är att skippa touch-skärmen och montera en tablet-PC vilken i tur är kopplad till en extern TV. Men även här verkar utbudet vara begränsat om man ska ha multi-touch samt lite mer kraft i datorn än vad en Intel Atom orkar ge.

Den kommer användas för styrning av KNX systemet, mediacenter samt generella "köks" sysslor så som inventarie/uppskrifts -databas etc.

All-in-one datorer kan också vara av intresse - kom med era tankar, åsikter och förslag.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Kolla här, dock 22" tänkte beställa en idag, men vill inte ha pixelfel!!! skulle kunna muta någon, bara det inte vart pixelfel, nä men kolla in den, ser fin ut, finns lite överallt (Samsung):
Komplett.se - Samsung 21,5" LCD Syncmaster LD220Z

Permalänk
Medlem

Vad tänkte du köra för OS som stödjer Multi-touch? Kollar själv på något liknande men i mindre skala och jag kommer nog gå på en enkel touch-screen från ebay.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Skrivet av Xerbee:

Vad tänkte du köra för OS som stödjer Multi-touch? Kollar själv på något liknande men i mindre skala och jag kommer nog gå på en enkel touch-screen från ebay.

Kommer väl inte direkt ha användning för multitouch, men vill ha en kapacitiv skärm. Eftersom det ofta inte uppges om de är just kapacitiva eller inte var det enklare att skriva multitouch då jag inte sett kapacitiva single-touch paneler Det blir dock Windows 7 som OS med Windows Media Center som shell - givetvis med egna plugins för att kontrollera bl.a. KNX och logistik.

På grund av detta faller Dellen bort, Samsungen är jag osäker på då jag sett olika rapporter om vilket system den använder sig av, men då Samsung själva annonserar den som dualtouch är den relativt ointeressant också.

Inga andra förslag?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har lenovos 24 multitouch på altanen och har den för att styra en htpc. Har kopplat skärmen till htpc inne i huset med 10meter hdmi sen från skärmen till ett 5:1 system. Underbart att ha under sommarkvällar för videos och musik. Jag är grymt nöjd med skärmen men iofs fick jag den av Lenovo själva så priset kvittade i mitt fall. Skulle aldrig betala för det men nu när man har det är det underbart

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Är det inga som har 0-pixelgaranti?

Vågar inte skaffa någon knappt, hade ju ca 5 st Samsung 22" dataskärmar förut och alla hade pixelfel, på en av dom dog det 1680 pixlar på tvären efter två timmar :S har dock Samsung TV B655 40" utan pixelfel dock är det ju pixelgaranti på den...

Permalänk
Medlem

Är det pixelfel är det bara att skicka tillbaka på ångerrätten. 14dagar. Du har all rätt att öppna och starta skärmen.

Permalänk
Medlem

Gäller den på nätet menar du, när man öpnat/testat? Jag hade enorma problem på teknikmagazinet då dom såg att varan var begagnad efter det lilla användandet på telefonen, så dom skickade den till service, kom tillbaka, samma fel, ångerdagarna borta, klaga klaga, skicka tillbaka, nu skulle dom försöka reklamera till sony ericsson, puh... det blir bra betyg om dom på prisjakt!

Komplett har jag handlat hos i 10 år, dom är inte perfekta men bättre än så!

Men iaf så står jag mellan att vänta på tablet pc win7 eller touchskärm...
Capacitive, betyder det att man kan använda alla fyra händer om man nu hade det? Stöder Win7 en sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Capacitive, betyder det att man kan använda alla fyra händer om man nu hade det? Stöder Win7 en sådan?

Nej men det är vanligare att en kapacitiv skärm även har multi-touch. Kapacitiv betyder att den inte är tryckkänslig(Resistiv) utan bygger på elektriska laddningar från dina fingrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Nej men det är vanligare att en kapacitiv skärm även har multi-touch. Kapacitiv betyder att den inte är tryckkänslig(Resistiv) utan bygger på elektriska laddningar från dina fingrar.

aha, se upp så man inte skaffar resistiv då, tackar för svar!
Tydligen hade nån talat osanning på nått annat forum, därav min snurrighet :S

Permalänk

Senast jag kollade så fanns det nästan inga kapacitiva 20"+ skärmar, bara resistiva och optiska.

EDIT:
Tester: Test: Samsung Syncmaster LD220Z:
SX2210T 21.5"W Multi-Touch Monitor with Webcam Details | Dell

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Nu när det har kommit en hel del surfplattor med LED-panel och androidspelare och nya ICS 4.0. Borde inte det komma någon större "surfplatta" man kan sätta i köket på 24" eller mer. Nån som har hört något skvaller någonstans ifrån?

Jag vill så gärna ha en multi-touchlösning i köket som inte bygger ut 6-10 cm ifrån väggen utan snarare max 1 cm som en surfplatta.

Visa signatur

Barton2500@2551 mhz 189*13,5 Hemmabyggd vattenkylning. EDIT: Numera stolt medlem i 3090 klubben =)

Permalänk
Medlem

Hej! Någon som vet vart man kan finna en touchskärm för bilbruk, tänkte koppla en laptop till den och använda den så, gärna kring 10"

Mvh E.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna