Är Linksys WRT54GL ett bra val för mig?

Permalänk
Medlem

Är Linksys WRT54GL ett bra val för mig?

Hej!

Idag använder jag en Netgear MR814v2 tilsammans med Comhem 24/10. Det fungerar allt annat än tillfredsställande. Dels går internet lite upp och ner mest hela tiden. När det väl är uppe och jag laddar ner via torrents så är hastigheten väldigt oregelbunden. Ibland kan jag få ut 1,4 MB/sek och ibland ligger den stadigt på 100 kb/s, även på populära torrents där jag helt klart ska maxa. Har nyligen även fixat en telefon som använder WLAN:et och signalstyrkan är inte tillräckligt överallt i lägenheten.

Det känns som att det är dags för en ny router! Har tittat lite och WRT54GL verkar vettig, både prismässigt och så till vida att det finns olika mjukvara att välja på.

Har några frågor:

1. Då jag planerar att snart skaffa 100 mbit från Telia undrar jag om denna kommer klara detta via nätverkssladd? Att de bärbara enheterna inte nödvändigtvis kommer att få ut den hastigheten gör inte så mycket.

2. Finns det något som tyder på att antennen skulle ha bättre signalstyrka än routern jag har idag? Vill kunna komma åt WLAN:et på min telefon oavsett var i lägenheten jag är. Det rör sig om kanske 20-25 meter och en del väggar och stängda dörrar. Kan säga också att jag får upp grannars WLAN som är betydligt längre bort.

3. Är det rimligt att förvänta sig en förbättring av stabiliteten när det gäller nedladdningshastigheter?

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1. Den kommer klara det utan problem. Den routar ca 55 Mb/s

2. Det bror på hur stor lägenhet såklart men nej med 20-25 meter ska du klara dig fint.

3. WRT54GL tillsammans med DD-WRT Firmware är lika med en väldigt stabil router. Så det är rekommenderat att byta firmware till DD-WRT.

Permalänk
Medlem

Men man kan inte säga att denna routern har en spektakulär räckvidd på något sätt?

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Spektakular räckvidd på flera hundra meter? Nej
100 meters räckvidd har den som så många andra routrar, kom ihåg att det är max räckvidd under "perfekta" förhållanden.

Inomhus är det väl hälften av det är väl en ok uppskattning antar jag.

i DD-WRT kan du klocka cpu'n och få lite bättre räckvidd och du kan ju även byta till starkare antenner om du nu måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rvnlrd:

1. Då jag planerar att snart skaffa 100 mbit från Telia undrar jag om denna kommer klara detta via nätverkssladd?

Skrivet av tcntad:

1. Den kommer klara det utan problem. Den routar ca 55 Mb/s

Nu förstår jag inte riktigt ditt svar här.
Snubben snackar om att skaffa 100Mbit, och routern klarar ju enbart 55 Mbit, hur kan du då säga att det inte kommer bli några problem?

Kontentan av allting blir ju att han enbart kommer kunna utnyttja 55 utav 100 Mbit.
Kollan man även smallnetbuilder så verkar ju 55 Mbit vara glädjesiffror, men man kanske tjänar såpass mycket på att byta till DDWRT?
Router Performance Comparison Charts - Total Simultaneous Throughput - SmallNetBuilder

Kom det inte nyligen någon ny version från linksys som även klarade ddwrt?
Denna har jag för mig
Linksys by Cisco WRT320N - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Routrar

Permalänk
Medlem

Har haft denna ett tag med Tomato Firmware. Riktigt stabil router, dock saknas 802.11N och så flaskar min 100/100-lina ganska rejält. Som jag har förstått det så klarar min router att routa i cirka 50Mbps. Detta gör väl att jag kan få ut 1/4 av min lina i full duplex ? Dvs: 50/0, 25/25, eller 0/50 (Mbps)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BasseBaba:

Nu förstår jag inte riktigt ditt svar här.
Snubben snackar om att skaffa 100Mbit, och routern klarar ju enbart 55 Mbit, hur kan du då säga att det inte kommer bli några problem?

Kontentan av allting blir ju att han enbart kommer kunna utnyttja 55 utav 100 Mbit.
Kollan man även smallnetbuilder så verkar ju 55 Mbit vara glädjesiffror, men man kanske tjänar såpass mycket på att byta till DDWRT?
Router Performance Comparison Charts - Total Simultaneous Throughput - SmallNetBuilder

Kom det inte nyligen någon ny version från linksys som även klarade ddwrt?
Denna har jag för mig
Linksys by Cisco WRT320N - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Routrar

Isf skyller jag på att jag är trött som fan.

Permalänk
Medlem

Även jag äger denna routern samt efterföljaren wrt320n, jag kan ej rekommendera någon av de ifall du vill få ut dina 100mbit.

WRT54GL klarar max 50 enligt papprerna får väl ut kanske en 35-40 beroende på hur många sammtidiga anslutningar man har läs (torrents)
WRT320N Klarar cirka 80mbit vilket är rätt ok men lång ifrån den speed man betalar för.

Jag kör med dd wrt på bägge routrarna, Vad jag har läst så ska wrt320n klara av 100mbit med stock FW vilket även verkar stämma med flertal tester jag sett, därmot med dd wrt är det en annan historia.

Ska du köpa en router idag så satsa på dlink 685 eller 855/825.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Annars finns ju WNDR3700

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det slutade med att jag köpte en Netgear WNR3500 efter lite snack med en kompis (hann tyvärr inte läsa de senare svaren i denna tråd innan köp). Torrents maxar nu på 3,1 mb/sek istället för 1,4 som min gamla gav (detta med Comhem 24/10). Räckvidden tycks ha blivit lite bättre men fortfarande har jag bara 0-1 stapel på min telefon i andra änden av lägenheten. Dock har jag inte tappat uppkopplingen helt någon gång än. Min tidigare router hade inte QoS heller så det var en välkommen feature.

Så här långt (efter ett par timmars användning) är jag nöjd i alla fall. Återstår väl att se hur mycket jag får ut sedan när jag fått tillgång till 100 mbit.

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Medlem